Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp min søn slår

Redigeret 10 august, 2010, 11:18 i Små børn
Min dreng på nu 2 år slår meget hele tiden og har gjort det i næsten 1 år nu. Det er mest andre børn han slår, så man skal hele tiden passe på og være i nærheden af ham når der er andre børn tilstede, hvilket gør at det er meget anstrengende at være sammen med andre. I dagplejen gælder han for 2 børn da han samtidig også er meget aktiv og krævende. Siger nej til ham hver gang og sætter ham hen i hjørnet men intet hjælper. Jeg bor alene med ham og har gjort det i næsten 1 år nu, han ser hans far hveranden weekend. Skal siges at hans far altid har været meget højtråbende og haft et hidsigt temperament men har aldrig slået. Er svært for veninder og venner at sætte sig i mit sted, kan mærke når vi har været sammen med dem og deres børn bliver de meget irriteret på min søn. Jeg prøver at forklare men også svært at give nogen forklaring for jeg ved ikke hvorfor han gør det.
Vi har jævnlige møder med dagpleje osv men der sker bare ingen fremskridt med ham hvilket gør mig meget frustreret og ked af det. Skal siges han ikke har meget sprog endnu.
Han kan fx også finde på når vi er ude at handle at slå på en fremmed voksen der kommer forbi, hvilket er pinligt og må altid undskylde.
Nogen andre der har samme problem så please lad mig høre....

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg tror ikke du skal diskutere din søn så meget med dagplejerne. De oplever jo bare det samme som dig, og de ved jo heller ingenting, men vil som regel gerne gøre sig kloge.
    Jeg synes du skal få din dreng undersøgt hos jeres læge, en ørelæge og måske en tale-hørepædagog.
    Jeg har selv haft en dreng der var hyperaktiv og sent udviklet med at tale.
    Det var rent ud sagt et helvede fra morgen til aften. Det viste sig, at han ikke kunne høre, han havde væske i ørerne, og det gør at lyde bliver meget irriterende, samtidig med, at det er svært at forstå tale.
    Da vores dreng fik ordnet sine ører og fjernet polypper, blev han en helt anden dreng.
    Jeg havde det meget svært, fordi jeg var klar over, at han altid kun mødte irriterede voksne, han hørte ikke efter, (det kunne han jo ikke) og det betød, at han ikke kunne høre førend der blev talt meget højt til ham.
    Vores dreng bed de andre børn, altid hørte jeg kun bebrejdelser fra børnehaven.
    Så selvom de har med børn at gøre, så tænker de ikke på fysiske skavanker, men går mere op i psykiske ting, som at der må være noget galt i forholdet mellem dig og din dreng.
    Jeg husker endnu så tydeligt da han skulle med os hjem fra sygehuset. Han troede bilen var i stykker, fordi den larmede. Han skulle først den gang til at lære lydene fra omverdenen at kende.
    Så prøv at tale med jeres læge om det. En ørelæge kan i også bare henvende jer til, det kræver ingen henvisning. I kan også af egen drift selv opsøge en høre-talepædagog. Vi havde talepædagog til vores dreng.
  • Indstillinger
    Jeg synes at du skal have professionel hjælp til din søn, så I kan finde ud af hvorfor han slår så meget. Det er normalt at børn slår i 2 års alderen, men det bekymrer mig, at han har gjort det snart 1 år. Når børn bider eller slår plejer det at være for en kort periode, det plejer at hjælpe når børnene får et godt sprog og kan begynde sprogligt at give udtryk for hvad der er i vejen.

    Har du kontakt til sundhedsplejersken, der hvor du bor?

    Din søn har ikke noget godt sprog, det skal du også være opmærksom på, du skal tale meget til ham ikke med ham og så skal du låne nogle gode børnebøger på biblioteket, som du skal læse højt for ham. Gør ham interesseret i billederne og tal om dem.

    Har du forsøgt at få din søn i en vuggestue? der er personalet meget pædagogisk uddannet, og det tror jeg er vigtigt for at give din søn en god dagligdag. Samtidig er der også mere plads til udfoldelse i en vuggestue, som din søn har brug for, da han er meget aktiv og krævende.

    Når han slår, er det klart at du skal sige nej og sætte ham ned på gulvet eller fjerne ham fra den han slår, men jeg mener ikke, at du skal sætte ham hen i hjørnet eller ind på sit værelse. Han skal ikke straffes men hjælpes. Du skal lære ham ikke at slå, ligesom du skal lære ham ikke at smide sin mad på gulvet, men det hele tager tid og det kræver en god tålmodighed og indsigt i hvad der rører sig i vores små børn:-)

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    Tak for jeres gode råd. Vores søn har fået fjernet polypper og lagt dræn i for 3 måneder siden, men desværre har det ikke ændret noget endnu. Vi er i kontakt med vores læge og hun har lavet henvisning til børneafdelingen på sygehuset, men desværre er der lang ventetid.
    Det med vuggestue tror jeg ikke er nogen god ide, da han ikke trives med for meget larm rundt omkring sig, han kan bedre sidde og koncentrere sig hvis der er stille omkring ham, skal også lige siges han er født 6 uger for tidligt så dette kan også have indflydelse.
  • Indstillinger
    Hej med dig. Du er en god mor, du forstår dit barns behov for , at være i rolige omgivelser.
    Hilsen Linette
  • Indstillinger
    Mit ene barnebarn kunne heller ikke høre. Det blev ordnet, men han kan stadig ikke lide støj. Så det er vist naturligt efterfølgende. Jeg læste man skulle være meget opmærksom omkring talen f.eks. Han har det stadig lidt svært med sproget, han taler langsomt, men det bliver bedre. Han har fået hjælp i skolen.
Log in eller Registrér for at kommentere.