Hjem Ældre Åben debat for modne mænd og kvinder

Monoklyose - lannnngggtt sygdomsforløb. Kan det passe?

Hej

I december 2009 var jeg meget syg og oplevede for første gang nogen sinde at være virkelig træt i hele kroppen. Jeg tænkte med det samme kyssesyge, da jeg har haft en del venner der havde det som unge og kontaktede mine læger og bad dem teste mig for det.
Mine læger testede mig, men lavede en del fejl i diagnoseringen, da de første blodprøver gik delvis gal.
Konsekvensen var at jeg frem til april 2010 har fået taget et hav af blodprøver + er blevet ultralydsscannet.
Jeg er testet for aids, blodkræft, vitaminmangel, leverkræft osv. Alt hvad mine alm læger kan teste mig for ifølge dem :) og de har ikke fundet noget.

Da jeg fik det at vide forlangte jeg at se journalen, da der havde været så mange forskellige læger på. Det viste sig, da jeg så dem sammen med min 4 læge :), at mine levertal var høje i december og at min monoklyose test fra marts, sagde at jeg havde haft monoklyose for 3-6 måneder siden! Ergo konkluderede hun, at det jeg havde i december var kyssesyge, ligeledes sagde hun at grunden til jeg stadig, indimellem, oplever udtalt træthed også kan tilskrives monoklyose.

Nu er det så sket igen, her 1-2 måneder efter sidste gang, er jeg nu så træt i hele kroppen at jeg ligger hjemme på 3 dagen, i stedet for at være på arbejde og det har jeg det rigtig, rigtig skidt med. Specielt fordi jeg "jo bare er meget træt".

Det skal siges at jeg har holdt mig 100% fra alkohol, samt motion i perioden, da jeg for omtrent 3-4 måneder siden stille prøvede kræfter med begge dele (2-3 glas vin på en aften og 10 min på en kondi cykel) efter den anbefalede hvileperiode (+1-2 måneder) og resultatet var begge gange at jeg blev slynget i sengen :(.

Jeg er vant til at være en meget fysisk aktiv mand og har dyrket motion på meget højtplan, hvorfor jeg optil min sygdom i december stadig, svømmede 2-3 gange om ugen + løb + trænede intensiv karate, som jeg har gjort siden jeg var 10 år gammel. Så jeg kender altså min krop og dens grænser godt.

Nå men mit spm er ganske simplet og stilles kun fordi jeg har brug for bekræftelse eftersom mine læger har været lidt upålidelige.

Kan det virkelig passe at man får sådan tilbagefald når man har haft monoklyose, så lang tid efter (jeg nærmer mig jo snart et helt år :S)?

mvh

Kommentarer

  • Det kan vist godt tage flere år at komme helt ovenpå efter en gang kyssesyge. Min kæreste havde det sidste år i juni før vi mødtes, dengang var han meget syg og havde rigtig dårlige levertal, han var dog kommet over det værste, da jeg mødte ham. Han fik problemer med maven i forbindelse med kyssesygen, noget han aldrig førhen havde haft.
    Nu, efter snart 15 måneder, døjer han stadig med ondt maven, han har ingen appetit i forhold til før han fik kyssesyge og han er blevet undersøgt for alle mulige mave-tarm lidelser, som det ikke var. Lægen mener ikke det har med det at gøre, men det er da pudsigt at det opstod sammen med kyssesygen og stadig spøger.
    Derudover oplever han nogle gange at hans mandler pludselig hæver og er ømme, noget han heller aldrig oplevede førhen. Han har meget slim i halsen og museånde om morgenen og nogle gange op ad dagen, igen heller ikke et problem førhen. Han er også af og til træt og tappet for energi.

    Derfor tyder alt jo på at han ikke er ovenpå endnu efter så lang tid. Der er vel ikke andet at gøre end at vente på bedring, men det kan godt passe at man kan have et ufattelig langt sygdomsforløb i den forbindelse. :)
Log in eller Registrér for at kommentere.