Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tunghed i højre øje og hoved

Redigeret 16 august, 2010, 08:05 i Åben debat om øjne
Hej alle,

Jeg har i længere tid haft ondt i mit højre øje (og måske i højre side af hovedet også - har svært ved at lokalisere det nøjagtigt).
Jeg følger mig træt og tung i hovedet.

Ofte når jeg lige vågner så er synet på mit højre øje noget mere sløret end det venstre (har -1,50 på begge øjne). Hvis jeg blinker en del gange/ forsøger at fremprovokere lidt tårer i øjet, så går "det slørede syn" som regel væk inden for et par minutter.
Flere gange dagligt kan jeg fjerne en lille hvid puds-klat i begge øjne. Det er ikke gulligt.

Det skal siges, at jeg har græspollenallergi og at jeg dagligt får en tablet mod det (xyzal). Jeg kan tydeligt mærke når det er højsæson for pollen på begge øjne, men det har jeg taget højde for.
Den sviende, brændende, tørre fornemmelse har jeg efterhånden haft i vel 4-6 år.
Det skal nævnes at jeg bærer kontaktlinser om dagen (acuvue oasys fra J&J), men jeg har prøvet at undlade brug i en uge - problemet med højre øje er der stadig.
Irritationen på højre øje er mere eller mindre konstant, men et varmt lokale eller lav tåreflåd og med brug af kontaktlinser kan linsen selvsagt godt forværre det i løbet af dagen - men efter en nats søvn er det som regel på det normale irritationsmoment igen.

For 4-6 år siden prøvede jeg Night and Day linser fra CibaVision. Sov med dem 2 gang som forsøg, men det ville mine øjne slet ikke være med til, så det droppede jeg hurtigt. Linsen sad ikke godt (for tykke og lidt for krum). Desværre gik jeg med dem i 1-2 mdr, hvilket jeg tror kan have forvoldt skade i hvert fald startede irritationen glidende herefter så vidt jeg mindes.

Ville gerne have brugt Oasys i stedet for Advance dengang, men da Oasys ikke kunne fås med BC 8,8 måtte jeg tage Advance. Oasys er jo ellers en opgradering som anbefales til tørre lokaler / pc-brug.
For 1-2 år siden kom Oasys med BC 8,8, hvilket sidder rigtig godt på mine øjne. (mine øjne kunne ikke lide en BC lavere end ca. 8,7; 8,4 var helt skidt).

Min læge har for ca. 1-2 år siden givet mig nogle dråber mod øjenbetændelse, som jeg skulle tage en uges tid eller lignende. Dette hjalp intet. Jeg har været ved øjenlæge som ordinerede kunstige øjendråber "Systane", men hun kunne ikke se at mit øje fejlede noget. Forinden var jeg hos en optiker, som prøvede at farve mit øje for at se om jeg havde problemer med tåreflåd, men alt så normalt ud.

En god dag er, hvor jeg venter 1 time fra jeg står op med at tage linser på og løber en tur eller i det hele taget tager ud - gerne en kølig dag. Her har mine øjne det bedst. Kan stadig fornemme noget tunghed/træthed tørhed i højre øje, men irritationen er væsentligt reduceret.

Jeg har ikke lyst til at gå til lægen for at få samme salve som ikke virker eller til øjenlæge som intet kan se. Hvilket også er årsagen til at jeg ikke har fået gjort mere ved det.
Håber på med mit indlæg, at nogen kan give et godt bud på, hvad jeg fejler / hvad det kan skyldes. Føler mig træt og uoplagt ofte, hvilket er så belastende. Er tidligere blevet testet for jernmangel, hvilket ikke var problemet. Kan jeg have en knude/svulst i hovedet eller lignede som kan trykke på øjet indefra?

På forhånd TAK.
Log in eller Registrér for at kommentere.