Hjem Infektioner Åben debat om infektioner

Har jeg Kyssesyge?

Hej
Jeg er en pige på 16 der lige fornylig er begyndt i gymnasiet. En af mine veninder fra min nye klasse har måske kyssesyge. Hun har delt mad og drikkeflasker med en pige der havde kyssesyge. Hun ved ikke om hun har kyssesyge, hun er ikke blevet undersøgt, men før jeg blev opmærksom på at hun havde været indenfor smittefare, har jeg delt drikkeflaske og mad med hende. Jeg har nu ondt i halsen. Har jeg fået kyssesyge?
Og hvis ja, hvor længe varer et typisk sygdomsforløb så? Og hvor længe går der før jeg må drikke alkohol igen?

Kommentarer

  • Der er ikke noget typisk forløb. Det kan være en uges ømhed i halsen eller to måneder på langs...
    Jeg tror det er usandsynligt at det er kyssesyge, for det lyder som om, at det er for nyligt du har delt flaske med din veninde. Og eftersom hun måske ikke en gang er smittet er det endnu mere usandsynligt.
    Jeg har selv haft kyssesyge, og ugen op til at jeg blev rigtig syg drak jeg med mine venner af samme glas og flasker - og ingen af dem blev syge.
    Mange har desuden haft mononucleose da de var børn, men da er forløbet så mildt at man sjældent opdager at det var det.
    Hvis du får halsbetændelse skal du da selvfølgelig nævne det for lægen så vedkommende evt. kan tage en blodprøve...
  • Hej jeg er en pige på 12 år og min veninde har fået kyssesyge og sidste uge delte jeg drikkedunk med hende. Hun fik af vide i mandags at hun havde fået kyssesyge. Jeg har ondt i nogle af mine muskler og hoved pine plus undt i halsen og i maven. Jeg er mega træt. Kan jeg være ramt af kyssesyge? PS har ikke haft det som barn.
  • Du er 12 år gammel, og sådan noget skal et så ungt menneske ikke gå med alene.

    Så - allerførst taler du med din mor om det, og så er det måske en god ide, at du lige får det undersøgt ved lægen.

    Det er hverken pinligt eller flovt. Som der står højere oppe i denne debat, så er det faktisk noget, som langt de fleste får - det store flertal i den tidlige barndom, og der opdages det sjældent. men - nogle får det senere, og der kan man godt blive noget påvirket af det, hvorfor det er ret så væsentligt, at man ved, hvad man fejler.

    Det er i øvrige noget underligt noget at kalde det kyssesyge, da man jo altså som oftest får sygdommen uden at have kysset.

    Det korrekte hedder monunokleose.
Log in eller Registrér for at kommentere.