Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Et led i en bro gået løst?

Hejsa. Jeg var i uge 31 i polen og få 3 stk broer af 4 led sat i overmunden. De blev sat i d.5-08. de første 4-5 dage havde jeg stærke smerter fra mine 2 kindtænder i min venstre side, som ikke var blevet rodbehandlet, men blot tilslebet. Den holdt pludselig op, og er nu kun lidt temperaturfølsomt.

Imidlertid opstod der en ny smerte, som nu er blevet intens, det kan kun knap holdes væk med smertestillende, som jeg lige p.t. spiser over min dosis af.
Denne gang i den ene kindtand jeg har under broen i modsatte side (Min højre) Den er rodbehandlet og en stift er isat. Til Venstre for den mangler jeg min naturkige tand, og til venstre efter mellemrummet sidder broen fast på 2 rodbehandlede tænder med stifter.

Så nu er jeg bange for at smerten skyldes at cementeringen er gået løs, men kun på kindtanden. Bla. Fordi når jeg skubber til eller trykker på broen med tungen kan jeg nogle gange mærke et enkelt svagt knag/Knak fra kronen/tanden. Men selve broen sidder jo ikke løst, fordi den jo stadig er fæstnet på 2 tænder.

Så jeg vil høre, hvor sandsynligt er det at det kan ske? at en krone gør løs i cementeringen? og om det kan være det der er sket? Det er jo den side jeg har brugt til at tygge med de første 5-6 dage, hvor jeg jo havde smerter i modsatte side. Navnligt hvis jeg gaber, og trykker ned med tungen over kindtanden der gør ondt, kommer der et lille "Knak" næsten hver gang.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Opdatering. Jeg har nu været ved egen tandlæge, som på røntgen ikke kunne se der skulle være noget galt. Dog siger hun at det er unormalt de symptomer jeg beskriver, så hun syntes jeg bør få det undersøgt nørmere i polen. Hun vil ikke give mig pencillin med den begrundelse, at smerten bare vil komme tilbage hvis årsagen ikke blev afhjulpet.

    Herefter ringer jeg til min tandlæge i polen, som mener jeg skal komme igen hurtigst muligt. Hun beder mig så om at påbegynde en pencillinkur. Med den forklaring vil min danske tandlæge godt udskrive pencillin.

    Allerede efter at have taget den 3 pille pencillin, forsvinder alle symptoner helt og aldeles, både smerte og knak. De begynder til gengæld igen i den anden side af kæben, ved de 2 kindtænder der ikke er rodbehandlede. Dem der også gjorde ondt de første 4 dage efter cementeringen.

    Nu begynder jeg efterhånden at tro at der ikke er noget galt, fordi jeg jo tyggede i højre side da det gjorde ondt i venstre. Så skiftede smerten side, og det gjorde min tyggeside jo så også, så jeg nu tyggede med venstre side. Da jeg så tog pencillin, skiftede smerten igen side. Kan det bare have været fordi jeg har brugt den side for meget, som så begynder at gøre ondt?
    Men hvordan hænger det så sammen med det at smerten først ophørte i højre side da jeg påbegyndte pencillinkuren... Tilfældighed?

    Efterhånden MEGET forvirret. Håber der er nogle der har nogle synspunkter/tidligere erfaringer, for jeg vil nødig tage til polen og evt. få dem pillet af uden grund, og nu på Torsdag (19/08) er det 14 dage siden cementering
Log in eller Registrér for at kommentere.