Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

leddegigt og sport

Redigeret 30 december, 2010, 15:00 i Leddegigt
Hej alle,

Jeg har for ca. et halvt år siden fået konstateret leddegigt. På det tidspunkt gik jeg i folkeskolen og var tæt på eksamerne, så det var ikke noget problem at være fraværende fra idrætstimerne. Nu er jeg så lige startet på gymnasium og må derfor højest have 10% frahver. Jeg kæmper med mange smerter i dagligdagen, men regner med at jeg godt kan få det hele til at fungere - hvis jeg planlægger det hele!!! I nogen persioder kan jeg godt overkomme idræt i skolen, men andre gange vil jeg på ingen måder være i stand til så meget som at kaste en bold.
Kan man godt blive fritaget mere eller mindre permenet fra idrætstimerne i gymnasiet - en permenet fritagelse, men hvor jeg vil deltage i alle de timer hvor jeg kan, da jeg elsker idræt, eller vil en fritagelse betegnes som frahver? og hvis jeg får en fritagelse, hvad skal jeg så gøre med den manglende karakter i idræt?

Jeg håber at nogen af jer har stået i samme situation og derfor kan give nogen gode råd til hvordan jeg bedst muligt kan kombinere det at have leddegigt, med det at have et normalt liv med skole - alle med leddegigt ved jo godt at det desværre giver en del mere frahver, da der både er besøg hos lægen og ture på hospitalet!

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej, jeg håber at du få den her besked ;). jeg tager selv en gymnasial uddannelse, og min studievejleder har sagt, at min skole bare skal have et stykke papir fra min reumatolog, at jeg ikke må deltage i idræt. Så skal jeg bare sidde ved siden af og kigge på hvad de andre laver ;). Så få du heller ikke fravær.
Log in eller Registrér for at kommentere.