Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hæl skade/smerter

Redigeret 28 august, 2010, 05:04 i Fod- og knæskader
Hej!
Jeg er lige nu som udvekslingsstudent i USA og er for en uge siden netop begyndt på fodbold. Der er træning hver dag, vi løber meget og det er temmelig hårdt. For 3-4 dagen siden begyndte min hæl at gøre rigtig ondt. Altså lige under anklen. Det førte så til at jeg ikke kunne løbe så godt mere. Det bliver nu værre og værre og kan mærke at det også begynder at gøre ondt på højre hæl, selvom jeg prøver at pleje den og tager det roligt under træningen. Når jeg holder den i ro, gør hælen ikke ondt, af og til kan der komme smerter og den begynder at dunke. Så snart jeg begynder at gå, gør det hulens ondt, og halter hele vejen.
Kan det være at jeg ikke er så vant til at løbe så meget? Jeg plejer altid at være i god form.
Kan det være fodboldstøvlernes skyld? Er ikke vant til at løbe i dem.
Men i hvert fald, er det rigtigt irriterende, da jeg gerne vil være en god spiller for holdet og dyrke noget sport. Det er bare svært når man knap nok kan løbe.

Jeg håber der er nogle herinde, der har nogle forslag. Skal jeg holde en pause? Gå til lægen? Is på den? Eller fodbad? Jeg ved det ikke.

Jeg er en 16-årig dreng, der ikke plejer at få skader.

Tak for det! Håber der sidder nogle derude der kan hjælpe!

Victor

Kommentarer

  • Indstillinger
    Først tænkte jeg du havde fået en hælspore. Men du skriver det også begynder at gøre ondt i den anden hæl. Der kan sikkert være flere årsager. F.eks. fik jeg får nogle år siden meget stærke smerter i mine fødder .
    Det viste sig at være vores nye trappe. Den måtte ændres.

    Prøv at læse her.
    http://www.foddoktor.dk/?Fodlidelser:Fo ... ed_h%E6len
  • Indstillinger
    Hej Victor

    Jeg havde samme tanke som persille1, om det er hælspore.

    Du kan prøve at købe et hæl-indlæg i en som minder om matas her i Danmark, eller på en apotek.

    Fandt et link om, hvad man kan gøre ved hælsmerter:
    http://www.sundhedslex.dk/haelsmerter.htm

    Og her er nogle eksempler på, hvilke typer indlæg man kan få til hælsmerter:
    http://www.jyskfitness.dk/shop/saaler-o ... DgodmSd88g (bla. en sportsindlæg og Gel hæl Cup)

    Du kan også få lavet individuelle fodindlæg hos en bandagist, de kan være gode til at aflaste smerter og f.eks. fejlstillinger i fødder.

    Håber du får set vores indlæg. Held og lykke med træningen derover i USA. ;)
  • Indstillinger
    Hey, begge to tusind tak for hjælpen.
    Jeg tror vi har fundet problemet. Meget simpelt. Skoene. Min værtsbror havde brugt dem i over et år før jeg overtog dem. Og selvfølgelig var de fuldstændig slidt ned. Og det er så gået ud over min hæl. Det begynder at blive bedre, da jeg vil prøve kun at bruge mine tennissko, i stedet for fodboldskoene. Det går MEGET bedre. Og så har vi puttet en ekstra silikone sål ned i fodboldskoen, så det hele er fint. Man kan jo altid tage en "painkiller" eller to før en kamp hvis det skulle blive nødvendigt.
    Men tak for hjælpen!
    Vi har fundet årsagen til problemet (:

    Victor
  • Indstillinger
    Det var godt at høre, at det var skoene, de betyder også noget... :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.