Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Startet forkert på p-piller, og andre spørgsmål

Redigeret 15 august, 2010, 09:20 i Prævention
Hej.

Jeg er lige begyndt at tage p-piller for første gang, og jeg er en pige på snart 17. Jeg er kommet til at starte forkert med mine piller, hvilket vil sige at jeg er begyndt at tage dem før min menstruation. Dette fordi jeg troede at jeg så ville være beskyttet efter 7 dage, da jeg har planer med kæresten der, og min menstruation er uregelmæssig. Men det fik jeg så bekræftet her inde for et par dage siden at det er jeg ikke.

Min egen ide var så at stoppe med at tage flere piller (har taget 3) og så vente på at min menstruation ville komme. På den første menstruationsdag ville jeg så starte på en ny pakke og dermed sarte på pillerne på den rigtige måde. Er det meget dårligt for kroppen, og kan det lade sig gøre?

Jeg ved godt at det er noget lort jeg har lavet og udsætter min krop for. Hvis jeg forsætter med at tage pillerne (altså alle 21) og så holder 7 dages pause og så begynder på en ny pakke vil jeg så være beskyttet fra første dag med den næste pakke?

Grunden til at jeg begyndte med p-piller er fordi min kæreste og jeg gerne ville kunne have sex, uden at jeg behøver at bekymre mig. Ville derfor både bruge p-piller og kondom. Men nu hvor jeg ikke er beskyttet af mine p-piller før om små 14 dage, og på lørdag er den eneste dag hvor vi er helt alene hjemme, ved jeg ikke om det vil være sikkert nok bare med kondom. Er nemlig meget bange for at det springer, og da ens menstruation godt kan udeblive den første gang tror jeg bare at jeg vil gå i panik og tro at jeg er gravid. Hvor stor er chancen for at kondomet vil springe? Og kan man godt have to oven på hinanden som ekstra beskyttelse?

Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe mig, da jeg ikke selv har så godt styr på det her.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej du.

    Tag nu lige en dyb indånding. Der er ikke nogen grund til at køre dig selv sådan op. Det er totalt ubegrundet.

    Forsæt nu bare med p-pillerne og hold syv dages pause når pakken er tom.
    Hvis du gør det er du jo beskyttet fra om 14 dage og fremover :-)

    Jeg forstår virkelig ikke at du er bekymret med hensyn til kondom. Kondomer er MEGET sikre når man bruger dem rigtigt, så der er vitterlig ingen grund til unødig bekymring.

    Hvis et kondom sidder rigtigt er det meget usandsynligt at det springer.

    Når kondomet skal sættes på, skal I sørge for at holde den lille tut for enden ind mod penishovedet sådan at den er tom for luft når kondomet er blevet rullet ned.
    Risikoen for at det sprænger opstår når tutten på spidsen af pikhovedet er fuld af luft; for så bliver det udvidet for meget når fyren kommer.

    I skal bruge kondom INDEN I gnubber pikken mod din fisse; og selvom den ikke bliver stukket ind.
    Og I skal kun bruge ét kondom. De er så sikre at der slet ikke er nogen fidus i at sætte to ovenpå hinanden.

    For at mindske din nervøsitet endnu mere syntes jeg, at I skal aftale, at han trækker sig ud af dig inden han spermer. Han kan jo evt. hive kondomet af og sperme på din mave - eller beholde det på sådan at I kan se hvordan det opsamler sæden, og derved blive mindre nervøse til næste gang.

    Hvis det værste skulle ske og kondomet springer må du tage en fortrydelsespille om mandagen.
    Men igen; der er virkelig lille risiko for at det springer, så der er ikke nogen grund til at du er bekymret!!!
    Men forhåbentlig kan tanken om at du kan tage en fortrydelsespille hvis kondomet springer gøre dig endnu mere tryg. De kan købes i håndkøb på apoteket.

    Måske vil det være en god idé at købe noget glidecreme. Når man er lidt eller meget nervøs kan det godt være lidt svært at blive våd selvom man nyder forspillet og sexen, og så kan glidecreme hjælpe til at det bliver endnu dejligere for jer begge to.

    Sørg for at snakke om det her inden på lørdag, så I ikke er totale nervevrag når I skal igang :)

    Og endnu en gang: Du har overhovedet ikke noget at bekymre dig om.
  • Indstillinger
    Mange tak for svaret. Jeg ved godt at jeg har det med at gøre mig selv mere nervøs end jeg behøver.
    Jeg havde slet ikke tænkt på at han ikke behøver at komme inden i mig, så det vil jeg lige snakke med ham om.

    Så jeg skal kun købe en fortrydelsespille, hvis vi kan se at det er gået galt, og ikke også bare for at være helt sikre?
  • Indstillinger
    Der er ingen grund til at have fortrydelsespille liggende i skabet... Men gør det dig mere tryg kan du da godt gøre det.

    Jeg håber, at du er blevet lidt beroliget.
    Kondomer springer ikke sådan bare lige. Tænk på, at man rent faktisk kan fylde dem med vand ligesom vandballoner :-)
  • Indstillinger
    Ja, jeg er mere rolig nu. Igen tusind tak for hjælpen. :)
Log in eller Registrér for at kommentere.