Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Min jalousi

Redigeret 17 august, 2010, 14:38 i Samliv
Hejsa jeg er en fyr på 20 år, som har det problem at lide af jalousi, jeg har ikke altid været heldig med mine forhold dvs. 6 utroskaber i alt plus jeg er blevet mobbet meget i min barndom hvilket gør at jeg ikke stoler så meget på mennesker mere. hvergang jeg er i et forhold føler jeg som om jeg er ved at få revet hjertet ud af jalousi, føler mig virkelig utilpas når det er.

jeg har en dejlig kæreste nu men problemet ligger i at jeg er utrolig overvågen overfor personen, holder øje med hvad hun laver på nettet og når vi er sammen holder jeg øje med hendes telefon blandt andet og jeg hader det at jeg har det sådan her for det tager både hårdt på hende og på mig, ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre for at holde den nede, det er utrolig svært for når ens selvtillid og selvværd er meget svingende, så vil det være utrolig svært at styre sine følelser. Har samme problem når hun skal forskellige ting jeg føler mig utrolig hjælpeløs når det er hun skal noget for kan ikke rigtig gøre noget ved det.

har tit mange gange bare overvejet og holde mig langt væk fra kærlighed og dette men inderst inde så savner man det..

hvad skal jeg gøre?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Daniel

    Du spørger, hvad du skal gøre. Jeg vil anbefale dig at søge hjælp til at tackle problemet hos en psykolog eller terapeut.

    Jalousi hænger meget sammen med lavt selvværd. Lavt selvværd indeholder også en underlegenhedsfølelse. Når man føler sig underlegen eller mindreværdig, vil gøre det svært at skabe et ligeværdigt, jævnbyrdigt forhold. Derfor vil du givetvis have gavn af at få bygget dit selvværd op, hvilket du næppe i tilstrækkelig grad kan gøre alene.

    Jalousi hænger selvfølgeligt også sammen med angst for at miste kærlighed - problemet er bare, at er man jaloux, så gør man præcist alt det, der afskærer én fra kærlighed. Der er ingen forhold, der kan holde til en sådan kontrol og mangel på tillid. I stedet kan du igennem terapi lære at få mere kontrol over dine egne følelser og lære at stole mere på dig selv. Får du tillid til dig selv, vil det smitte af og også blive til tillid til andre.
    Jalousi er en måde at prøve at få magt over andre på, fordi man selv føler sig bange. Det er forståeligt, at du føler dig hjælpeløs - men kontrol hjælper dig ikke, den forværrer faktisk din hjælpeløshed og sårbarhed. Derfor vil det givetvis være godt for dig at lære at finde andre og mere hensigtsmæssige måder at få kontrol på, så du ikke længere føler dig så hjælpeløs og ikke forhindrer dig selv i at få kærlighed.

    Elementer i et sundt forhold skabes først og fremmest af gensidig tillid, fortrolighed, nærhed og glæde. Er disse ting til stede er kontrol unødvendig. Kontrol og mistillid kan tage livet af selv det bedste forhold. Så ønsker du, at tingene virkeligt skal forandres, så slipper du ikke for at gå igennem en indre forandringsproces.

    Jeg forstår din tanke om at holde dig væk fra kærligheden. Men det er ikke nogen god løsning. Det øger ikke din selvtillid og gør dig ikke gladere. Du kan i stedet betragte jalousien som en budbringer, der gør dig opmærksom på noget, der er galt og som du derfor må forandre, hvis du vil have det rigtigt godt med dig selv. Så en god løsning vil være, hvis du lærer at elske dig selv og stole på dig selv, for så vil du langt bedre kunne føle dig i stand til også at elske og stole på andre.
    Det er ikke umuligt at forandre sine føleler til noget behagligere for én selv og andre - men det kræver, at man investerer tid, følelser og arbejde i det.


    Mange hilsner Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.