Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

paroxitin bivirkninger hvor længe

Redigeret 20 august, 2010, 08:02 i Angst
jeg er ny begynder på paroxitin ( lider åbenbart af angt sikke et maridt :-0 )

jeg har taget dem nu siden fredag idag er det torsdag og mandag begyndte de vildste bivirkninger sveden hagler af mig jeg har kvalme og er almen utilpas .. jeg tar dem til natten og vågner og har det okay men efter 15 min er jeg nød til at ligge mig pga voldsom kvalme og sved der driver og panik panik det tager ca under 10 min så kan jeg klare den igen men resten af dagen går med at skifte tøj pga sved o kvalme appeltiiten er ikke som sådan nedsat når først maden er det ...

men hvor længe skal jeg havde det sådan det er godt nok hæsligt kan jo læse mig til det er almindeligt men ikke hvor længe jeg skal vente på det stopper

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har selv fået Paroxetin for 6 år siden mod depression og angst... Bivirkningerne var rigtig slemme i starten, jeg havde kvalme og var så svimmel at jeg ikke for godt kunne stå oprejst om morgenen, men heldigvis fortog det værste sig efter lidt over en uge.. Men igennem hele forløbet døjede jeg stadg med øget svedtendens og jeg fik et stort søvnbehov og kunne sove 12 timer i træk. Nu vil jeg ikke gøre dig bekymret, men jeg vil opfordre dig til at holde øje med din vægt.. Jeg tog 18 kg på i løbet af 3 måneder.. Men jeg havde en kammerat, som også fik Paroxetin og han tog ikke et gram på, så det er meget individuelt.. Jeg tabte dog samtlige kilo igen, da jeg stoppede med medicinen 2½ år efter..
    Men det gælder om at finde et præparat, hvor man kan leve med bivirkningerne, der er mange typer antidepressive piller og det må man tage i samråd med lægen..
    God bedring :)
  • Indstillinger
    Hej Maibritt

    Jeg har også prøvet paroxetin engang. Hos mig gik de voldsomme bivirkninger slet ikke over i den tid, jeg afprøvede det. Jeg svedte og rystede og sov stort set ikke. Jeg havde kvalme, diarré og feber og følte mig på én gang tung som en træstamme og meget rastløs. Jeg har senere læst mig til, at symptomer, jeg havde, var det såkaldte serotonin-syndrom, altså en slags forgiftning, fordi min lever ikke kunne omsætte den dosis, jeg fik. Det var ekstremt ubehageligt. Min daværende læge var ikke til nogen hjælp. Jeg vil tro, at der kan være en glidende overgang mellem almindelige bivirkninger og serotonin-syndrom.

    Tager du andre slags medicin for andre sygdomme? Paroxitin er nemlig meget slemt til at reagere uheldigt med andre slags medicin.

    Jeg håber, at du har det bedre allerede nu. Når jeg skriver ovenstående, så er det, fordi jeg vil advare om, at man ikke skal holde hvad som helst ud, for en eventuel forgiftning kan selvfølgelig ikke kurere noget som helst. Men medicin virker meget individuelt.

    Ja, som Skumhat skriver, er Paroxetin et af de antidepressiver, som skulle være værst til at give vægtøgning, og det kan desuden være ekstremt svært at trappe ud af, når man har taget det længe. Men det er klart, at der også er mennesker, der har gavn af det.

    Jeg kan anbefale, at du får psykologisk hjælp til at løse dit problem, sådan at du efterhånden ikke længere behøver at tage medicin.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    hey

    jeg har osse prøvet paroxetin var på det i 3 år, og jeg svedte osse helt vildt i starten og så aftog det så.
    da jeg startede på det, fik jeg overskud til at lægge min kost om og lagde alkoholden på hylden så i løbet af 4 mdr. tabte jeg 16 kilo, så personligt tror jeg ikke så meget på at man tager på af medicinen alene, har nok mere noget med hvordan man lever, jeg er ikke slank har nemt ved at tage på,, men så er det jo min ejen skyld at jeg lever forkert..

    jeg skiftede medicin efter 3 år, pga. en bivirkning som mindre sex lyst, min læge sagde at det er lidt forskelligt fra person, og nogle gange kan det blive bedre hvis man skifter præprarat.

    jeg håber dine bivirkninger er blevet mindre, men ellers kunne du prøve og snakke med den læge om at prøve et andet mærke.

    Det der med træthed kender jeg godt nu ved jeg ikke om du tager medicinen om morgenen elller om aftenen, men da jeg startede med at tage medicinen om aftenen, synes jeg det hjalp mig med ikke at være så træt..
  • Indstillinger
    tusind tak for jeres Svar Hvor er det dejligt at se man ikke er alene ...
    Det glæder mig meget ( forstå mig ret )

    jeg blev spurgt om jeg tager anden medicin , jeg fik udskrevet alprox sammen med paroxitinen men jeg har kun taget ½ 2 gange .. dem er jeg ikke vild med jeg frygter den afhæninghed der følger med så jeg snuppede en ½ da jeg skulle til lægen med min lægererklæring på sygemelding og så en her igår fordi jeg var tvunget til at følge min søn i skole...

    jeg har fået det lidt bedre op af dagen . men ca 15 min efter jeg er stået op lige midt i brandpunktet med at sende børn ud af døren får jeg den vildeste kvalme og svedetur minus opkast men det er godt nok tæt på .. og her til morgen lurerde jeg lidt på om det kommer når jeg begynder at stresse ! såen ala har i nu husket at og klokken er ved at være mange .. bang og knald Og jeg skal ned og ligge ... det er over på 2 -3 min Men hold fast der er ubehagligt det er en mellem ting mellem gravidtets kvalme og overgangs alder tror jeg .... og jeg er driv våd af sved ..

    jeg tager pillen til sengetid ..

    Det med vægten Det ville være et velkomment plus jeg har altid været en for tynd pind .. så her vil en vægt forøgelse være velkommen .. men det kræver nok lige jeg får fjernet kvalmen så appeltiten kan komme igen !

    endnu en gang tusind tak for svar ...
Log in eller Registrér for at kommentere.