Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Lykkepiller eller...

Redigeret 12 januar, 2011, 17:25 i Åben debat om depression
Jeg har hørt SÅÅÅ meget negativt om lykkepiller:

1. Eksperter udtaler at de ligefrem kan være farlige -gøre mere skade end gavn
2. Mega mange bivirkninger
3. Kan man være sikker på at de virker - åbentbart kun i 60% af tilfældene
4. Man får varige skader af de kemiske stoffer som er forbundet med lykkepiller.

MIT SPØRGSMÅL:

Nogen som har positive eller negative erfaringer med lykkepiller?

Hvis positive - er det pga. pillerne eller var det alligevel blevet bedre med tiden?
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej..

    Det med at de kan gøre mere skade end gavn, det forklarede min læge for mig da jeg skulle på dem.. Med en depression har man ikke det store overskud til noget som helst, når du så kommer på medicinen, for du lidt mere overskud, til f.esk en opvask, tøjvask, komme op om morgen osv, hun forklarede at når man så ikke har så meget overskud, så ville man heller ikke have overskud til at tage sit eget liv, og eftersom man får mere overskud til at gøre ting som nævnt ovenfor når man begynder på pillerne, jamen så kommer overskuddet måske også til at tage sit eget liv, derfor mere skade end gavn. Derfor er det vigtigt at man også har en at snakke med, f.eks lægen, psykolog osv.

    Omkring bivirkninger kan jeg kun tale for mig selv.. jeg har kun oplevet de mest normale, såsom tørhed i munden og lidt sløret syn og gaben, den er jeg ramt hårdt af, folk tror jo man er konstant træt :S

    Jeg vil sige at jeg har haft positiv erfaring med det, eftersom det har hjulpet mig med at komme igang med hverdagen igen
  • Indstillinger
    Først og fremmest: LYKKEPILLER eksiterer ikke. Det er simpelthen den mest irriterende betegnelse... Det hedder anti-depressiv medicin.

    Jeg har været på flere forskellige typer før vi fandt det der var bedst for mig. Og det er vist meget normalt...
    Det første par måneder på disse havde jeg ekstremt mange bivirkninger. Svedeture, rysten, kvalme, svimmelhed, vandladningsbesvær m.m., men de forsvandt helt, og sidenhen havde jeg gavn af pillerne.

    Eftersom mange depressioner hænger sammen med mangel på signalstoffer i hjernen, kan medicinen hjælpe ved at tilføre disse.
    Indenfor det seneste halve år er jeg stort set trappet ud af de antidepressive, og har i stedet fået noget stemningsstabiliserende medicin på grund af stemningssvingninger, og dét virker for mig.

    Det er temmelig svært at svare på dit spørgsmål om, om man har fået det bedre på grund af pillerne eller om det er blevet bedre "af sig selv". Det er jo helt og aldeles umuligt at vurdere.
    Personligt tror jeg ikke på, at der er nogen depressioner der bare forsvinder... Der skal arbejdes aktivt med de bagvedliggende problemer. MÅSKE er let vinterdepression en undtagelse derfra.

    Medicinen har været nødvendig for mig, sådan at jeg kunne gennemføre terapi og i det hele taget have en dagligdag. En dyb depression er direkte invaliderende.

    Som depressiv med selvmordstanker skal der være stor fokus på disse, netop fordi medicinen løfter en ud af den totale initiativløshed, så man kan handle på sine tanker. Men det kan forebygges ved tæt kontakt til behandleren eller eventuelt en indlæggelse.

    Jeg syntes personligt ikke, at folk med let depression eller vinterdepression skal have antidepressiv medicin. Der mener jeg, at det er mere hensigtsmæssigt at sætte ind med psykoterapi og eventuelt naturmedicin og/eller sollyslampe.

    Hvad henviser du til, når du skriver, at man kan få varige skader af stofferne i antidepressiv medicin?
  • Indstillinger
    http://www.lykkepiller.info/advarsler.html
    er et link jeg har læst lidt i, og det er jo lidt tankevækkende....

    Hvilke antidep. medicin får I ?
    Jeg skulle selv været startet op men fik så stærke bivirkninger, at jeg måtte stoppe igen! Får nu Lyrica, som jeg IKKE har fået bivirkninger af -udover lidt træthed mv. til en start.

    Nå - nu kan jeg ikke se Jeres indlæg. Men det lyder som om at Antidep. medicin ikke er holdbart i længden... Jeg går selv ind for psykoterapi, sund kost og motion. Hvilken slags naturmedicin tænker du på ?

    Jeg fik iøvrigt tilbudt lykkepiller pga. angst -som efterhånden også er ved at blive almindeligt at give i den sammenhæng, i det danske behandlingssystem.
  • Indstillinger
    Hej Tullemor

    Betegnelsen ”lykkepiller” er en stor misforståelse, og jeg vil give Anna ret i, at det er misvisende og forkert at bruge den betegnelse.

    Antidepressiv medicin kan i heldigste fald helt fjerne en depression, så man ikke længere mærker den. Det bliver man jo ikke lykkelig af. Man bliver rask. Og man behøver jo ikke nødvendigvis at være lykkelig, selv om man er rask. Lykken afhænger jo af så mange andre ting end et godt helbred, selv om helbredet er ekstremt vigtigt.

    Jeg kender godt den Internetside, du henviser til. Jeg har endda bidraget med en af de historier, der fortælles. Men jeg tror nu ikke, at du behøver at frygte, at antidepressiv medicin skulle være farlig. Men det er klart, at man skal være forsigtig. Hvis man får utilsigtede virkninger, kan man jo hurtigt trappe ud.

    Jeg har oplevet dette serotonin-syndrom, som beskrives. Det er rigtigt, at det er farligt, og det er ekstremt forfærdeligt at opleve. Men enhver vil jo stoppe med noget medicin, som man bliver så forfærdelig syg af. Det gjorde jeg i hvert fald. Og jeg tror ikke på, at man kan få kroniske skader.

    Men du skriver nu i dit nye indlæg, at du får Lyrica, og Lyrica er ikke antidepressiv medicin. Det er medicin mod epilepsi, som i 2009 også blev godkendt til brug ved angst.

    Jeg har masser af erfaringer med antidepressiv medicin – både gode og dårlige. Men det nytter jo ikke noget at fortælle om mine erfaringer, eftersom det ikke er antidepressiv medicin, du får. Og jeg har stort set ikke erfaringer med angst – udelukkende depression.

    Angående naturmedicin, så kan jeg fortælle, at jeg i over 8 år med stor succes har taget naturmedicinen perikon forbyggende mod svær depression. Jeg er trappet ud af det her i foråret, men regner med at tage det igen til efteråret og herefter hver vinter. Men jeg har aldrig hørt nogen beskrive positive erfaringer med at bruge perikon ved angst, så heller ikke hvad angår mine erfaringer med perikon kan jeg bidrage med noget, der vil være dig til hjælp.

    Jeg vil stærkt anbefale psykoterapi. Det er jo vigtigt at få gjort noget ved selve årsagen til, at du lider af angst. Medicinen kan i heldigste fald tage dine symptomer, men hvis ikke du gør noget ved selve årsagen til dit problem, så risikerer du jo at få angst igen, når du holder op med at tage medicin.

    Jeg har for nogle dage siden læst lægemiddelinformation om Lyrica, og jeg så, at der er flere ting, man skal passe på. Blandt bivirkningerne er der en risiko for at få en depression af medicinen.

    Jeg håber, at du har en god psykiater eller læge, der kan vejlede dig.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg er 66 år og jeg har fået antidepressiv medicin i flere omgange igennem hele mit liv.I 1997 fik jeg Prosac, som også går under navnet Fluoxetin og Flutin. Jeg tager stadig en kapsel hver aften,den er lige så vigtig som min vitaminpille,og jeg agter at blive ved med at tage den resten af mit liv.
    Jeg lever et rigt liv,fyldt med glæde,kreativitet,familie og venner.
    Hvis jeg ikke fik den medicin,er jeg bange for at jeg langsomt ville synke ind i mig selv,som det er sket så mange gange før i mit liv. Jeg er så taknemmelig for at der findes en medicin som *lykkepillen*,jeg har nemlig også prøvet alle de andre gammeldags typer som gav stivhed i muskler-svimmelhed-træthed osv. men Prosac giver ikke kedelige bivirkninger hos mig.
    Der ER sandt,at man ikke altid er lykkelig på lykkepiller,man kan være sur og træt nøjagtigt som ethvert andet menneske som ikke tager medicinen,men man kommer meget hurtigere over det, uden at dvæle ved de negative ting,som man har tilbøjelighed til når man har en depression. Det eneste jeg husker som en slags bivirkning i starten, var en slags indre følelsesløshed, men det gik over i løbet af kort tid.Som billedkunstner, har jeg brug for min kreativitet, til alle de projekter jeg er i gang med,og der giver medicinen mig en indre ro og evne til at fordybe mig i mit arbejde. Det går ihvertfald ikke ud over fantasien-tværtimod. Hjernen bruger ikke sit krudt på at være ked af det,men på at arbejde positivt.
    Jeg håber min erfaring kan give mod til -ihvertfald at give det en chance.
  • Indstillinger
    Hej Katinka

    Det lyder godt, at du har gavn af den medicin, du tager. Men du har jo erfaringer med antidepressiv medicin og ikke anti-eleptika, som er den type, som Tulle mor skriver, at hun får i sit 2. indlæg fra den 11. august.

    Tullemor skriver, at hun har dårlige erfaringer med antidepressiv medicin, og at hun derfor er begyndt på Lyrica, som er medicin, som normalt bruges mod epilepsi, men i som i 2009 også blev godkendt til angst.

    Jeg ved godt, at Tullemor skriver om ”lykkepiller” i overskriften. Jeg synes helt, at vi skal droppe betegnelsen ”lykkepiller”. Sikke mange misforståelser, den betegnelse kan medføre!

    Hvis vi skriver ord som ”psykofarmaka” eller mere specificeret:
    Antidepressiv medicin
    Antipsykotisk medicin
    Antieleptisk medicin
    Stemningsstabiliserende medicin

    Så bliver der ingen misforståelser!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Tullemor

    Selv har jeg svær angst og svær depresion, som jeg får LYKKEPILLER mod. Ordet lykkepiller er noget journalister opfandt, som gav et negativt ekko. Det er MEGET ærgerligt.

    Du skal ikke være så bekymrede om bivirkningerne. Desværre er det sådan at man hæfter sig ved de meget sjældne bivirkninger og det er ærgerligt, fordi LYKKEPILLER rent faktisk virker.

    Du skal huske at læger/psykiatere giver os pillerne, fordi vi er syge på den ene eller anden måde. Du kan komme ud for at den ene slags lykkepiller ikke virker på dig og at du måske skal prøve noget andet. De forskellige lykkepiller virker på forskellige signalstoffer uden at gå nærmere ind på dette. Jeg er ikke læge.

    Hvis du eksperimentere med SELVMEDICINERING, vil jeg råde dig til at tale med lægen om, hvad du spiser, da du risikere at ophæve virkningen af lykkepiller. Derfor skal du TÆNKE dig om en ekstra gang inden du selvmedicinerer ;-)

    Mange hilsner Signe
  • Indstillinger
    Hej Signe

    Jeg synes, at det er ærgerligt, så meget forvirring betegnelsen lykkepiller giver anledning til. Med ordet lykkepiller menes normalt antidepressiv medicin af SSRI-typen. Og Tullemor skriver jo udtrykkeligt, at hun fik bivirkninger af den medicin og derfor i stedet for fik Lyrica, som overhovedet ikke tilhører denne kategori.

    Man kan jo slet ikke sammenligne antidepressiv medicin med Lyrica! Lyrica er medicin mod epilepsi, der også er godkendt til brug mod angst.

    Jeg undrer mig meget over, at du nævner selvmedicinering, Signe. Tullemor har på intet tidspunkt skrevet noget om, at hun selv står for medicineringen med Lyrica.

    Jeg ville sådan ønske, at folk ville skrive de korrekte betegnelser for den medicin, som de ønsker at udveksle erfaringer om. Ellers bliver debatten helt umulig ;o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg har kun godt at sige om de såkalde "lykkepiller". Efter megen overvejelse, startede jeg om på en lille dosos Akarin (10MG), og jeg må sige at allerede efter 2-3 uger, fik jeg mit "gamle" humør tilbage. Jeg havde været igennem et hårdt samlivsbrud, og havde - på trods af samtaler med psykolog - svært ved at komme ovenpå igen. Jeg er nu gået ned på 5 mg - jeg knækker selv pillerne, for mindst dosis er 10 mg, og jeg mærker tydelig forskel, når jeg trapper ud. Har lige haft 4 mrd. uden, men er netop begyndt igen. Har ikke mærket noget til bivirkninger....
    Held og lykke!

    Mvh J
  • Indstillinger
    Hej Kamiliadame

    Du skriver selv ganske rigtigt at du ikke vil skrive om bivirkninger ved de forskellge lykkepiller, da de virker forskelligt hos folk.

    Derimod taler du varmt om noget naturmedicin, og de fordele du selv har med dette. Så ringer der nogle alarmklokker hos mig, fordi jeg ser det som en skjult anbefaling.

    At tage naturmedicin er selvmedicinering, og ville derfor gerne advare om at tage det UDEN at have talt med sin læge herom.

    Mange hilsner Signe
Log in eller Registrér for at kommentere.