Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Radiojodbehandling eller operation mod forhoejet stofskifte?

Redigeret 18 august, 2010, 16:04 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej Alle.

Tak for alle jeres spaenende indlaeg!!

Jeg har knudestruma og har igennem de sidste 5 aar taget Thycapzol mod forhoejet stofskifte. Igennem de 5 aar har mine tal svinget ekstremt og jeg har aldrig liggede helt stabilt. Laegerne paa endokrinologisk afdeling paa Bisbebjerg hospital, har gang paa gang forsoegt at overtale mig til at tage den radioaktive jodbehandling, men jeg har altsaa vaeret betaenklig, dels paa grund af chancen for at blive kronisk underaktiv( for lavt stofskifte) og dels paa grund af at jeg aktivt har proevet at blive gravid igennem de sidste 5 aar. Det lykkedes heldigvis sidste aar og idag har jeg de smukkeste tvillinger some er et halvt aar gamle:) Pt. er jeg I den situation at jeg faktisk inden graviditeten havde taget 15 kilo paa, yderligere har jeg rigtig mange muskelsmerter, humorsvingninger og bare jeg kigger paa en kage, tager jeg et kilo paa. Det er I hvert fald den made det foeles. Mit stress niveau ligger paa niveau med en hoene I bur. Det er bare raedselsfuldt at have det saadan naar man har babyer, der jo selvfoelgelig bruger graad til at goere opmaerksom paa deres behov. Jeg er nu kommet til den konklusion at jeg bare maa goere noget og har derfor nu bestilt tid til den radioaktive jodbehandling. Jeg har gang paa gang spurgt laegerne om hvorfor jeg ikke bare kan blive opereret istedet. Svaret lyder at det saa er stensikkert at man bliver underaktiv, og som folge af dette, skal I livslang behandling.

Mit sporgsmaal gaar paa om der er nogen af jer der har faaet jodbehandlingen mod forhoejet stofskifte og om hvordan I efterfolgende har haft det? Og yderliger, er der nogen der har faaet operationen mod forhoejet stofskifte, hvis ja, er I kommet i livslang behandling som foelge af dette?

Haaber at der er nogen af jer der har erfaringer omkring dette og kan svarre inden alt for laenge. Jeg har tid til jodbehandlingen d.13. September, men er desvaerre stadig i tvivl om det er den rigtige beslutning.

Mvh. Thalie

Kommentarer

• Jeg fik - meget modstræbende - radiojod for nogle år siden. Til sidst lod jeg mig overtale, selv om jeg var bange for at få permanent for lavt stofskifte. Lægerne overtalte mig ved at sige, at jeg aldrig ville få det bedre, med mindre jeg tog imod behandlingen og at der desuden var 80 % chance for, at jeg efter radiojod ville være helt rask.
    Så jeg fik radiojod og fik præcis 1 år uden medicin. Så blev stofskiftet for lavt. Det skal jeg så leve med resten af livet. Desværre er mit stofskifte stadig lige så ustabilt, som mens det var for højt, så jeg har det faktisk værre nu, hvis jeg skal være ærlig.
    Nu bagefter har lægerne indrømmet, at man efter radiojod - før eller siden - vil få for lavt stofskifte.
    Jeg har fortrudt, at jeg gik med til at få radiojod, men har da læst om andre, som har været glade for det.
    En positiv ting er, at min struma er skrumpet meget efter behandlingen og nu faktisk ikke er synlig mere.
    Håber du træffer et valg, du bliver glad for. Rigtig god bedring
  • Tusind tak for dit svar!!! Er ked af at hoere at du har faaet det vaerre. Men det er jo lige praecis det der har vaeret min frygt. Desvaerre har jeg endnu ikke hoert fra nogen om de har har vaeret glade for radioaktiv jodbehandling.

Jeg har vaeret inde paa Sonjas stofskifteforum, der er der mange der skriver om alternative behandlingsmaader mod for lavt og hoejt stofskifte. Jeg har nu besluttet efter at have laest mange forskellige beretninger om radioaktiv jod, at aflyse. Taenker at det er vaerd at proeve noget alternativ behandling kombineret med medicin ogsaa se tiden an.

Endnu engang tak for dit svar, og haaber at du med tiden kan finde noget der kan hjaelpe dig:))

Mvh. Thalie
Log in eller Registrér for at kommentere.