Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

svækkende orgasmer

Redigeret 27 august, 2010, 17:12 i Kvindelige sexproblemer
Nogen der kan besvare noget jeg har tænkt en del over? ;
Jeg har alle dage haft nemt ved at få orgasmer. Kender min krop ret godt hvad det angår, og jeg har fast kæreste, som ligeledes kender min krop, og ved hvad jeg kan lide. At få orgasmer -hvad enten jeg leger med mig selv, eller om det er min kæreste der giver mig dem, har derfor aldrig været et problem for mig.
Men på det seneste syntes jeg at have fået langt svære ved at komme, og når jeg gør, så er de langt fra så kraftfulde, lange og stærke som ellers.

Jeg lider af en spiseforstyrrelse, og har gjort det i ca 10 år. Min vægt stiger og falder, i takt med sygdommens tag i mig. Pt befinder jeg mig i den lave ende; Er 161 høj og vejer knap 40 kg. Så jeg må jo siges at være undervægtig.

Mit spørgsmål er derfor; Kan min undervægt hænge sammen med mine pludselig svækkede orgasmer?

Jeg håber der er nogen der ligger inde med kendskab til det, eller en viden omkring det - for det er virkelig noget der går mig på.
Som spiseforstyrret har jeg i forvejen et rigtig anstrengende forhold til min krop, og det at jeg seksuelt alligevel har formået at nyde at behage mig selv, har været en stor hjælp for at få et noget bedre forhold til min krop. Nu hvor jeg ikke engang kan finde den form for tilfredsstillelse, da bliver min kærlighed til min krop absolut ikke bedre!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej :)

    Tager du antidepressiv medicin?

    Jeg kender ikke så meget til spiseforstyrrelser, men jeg lider selv af angst og depression. I perioder hvor jeg evt. tager mere medicin, kan jeg tydeligt mærke det på min evne til at få orgasme - og helt klart også på kraften af dem. Jeg skal arbejde noget mere for dem, og når de så endelig kommer, er det bare sådan lidt "la-la"...

    Du siger du er i den lave ende, rent vægtmæssigt. Kan det evt. have noget at sige? Kvinder med anoreksi (går jeg ud fra?) kan jo godt have problemer med udebleven menstruation osv., fordi kroppen er belastet af den lave vægt. Kan det være så slemt, at det kan påvirke evnen til at få orgasme?
    Altså, jeg ved ikke noget om det, det er kun noget jeg forestiller mig. Kroppen skal vel bruge en del energi for at kunne få orgasme - den energi mangler mange vel, hvis kroppen ikke får noget energi at bruge af...

    Hilsen
    Johanne
  • Indstillinger
    Hej Johanne..

    Tak for din bevarelse.

    Jeg tager ikke længere antidepressivt medicin. Har taget det i en årrække - men det er godt og vel tre år siden jeg stoppede. Fik i stedet anti psykotisk medicin - i rigtig høje mængder i en periode. Men også dét er jeg trappet så godt ud af, så jeg den dag i dag næsten ingen medicin får. Så medicinsk tror jeg ikke svaret er at finde.

    Du spørger om min undervægt kan have noget at sige - det er jo netop det jeg efterspørger :-) Jeg ved det nemlig ikke selv.
    Rent rationelt så tænker jeg at det vel på en eller anden måde må spille en rolle. Som du selv siger, så har min krop jo ikke så meget at tage af, og min energi er ikke så høj. Men jeg har ikke nogen holdbar viden omkring det - det er blot gætteri. Derfor kunne det være rart hvis nogen vidste lidt mere om det. For er det ikke undervægten der gør det, så er jeg jo nysgerrig for at finde ud af, hvad pokker der så spiller ind. Om det er min usikkerhed/selvværd der spiller ind, om det skyldes jeg er stresset for tiden, eller andet!

    Mht. menstruation, så har jeg ikke menstruation nej. Det er min krop desværre stadig for underernæret til.
  • Indstillinger
    Hej Solsikke

    Jeg har ikke noget fagligt kendskab til problematikken - kun min egen erfaring omkring lignende problemer. Derfor synes jeg, at Johannes forklaring lyder meget fornuftig.

    Jeg tænker, at din organisme måske ikke har energi til 'luksus', som en orgasme vel kan siges at være.

    Orgasme handler, som man siger, mere om det, der sker mellem ørene... så det er nok meget sandsynligt, at den manglende orgasme kan handle om nogle psykiske/følelsesmæssige blokeringer.
    Jeg tror absolut, at selvtillid/selvværd og forholdet til sin egen krop har meget at sige.

    Det er min erfaring, at psykiske/følelsesmæssige problemer på ét eller andet tidspunkt slår igennem og giver et fysisk symptom.
    Min erfaring er også, at problemerne før eller siden breder sig til det seksuelle område, fordi såvel seksuel lyst som evne er meget påvirket af følelserne.

    Så jeg tror, at det meget vel kan være årsagerne til spiseforstyrrelsen og de øvrige psykiske/følelsesmæssige problemer, der også er årsagen til, at du ikke fungerer, som du plejer, seksuelt.


    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Hej Helene.

    Også tak for dit svar! Det er rart at få tilbagemeldinger - også selvom I ikke fagligt har kendskab til problematikken. Ofte er egne erfaringer mere brugbare!

    At mine manglende orgasmer kan handle om nogle psykiske/følelsesmæssige blokeringer, lyder meget rigtigt og sandsyndligt i mine ører. Jeg forstår dog ikke, hvorfor denne form for fysisk hindring PLUDSELIG melder sig. Jeg syntes egentlig mit selvværd er okay, men min selvtillid har jeg altid manglet! Jeg har i størstedelen af mit liv hadet min krop, sultet den i håb om det ville hjælpe mig til at holde mere af den (selvom jeg ved det har den modsatte effekt). Det er derfor ikke sådan at jeg på det seneste har fået det dårligere psykisk, det syntes jeg ihvertald ikke. Derfor forstår jeg heller ikke at dette problem pludselig opstår. For f.eks. bare et halvt år siden, da havde jeg det ligesådan med mig selv, og der var mine orgasmer da langt kraftigere og "luksusiøse". Det eneste der har ændret sig siden da, er min vægt - den svinger konstant i takt med jeg har brug for kontrol i mit liv.. Og nu er den som sagt nede i den lavere ende desværre. Når den tidligere har været det, så har jeg ikke haft kæreste på, ikke haft lyst til sexuel nydelse, og ved derfor ikke om jeg dengang også havde sværer ved orgasmer.

    Det er ligesom du siger, også min erfaring, at psykiske/følelsesmæssige problemer på ét eller andet tidspunkt slår igennem og giver et fysisk symptom. Det har jeg mærket på mange forskellige måder. Men syntes bare det er mystisk det sådan PLUDSELIG viser sig på denne måde, når jeg jo egentlig ikke føler meget har ændret sig psykisk for mig (udover nogen kg igen er raslet af)

    Jeg snakkede faktisk med min veninde om det i går (hun er ligeledes anoretiker). Hun fortalte mig at da hun var nede på hendes laveste vægt, da kunne hun ofte slet ikke få en orgasme - noget der var til stor generen for hende og hendes ægteskab. Men hendes krop var ganske enkelt alt for træt - for at bruge hendes ord.

    Men gad vide om årsagen er at finde i det psykiske (det at man ikke har det godt med sig selv)
    Eller det fysiske (det at man er undervægtig)
    Eller mon det er en blanding af begge dele?!
    For man er jo stadig syg selvom man formår at tage på - men i takt med at kroppen får flere kg med sig, har både min veninde og jeg erfaret at den sexuelle nydelse atter dukker op - og omvendt daler gevaldigt når vægten falder.

    Er ret interesseret i hvor årsagen egentlig ligger. I grunden er det vel underordnet kan man tænke.. Mit mål er jo BÅDE at stige i vægt OG tage på. Men jeg har lært at forholde mig undrende til ting - og dette undrer mig altså :-)
  • Indstillinger
    Hej Solsikke

    Jeg forstår godt, at du undrer dig over den pludselige forandring. Undren er en god ting, så man kan forsøge at blive lidt klogere på sig selv :-)

    Udfra en psykologisk vinkel synes jeg, at det giver god mening, det du skriver. Lige nu er du i en periode, hvor din vægt er nede – hvilket vil sige, at dit kontrolbehov er øget. Orgasme er jo i høj grad et kontroltab og overgivelse, hvilket ikke harmonerer godt med et øget kontrolbehov.
    Hvilket også kan opfattes sådan, at en del af din psyke opfatter det som kontroltab, når du taber dig.
    Med andre ord kan det være, at kontrolniveauet er konstant. Når du har taget nogle kg på, kan du slippe kontrollen seksuelt. Når du har tabt dig, opretholder din psyke kontrolniveauet ved at bremse for orgasme.

    Som du skriver, så har du ikke haft kæreste de andre gange, din vægt har været helt nede, så du ved ikke, om det evt. ville have været et problem på de tidspunkter. Om end din sexlyst var lav på disse tidspunkter, så det er jo sandsynligt, at det ville være sket.

    På det ubevidste plan kan man måske sige, at din krop belønner dig med orgasmer, når du ikke taber dig :-)

    Det er jo meget sandsynligt, at det er en blanding af både det psykiske (f.eks. beskyttelse mod kontroltab) og det fysiske (manglende energi p.g.a. for lav vægt).


    Hilsen Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.