Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

ønsker at komme fri!

Redigeret 18 august, 2010, 22:03 i Anoreksi
Jeg er en pige på 18 år, der lider af spiseforstyrrelse. Mine spisevaner styrer mit liv, men jeg ønsker at komme fri af det. Jeg har fornylig for første gang erkendt at have det problem og har lige være hos lægen for første gang, men føler at jeg ikke blev taget alvorligt, dog har jeg fået tid igen, så hun kan tage blodprøver.
Jeg ønsker at kunne spise normalt igen, men føler angst som blokerer mig. Hvad indebærer denne angst og hvordan kan man kommer over denne angst? Hjælp, hvad kan jeg gøre?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hejsa

    Jeg har ikke hverken gode råd eller en løsning på dit problem - men jeg ønsker og håber for dig, at du får den opbakning som du har brug for, både fra din læge men også fra din familie og venner. Jeg synes du skal have en skulderklap for at du tager fat i dit problem. Tanker til dig fra mig.
  • Indstillinger
    Hej
    Det er rigtig godt at du har indset at du har et problem. Jeg synes du skal spørge lægen om du kan blive henvist til en psykolog, for det er vigtigt at få snakket om alle de ubehagelige følelser. Og du kan få hjælp af en diætist til at få lavet en kostplan, som er sund. Jeg har selv haft det bedst med at tage det et skridt ad gangen, så jeg langsomt puttede mere og mere mad på kostplanen.
    Mvh
  • Indstillinger
    Hej!

    Jeg har også selv anoreksi, og første gang jeg tog til lægen for at bede om hjælp blev jeg heller ikke taget alvorligt. Først da jeg var så svag at jeg knap kunne gå, henviste min læge mig til psykiatisk afd. Sådan er det tit. Der er slet ikke nok hjælp at hente, hvis ikke man selv vil eller kan betale for det.
    Jeg ved ikke hvor fysisk syg du er? Men uanset hvad, er det vigtigt at du søger hjælp et andet sted, hvis din læge ikke tager dig alvorligt.

    Da jeg blev henvist og kom op og blev undersøgt på sygehuset, fandt de ud af at min puls var livstruende lav og jeg blev indlagt med det samme. Jeg spiste intet, og havde ikk gjort det i meget lang tid, og de fortalte mig at uden mad i længere tid kunne mit hjerte stoppe når som helst. Derfor bliver du altså nød til at sørge for, at du for den hjælp du har brug for! Jeg ved godt det er hårdt at holde fast i at det er hjælp man har brug for. Men jo længere tid du venter, jo mere ødelægger du dig selv, og skaderne kan blive svære og umulige at rette op på. Hvis lægen ikke henviser dig til nogen form for hjælp, kan du undersøge om der er nogen form for selvhjælp i den by du bor i. Der kan du få en at tale med, som kan vejlede dig og lytte til dig og de problemer du har. Der er også tit grupper, hvor nogle der lider af spiseforstyrrelse mødes en gang om ugen og støtter hinanden, i at holde fast i den raske side osv. Hvis du har svært ved at finde ud af hvad du skal spise, og veje for at du har en sund vægt, kan jeg anbefale dig at oprette en profil på www.madlog.dk der skal du indtaste din vægt, din højde, hvor meget du motioner, alder mm. Så beregner de hvor mange kcal du skal indtage, og hvad du bør veje osv. Det koster dog lidt penge.

    Nu ved jeg ikke hvad du vejer, og hvor høj du er.
    Men den kostplan jeg fik allerførst var en refeeding plan på 6000 kj. og da jeg havde været på den i 3-4 uger blev jeg sat op på 8000 kj, og derefter 10000 for at tage på. Hvis du har brug for en kostplan, vil jeg gerne sende dem jeg har fulgt.

    Bliv ved med at hold fast i at du vil være rask, og jeg kan fortælle dig, at uanset hvilken hjælp du for, vil du opdage at det er der selv der skal tage styringen og kontrollen i dit liv, og over din anoreksi. Selvom det er hårdt og tager meget lang tid, kan det godt lade sig gøre! Jeg er stadig ikke 100% rask, men jeg er rigtigt godt på vej, og jeg tror på at det kan lykkedes mig at blive helt rask. Jeg ønsker dig alt muligt held og lykke, og du skal endelig sige til hvis du har brug for kostplan.

    Mvh Line
  • Indstillinger
    Jeg ventede 6 måneder på ambulant behandling i det psykiatriske system - og jeg var heldig; havde fået at vide der ville gå 9 måneder før jeg kunne begynde.
    Og så vidt jeg ved, er det sådan de fleste steder.
    Derfor syntes jeg, at det optimale er at få din læge til at forstå hvordan du har det, have samtaler med ham/hende samt blive henvist til en psykolog eller diætist.
  • Indstillinger
    Til Annas svar.

    I skal alle vide, at der pr. 1. januar 2010 er indført behandlingsret i psykiatrien. Det betyder, at hvis du ikke tilbydes behandling inden for (mener det er 2 måneder - eller måske kun en måned) i det offentlige, har du ret til at "tage pengene" med dig og vælge et privat sted. Således få en lægeerklæring (hvis du bor i Region hovedstaden vil det enten være til stolpegården (nedre BMI grænse 16), til dagsbehandling på Gentofte eller på anoreksiklinikken på Riget. Alle de tre steder har laaaange ventetider, men så skal regionen bevillige et tilsvarende behandlingstilbud i det private regi.....

    Endelig er det kommet for psykiatrien. Længe ventet! Held og lykke allesammen.

    Maria
  • Indstillinger
    Hej.

    Først vil jeg sige mange tak til alle jer, der besvarede mit indlæg. Jeg går stadigvæk til kontrol hos min læge og i dag tager hun mig meget alvorligt og det er betryggende.

    Til Line: jeg vil meget blive glad, hvis du vil sende den kostplan du nævnte i dit svar.

    mvh

    Mig
Log in eller Registrér for at kommentere.