Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Efter operation (....og lidt om kalk)

Så vil jeg forsøge mig med et indlæg herinde.
Først vil jeg sige, at det er rigtig rart at kunne læse erfaringer og spørgsmål fra jer alle.
Jeg har haft struma med forhøjet stofskifte de sidste ca. 11 år og har været i medicinsk behandling det meste af tiden.
I mandags blev jeg opereret, hvor hele skjoldbruskkirtlen blev fjernet. Operationen gik fint og jeg fik lov at komme hjem onsdag aften. Synes det går ok. Jeg har min stemme, der lyder som den plejer og det gør ikke vanvittig ondt (....men tager stadig lidt smertestillende 3 gange om dagen).
Jeg er dog rimelig træt, men mon ikke det er meget normalt.....

På sygehuset var mit kalktal faldet en smule fra den ene dag til den anden, men det var ikke meget og tallet lå stadig inden for normalområdet (hvad det så end er?) og lægen mente godt jeg kunne komme hjem, men at jeg selvfølgelig skulle kontakte dem, hvis jeg fik prikkende fornemmelse i kroppen. Når man er opmærksom på det, så synes jeg det er virkelig svært at bedømme om det prikker eller det bare er noget jeg forestiller mig. Har bestilt en blodprøve ved min egen læge på mandag, bare for at få en idé om hvor tallene ligger....og forhåbentlig ro i sidet (og ellers rådfører jeg mig med hospitalet).

Vil egentlig bare høre hvordan I andre kunne mærke det faldende kalktal...hvis I kunne mærke det? Hvor længe gik I og var trætte? Og kørte i på samme dosis eltroxin de første 3 uger? Jeg er blevet sat til at tage 100 mikrogram om dagen.

Synes egentlig jeg har det ok i kroppen bortset fra trætheden. Hvordan havde I det efter operationen?

Sorry, det var en masse spørgsmål. Svar blot på det I har tid og lyst til. :-)

Kommentarer

• Hej. Jeg kan desvaerre ikke besvarre nogle af dine spoergsmaal, men jeg dog et par enkelte til dig:)

Jeg har ligesom dig ogsaa forhoejet stofskifte, jeg har knudestruma. Ville vide hvorfor du har valgt operation over radiojod behandlingen?
    Bliver du fremover underaktiv og skal tage medicin mod lavt stofskifte resten af livet, eller er der en mulighed for at du kan leve uden? Jeg har tid til radio aktivjodbehandlingen d. 13. september, men er ret sikker paa at jeg aflyser den.

Er bare nysgerrig over at laegerne tilbyder nogle operation og andre radiojod.
    Jeg er selv meget i tvivl om hvad der er det bedste at goere, specielt fordi jeg laest at mange har problemer med medicineringen af for lavt stofskifte.

God bedring:)

Mvh. Thalie
  • Helt fint at du spørger...det er jo derfor vi er herinde. Grunden til min endokrinolog valgte at henvise til operation er, at mine tal har været så ustabile gennem de 11 år. Han mente at der var meget høj risiko for...(var nærmest sikker på), at stofskiftet efter radioiod atter ville blusse op og overproducere. Derfor så han det som det eneste løsning at fjerne hele kirtlen. Operation af halvdelen kom heller ikke på tale, netop af samme grund, at det resterende sandsynligvis ville overproducere og vokse. Talte efterfølgende med to overlæger der havde samme holdning.
    Håber du kan bruge mit svar. Hvorfor har du tænkt dig at afllyse radioiod? Fordi du er i tvivl?

Jeg var også rigtig meget i tvivl, fordi jeg som du har læst om mange der har det svært med deres lave stofskifte efterfølgende. Jeg håber på, at jeg får indstillet min medicin, så jeg ikke kommer til at mærke til det. Pt. har jeg det rigtig fint (1½ uge efter operation) og mærker hverken symptomer for for lavet eller for højt, så det nyder jeg. Især nyder jeg den ro og nye energi der er i min krop. Kan nu virkelig mærke hvordan det sled på kroppen konstant at være "på overarbejde".

Håber du finder ud af hvad der er det rigtige for dig. Operation er et stort skridt, men jeg har (endnu ikke) fortrudt det.
  • Glemte forresten at skrive....ja, jeg skal have medicin for for lavt nu. Får 100 mikrogram eltroxin dagligt og de skal så tjekke op på om den dosis er passende.
  • Hej. Tusind tak for dit svar:)
    Jeg er er glad for at hoere at du har det godt og kan maerke en forskel.

Jeg har ogsaa ligesom du ligget meget ustabilt igennem 5 aar, talmaessigt. Naar jeg faar den rette dosis thycapzol, har jeg det egenlig meget godt. Det der pt er svaert er at jeg har taget ialt 20 kilo paa siden jeg startede behandling med medicin. Efter jeg har foedt, hvilket jeg gjorde for 6 maaneder siden, har jeg yderligere haft ondt i mine muskler, det har jeg ikke haft tidligere. Min laege sagde at det godt kunne have noget at goere med, at det er svaert for mig at ramme den rette dosis og derfor nogle gange ligger for lavt, som saa kan give muskelsmerter?? yderligere har jeg ogsaa i perioder haft ondt i nyrerne, hvilket laegen sagde kunne vaere medicinen.
    Herudover har de fleste laeger som jeg har snakkkede med sagt, at det er meget naemere at styre for lavt stofskife end for hoejt. Derfor besluttede jeg mig for radiojod behandlingen. Men efter at have laest saa mange negative beretninger, ikke kun her, men ogsaa mange andre sites, er jeg virkelig blevet i tvivl....Det ville vaere super fantastisk, hvis folk der havde vaeret glade for at gaa fra for hoejt til lavt, ville skrive om det. Men dem har jeg desvaerre ikke faldet over.

Jeg ville saette pris paa at hoere om din udvikling med tiden:)

Endnu engang tak for dit svar og fortsat god bedring.

Mvh Thalie
Log in eller Registrér for at kommentere.