Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

jet-lag efter USA?

Hej,

Jeg er en 17-årig pige, der har været i USA (Californien) i 6 uger og et par dage her i sommerferien. Jeg kom hjem for 6 dage siden, og jeg har stadig besvær med at sove om aftenen.

Jeg sover endda senere end jeg plejer, da jeg kom hjem til DK ca. kl. 23.00. Men jeg lægger vågen om natten og er ovenikøbet sulten, men jeg kan da ikke stå op kl. 3 om morgenen og spise kan jeg?. Derudover vågner jeg med hjertebanken og har det varmt, samt jeg ligger og kigger op i loftet i timevis.

De sidste par dage, har jeg desuden sørget for at dyrke motion og være ude i solen samt taget lange bade, men selv i nat sov jeg ikke godt. Jeg lufter ud stort set hele dagen og sover med blæser og vinduet åbnet på mit værelse.

Jeg håber, der er nogle venlige sjæle derude der kan komme med nogle erfaringer eller råd til, hvordan det kan blive bedre? Hvor langt tid plejer jet-lag at tage, før man kommer over det?

Kærligst Maggie

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej :-)

    De gange jeg er kommet hjem fra USA, har det taget mig omkring 14 dage at komme mig over jetlaget. Det er meget individuelt hvor lang tid det tager og hvordan kroppen reagerer... Jeg har ofte fået maveproblemer efter hjemkomst, fordi kroppen ikke kunne klare det der "vende op og ned på dag og nat" igen...

    Men... der er nok ikke så meget andet at gøre, end at vente. Hvis du slet ikke kan sove, kan du evt. tage Baldrian. Det er et naturlægemiddel der ikke er en sovepille, men som virker beroligende og afslappende.

    Du gør dog alle de rigtige ting, så kan ikke komme med andre råd, end at vente :-) Det skal nok komme.
  • Indstillinger
    Tak for dit svar! 14 dage, det er godt nok mange dage. Endog når jeg starter på gymnasiet igen i morgen.

    Ja, jeg må vel bare vente, men det medicin du foreslå til at kunne få en uforstyrret nattesøvn er der bivirkninger ved det og i så fald hvilke, samt er det recept frit?
  • Indstillinger
    Ja, det er lang tid, men hvis din hverdag snart begynder, så tror jeg hurtigt at det vil gå i sig selv. Når du vender kroppen til at stå tidligt op, bliver det også nemmere at falde i søvn om aftenen... og så kommer det jo ad sig selv.

    Et godt råd nu er, at stå tidligt op, selv om du falder sent i søvn, for ellers vedligeholder du jo bare jetlaget i længere tid.

    Baldrian er håndkøbsmedicin og kan f.eks. købes i Matas el. apoteket... kender ikke bivirkninger, men du kan jo spørge der hvor du køber det, hvis der er noget specifikt du tænker på.
Log in eller Registrér for at kommentere.