Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Meninger søges

Redigeret 13 august, 2010, 07:21 i Teenagere
Jeg kender et ungt kærestepar som begge to er 16 år. De har lige forladt folkeskolen og er startet på uddannelse (nogle unge menneske fra vores omgangskreds).

Drengen på teknisk skole i Slagelse - pigen på gymnasium i København. De bor begge i Slagelse.

Pigen skal til introfest næste lørdag og det lyder til at blive en våd fest med efterfølgende bytur. Ved godt at de ikke kan købe alkohol eller komme ind mange steder når de er 16-17 år. Men alligevel.

Synes bare at man er meget ung, når man som 16 årig får lov til at ture den rundt i København og iøvrigt skal tage alene hjem med tog mod Slagelse midt om natten eller tidligt om morgenen når man måske er godt fuld.

Jeg hører gerne andres mening om dette.

Hvad gør andre når deres små poder pludselig skal ud og stå på egne ben?

Er videregående uddannelse ensbetydende med at nu får man lov til det hele?

Jeg kan godt forstå at pigen ikke kan/skal/vil stå tilbage for sine nye klassekammerater - men synes bare at hun er meget ung og ikke særlig voksen i sin opførsel.

Mine egne to fik ikke lov til bytur i Khb som 16-årige.

Jeg vil ikke blande mig i forældrenes opdragelse - men jeg er alligevel lidt bekymret. Som jeg kan forstå på det, så er der slet ikke lavet nogen aftaler med pigen - hun har fået frie tøjler - det på trods af, at der ellers hele tiden har været faste regler om fester, kom-hjem-tider osv - men det er som om at det er ophævet fra den ene dag til den anden.

Så lad dette være optakt til debat.... :-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har siddet og tænkt meget over, hvad jeg skal svare dig. Er mor til i dag to voksne piger på henholdsvis 30 og 38 år. Men jeg har ikke glemt tiden dengang de begge gik i gymnasiet og var til fest og farver.

    Ja der sker noget når de unge begynder i gymnasiet, det er svært at forklare men sådan er det. Visse regler og love bliver ligesom ophævet ganske langsomt. Jeg husker meget tydeligt hvad skolens rektor sagde på det første fælles møde hvor alle de nye elever og deres forældre var samlet. Han sagde til os forældre at det var slut nu med spørge vores unge mennesker om de havde lavet deres lektier, det skulle de klare selv for hvis de ikke var modne til det var de overhovedet ikke modne til at gå på hans gymnasium.

    Dette tænkte jeg meget over, og kom frem til at rektor havde ret, så fra den dag spurgte jeg aldrig mere min datter om hun havde lavet sine lektier.

    Det du fortæller om den unge pige, der skal gå på gymnasium i København og derfor skal til introfest, synes jeg ikke lyder så skræmmende. Selvfølgelig skal hun med til sådan en fest, men se her ville jeg hvis jeg var hendes mor hente hende i København, på et aftalt sted når festen var slut. Jeg har aldrig været vild med at mine piger skulle komme alene hjem sent om aftenen eller sent på natten.

    Det der er upraktisk for den unge pige er at hun bor i Slagelse og skal gå i skole i København, det ville helt klart være nemmere hvis skole og bolig lå i samme by. For der er mange fester når man går i gymnasiet, sådan er det og det kan vi ikke lave om på, så det bliver jo ikke sidste gang at hun skal ind til København til fester.

    Jeg har altid haft stor tillid til mine piger, de er opdraget til at ha stor medindflydelse og medbestemmelse fra de var helt små, og udviklede sig til meget selvstændige og modne piger, dengang de skulle starte i gymnasiet.

    Opdragelse er en meget svær størrelse at diskutere, vi gør det på hver vores måde, og ikke to unge er ens.

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    Jeg forstår ikke hvorfor pigen går på gymnasie i København, når der er et fint nyt et i Slagelse.
    Pigen må og skal selv tage ansvar for at deltage i fester og lign. Jeg ville ikke køre til København for at hente en 16 års pige.
    Hvor store er chancerne for at hun bliver overfaldet? Skal man ikke lige klappe hesten?
    Jeg ville foreslå hende, at overnatte hos en af hendes medstuderende.
Log in eller Registrér for at kommentere.