Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Euthyrox - dosering efter vægttab og motion

Redigeret 27 september, 2010, 06:42 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej
Jeg har endelig fået taget mig sammen til en sundere levevis, så jeg har ved cykling og fornuftig levevis tabt snart 10 kg.
Jeg føler mig dog ikke godt tilpas og har ved de seneste stofskiftemålinger set at mit stofskifte nu er for højt. Jeg får Euthyrox 125 mikrogram dagligt mod lavt stofskifte.
Mit tsh er faldet fra ca. 0.8 til 0.19 og lægen siger at jeg skal ændre min medicinering.
Jeg tænker om det er mit vægtttab og min bedre kondition der har gjort at min stofskifte er for højt, efter at have ligget stabilt længe?
Er ked af at gå meget ned i dosis, jeg ønsker ikke at pille for meget ved den, ved at finjustering at bedre.
Er der andre der har oplevet noget tilsvarende, altså at have brug for mindre medicin efter vægttab og ved motion?
Mange hilsner
Gitte

Kommentarer

• Undskyld, at jeg ikke svarer på dit spøgsmål. Det håber jeg, at der er andre der kan. Jeg vil gerne vide om, du oplever, at det er dit skifte til Euthyrox, der har gjort, at du har kunnet få vægten ned? Jeg oplever nemlig, at jeg ikke kan tabe et gram selv om jeg gør ihærdige forsøg med både kost og motion. Jeg får 175 mcg Eltroxin/dag.
  • Hej
    Nej oplever ikke at det er Euthyrox, men viljestyrke, viljestyrke og viljestyrke, ingen sukker, ingen fedt...the hard way...:-/
  • Hej.
    1) Ja man justerer jo dosis i forhold til vægt som udgangspunkt, da stoffet jo skal virke i alle kroppens celler og dermed vil blive mere koncentreret hvis man taber sig, så i teorien skal man nedjustere dosis når man taber sig
    2) Personligt ville jeg aldrig ændre dosis hvis jeg havde det fint og var symptomfri. Så lad være med at lade dig styre af TSH, men i stedet af dit velvære (og så skele til dine stofskifte tal, TSH såvel som fT3).
    Held og lykke
  • Det er et rigtigt godt svar euglena.

Har nemelig også taget de samme piller i 6 måneder, har taget 14 kg på og nu er mit stofskifte faldet.
  • Tjae, der er vist ingen indlysende logik i det her - jeg har tabt 10 kg over de sidste tre mdr og mit stofskifte er blevet lavere og dosis sat op...
    Jeg har tabt mig ved at tælle kalorier, tælle, tælle, tælle...;-)
    Solsikke
  • Hej
    Ville bare lige sige, at jeg også prøvede kalorie tælling og en del fysisk aktivitet, hvilket gjorde mig rigtig syg og mit stofskifte blev alt for højt og jeg blev indlagt.
    Jeg går pt. hos en biokemiker der har forklaret mig hvor vigtigt det er IKKE at tænke i vægttab lige nu, for så længe kemien i kroppen er i uorden, og sygdommen ikke er stabiliseret, vil man kun forstyrre stofskiftet endnu mere.
    Og så skal det hele foregå meget langsomt.
    Men derfor kan man jo godt spise og leve sundt. Jeg er en af dem der aldrig har tabt mig af mit høje stofskifte. Jeg har hashimotos og er meget ramt af sygdommen og jeg tror ikke på at det er medicinen, for jeg var længe om at få medicin og kiloene røg på inden ( de fleste) selvfølgelig har jeg været gravid midt i det hele så der er også en forklaring.
    Bare lidt herfra.
  • Så det gør det ikke nemmere, at komme ned i vægt med Euthyrox i stedet for med Eltroxin? For det oplever jeg som nærmest umuligt....
  • Ingen ændring for mig, om det hed eltroxin eller euthorox; altså mht. vægten
  • Hej.

Jeg kunne godt tabe mig på GAMMEL eltroxin og kan også på euthyrox,men ikke på NY eltroxin, dem tog jeg direkte på af.

Hilsen albini.
  • Jeg tog også kraftigt på da de lavede eltroxin om, så fik jeg euthyrox og tabte mig igen ret hurtigt.

Hlsen Villy
Log in eller Registrér for at kommentere.