Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

grimme ar

Redigeret 8 august, 2010, 04:41 i Rusmidler
hej jeg har nogle spørgsmål jeg kender en der her været stik narkoman i mange år men er stoppet nu men der er mange grimme ar tilbage dårlig påmindelse om fortiden. er der nogle der ved noget om man kan fjerne dem og hvor man kan få gjort det henne hvem man skal kontakte.håber der er nogle som kan hjælpe mig

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg var meget selvskadende i en lang periode i forbindelse med psykisk sygdom. Jeg skar i mig selv, og det var flere gange nødvendigt at jeg blev syet. Jeg havde nogle meget slemme ar.

    Da jeg ikke længere var selvskadende, fik jeg af kommunen (socialforvaltningen) bevilget behandling af arvævet.

    Jeg blev af egen læge henvist til først plastikkirurg. Han anbefalede mig i stedet at få behandlet arvævet med ultralyd hos en fysioterapeut (så vidt jeg husker). Jeg fik behandling med ultralyd og en særlig creme gennem en periode, og mine hævede, røde ar formindskedes betydeligt i længde og bredde og de mistede den røde farve og hævelsen aftog. Slemme ar forsvinder naturligvis ikke helt, men mine er nu hvide og ikke hævede over den omkringliggende hud.

    Jeg vil anbefale din ven at opsøge sin praktiserende læge. Denne kan formodentlig vurdere hvorvidt arrene kan mindskes ved behandling. Såfremt dette anses for muligt og lægen ønsker at henvise til anden behandler, skal din ven gå på socialforvaltningen INDEN behandlingen påbegyndes.

    Hvorvidt han/hun kan få betalt behandlingen afhænger af hans/hendes økonomiske forhold såvel som en vurdering af, om vedkommende er helt ude af sit misbrug.
Log in eller Registrér for at kommentere.