Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp mig

Hej alle..
jeg skriver til jer i håb om der er nogen eller noget der kan hjælpe mig.
jeg har et stort problem med lyde, fek.s smasken,folk der spiser, uanset hvad det er,lyden af en der trykker på en kuglepen, folk der piller/ bider negle, tunge vejrtræk, næser der piver, snorken, ja jeg kunne blive ved.... det er blevet så stort et problem for mig at jeg næsten ikke kan være i nærheden af folk hvis der skal spises, ikke engang min kæreste eller familie.. det har altid været et problem for mig, men det er ved at tage overhånd, jeg hader at jeg ikke bare kan sidde med mine kære og spise morgenmad, popcorn, gulerødder, ja bare være sammen med med uden at jeg er nødt til at forlade lokalet, jeg bliver sur arrig og ked hvis der er en lyd jeg ikke bryder mig om... ( og der er mange) jeg har prøvet hypnose men det hjalp desværre ikke, jeg prøver virkelig at bide det i mig men jeg kan ikke.. jeg bliver simpelthen nødt til at forlade lokalet hvis der er smasken
hvorfor har jeg det sådan??? jeg hader det jeg kan ikke slappe af
på forhånd tak

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Maleren

    Du skriver, at du har prøvet hypnose. Fik du nogen reaktion på hypnosen? Hvor mange sessioner prøvede du? Og hvordan var 'kemien' i forhold til hypnotisøren/hypnoterapeuten? Og var vedkommende 'kun' hypnoterapeut eller havde han/hun også en anden terapeutisk eller psykologisk uddannelse?
    Grunden til, at jeg spørger, er fordi, jeg selv først var hos en hypnoterapeut, der ikke havde anden terapeutisk/psykologisk uddannelse og jeg fik intet fik ud af behandlingen. Jeg havde dog stadigt tiltro til behandlingsmetoden, så ½ år senere startede jeg i terapi hos én, der både er NLP- og hypnoterapeut og derudover har et stort kendskab til psyken. Det var noget helt, helt andet og her gik jeg i et langvarigt terapiforløb med virkeligt gode resultater.

    Desuden så tænker jeg, at symptomer som du har, nogle gange kan have en dybereliggende måske ubevidst årsag, som kan komme frem under hypnose (eller anden behandling). Det er ikke altid, man bare kan fjerne et symptom uden at kigge på årsagen til symptomet. Så hvis du bevidst eller ubevidst kun er intereseret i at fjerne symptomet uden at arbejde med årsagen, kan det være årsagen til, at hypnosen ikke virkede.

    En anden mulighed kan måske være NLP terapi, da man i NLP'en arbejder meget med oplevelsen af sanseindtryk m.v. - og da det er din oplevelse af lyde, det handler om, har det jo i høj grad med sanserne at gøre.


    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Nu kan der være en mere jordnær forklaring på dit problem.
    Jeg havde det ligesom dig, men det mest irriterende lydproblem for mig var skingrende kvindestemmer, altså de der der foregiver at være glade og livlige, men hvor det hele er en påtaget falsk glæde.
    Det forstod jeg godt, jeg forstod mange ting, men det hjalp ikke på mig og mit problem.
    Problemet hedder støjoverfølsomhed. Jeg husker ikke mere det fine latinske navn. Støjoverfølsomheden findes i flere udgaver, hvoraf den en er fysisk betinget og kan ikke fjernes eller behandles væk. Det er den sidste form jeg lider af.
    Du kan få det undersøgt hos en ørelæge, som igen kan videresende dig tll sygehuset. Det er på sygehuset man har de fine måleredskaber, og man kan måle støjfølsomheden.
    Det er vigtigt, at du kommer til forståelse for, at det er dine ører der bliver irriteret, det er ikke fordi de andre "giver lyde fra sig".
    De to former for støjfølsomhed man kan gøre noget ved, kan afhjælpes hos hørepædagogerne. Her er der undervisning, både individuelt og på hold. Det koster ikke noget. Man har også en psykolog og læge tilknyttet disse hold, som foregår på et eller andet dejligt kursussted, hvor man bor. Forplejning m.m er gratis, og så galt dine udgifter for at rejse eller køre bliver refunderet. Man får undervisning på højt niveu i hørelsen.
    Man lytter med ørerne, men hører med hjernen. Så din hjerne skal vænnes af med at høre efter disse irriterende lyde. De er ikke interessante.
    Er det den støjfølsomhed man ikke kan gøre noget ved, så får man stadigvæk undervisning. For mit vedkommende er det kroppens mindste muskel der simpelthen lukker af, men hjernen skruer op, for den vil høre, og resultatet er ekstrem støjfølsomhed. Så jeg har det bedst i stille omgivelser.
    For at begå sig i vores støjfyldte verden, kan man så få tlbudt et høreaapparat der lukker af for de lyde der irriterer allermest.
    De fleste der bruger høreapparat kender tll disse problemer fordi apparatet lukker alle lyde ind, der er ikke noget filter på.
    Vores hjerne sorterer normalt uinteressante lyde fra, derfor hører vi dem normalt ikke, men hvis de pludselig ikke er der, så lægger vi mærke tll den manglende støj.
    Hilsen Linette.
  • Indstillinger
    Hej med dig.

    Jeg tror helt klart, at Linette har fat i den lange ende :-)

    Dit problem lyder meget omfattende og hæmmende, så der skal ske noget!

    Jeg har prøvet at finde noget godt på nettet til dig, men det er ikke helt nemt. Det her er vist det bedste jeg kunne finde: http://www.entnet.org/HealthInformation ... tivity.cfm

    Ud over støjoverfølsomhed kaldes tilstanden også hyperacusis/hyperacuse.

    Jeg synes helt klart du skal tale med din læge om at blive henvist til en audiolog, der arbejder med de her problemer.

    Held og lykke med det.

    Venlig Hilsen Oktober
Log in eller Registrér for at kommentere.