Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er jeg ved at få en spiseforstyrrelse?

Hej jeg er en pige på 14 snart 15 år og jeg har et problem med min krop. Derfor er jeg begyndt at have et skarpt øje med hvad jeg spiser. Jeg har været overvægtig siden jeg var helt lille og har fået lidt mere styr på min vægt her efter jeg er blevet stor. Men ikke helt nok til jeg er blevet normalvægtig. Jeg har flere gange forsøgt at lade vær med at spise, men uden held. Derfor er jeg nu begyndt hver aften at lave en kostplan til dagen efter. Men jeg spiser ca. 2500 kj. hver dag, og det er vist for lidt.

Har jeg en spiseforstyrrelse eller er jeg ved at få det?

Hilsen Lenette20

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du har helt ret i, at du spiser for lidt. Alt, alt for lidt. Du udviser helt klart risikoadfærd i forhold til spiseforstyrrelse, og det er virkelig, virkelig vigtigt at du får hjælp til at håndtere det NU inden det udvikler sig. Jo længere tid der går, jo mere vil mad, kalorier og selvhad overtage hele din tankegang.
    Jeg har været der, og det er et rent helvede!
    Du skal tale med dine forældre eller en anden voksen om det, og du bør komme til din læge og få en samtale omkring kost, ernæring og vægttab. Hvis du har ret i, at du ikke er normalvægtig, så kan din læge hjælpe dig med at tilrettelægge et FORNUFTIGT og SUNDT vægttab og tale med dig med jævne mellemrum.
  • Indstillinger
    Hej anna84.
    Tak for dit svar jeg har ret i jeg er lidt overvægtig da jeg er 170 høj og vejer 67 kg. og burde vej 64 kg. og derunder. Men jeg er begyndt at kontrollere min mad da jeg fik det dårligt efter jeg havde spist. Det med at snakke med en læge gør jeg på en måde i forvejen jeg snakker med en sygeplejerske ofte. som regel 1 gang hver anden uge. men jeg føler ikke det hjælper derfor tror jeg ikke det vil hjælpe med en læge.

    Hilsen Lenette20
  • Indstillinger
    Da det ikke hjælper at tale med sygeplejersken, er du nødt til at tale med en anden også. Det kan være, at sygeplejersken ikke har erfaring med spiseforstyrrelser?
    Hvordan kan det være at du taler med hende?
    Jeg tror, at du har brug for som minimum at komme til lægen; og måske du ville have godt af at få en henvisning til en psykolog. En spiseforstyrrelse handler jo ikke bare om at man vil tabe sig eller ikke vil spise... Man forsøger at kontrollere maden og vægten fordi der er så mange andre ting man ikke føler at man har kontrol over. Derfor er det vigtigt at man får hjælp til at håndtere ikke bare maden men også alt det andet der foregår i hovedet på en :-)
  • Indstillinger
    Hej Anna.

    Jeg taler med hende sygeplejersken fordi at jeg har været overvægtig. men jeg vil prøve at komme til lægen en dag og få snakket med ham om det, så må jeg bide i det sure æble da jeg hade min læge:(
  • Indstillinger
    Hej Lenette...

    Jeg kunne ikke undgå at bemærke at du vil tage hen til din læge og snakke med HAM om det. Og at du siger du ikke kan lide HAM. Altså, jeg vil råde dig kraftigt til at skifte læge! For jeg tror du vil have meget svært ved at fortælle en mandlig læge om dine problemer... Jeg kunne i hvert fald ikke forestille mig at jeg nogen sinde skulle sidde overfor en mandlig læge og tale åbent... Selfølgelig er mandlige læger søde nok, men det er noget andet, når man snakker til en af sit eget køn.

    Jeg ved ikke om du også har det sådan, for så synes jeg det vil være en ide at få en ny læge. jeg har også lige skiftet fra en mandlig læge der var godt over 60 (!) til en dame... det har hjulpet meget!

    Håber du får løst dine problemer :)
    Knus, marica
  • Indstillinger
    Hej Marica.
    Det er ikke alle der har sådan et forhold til hvorvidt det er en mand eller kvinde. En læge er nu en gang en læge, og er de er profesisonelle.

    Hej Lenette.
    Jeg kan ikke helt forstå, at hende sygeplejersken ikke er opmærksom på problemet. Har du rent faktisk fortalt hende, at du har det som du har det og at du ikke spiser mere end du gør? Og at du er bekymret for om det er en spiseforstyrrelse... Hvis du har, så gør det igen. Hun kan ikke selv regne det ud.
    Med hensyn til din læge: Du skal tage til din læge, og du skal sige at du har været igang med at skulle tabe dig, men at al den der fokus på maden har taget overhånd, og du nu er begyndt at prøve kun at spise så og så mange kalorier eller det og det mad. Du skal også sige, at du er ked af det. Du kan sige, at du har tænkt på, om det kunne hjælpe at komme til at tale med en psykolog.
    Hvis du går derfra og ikke føler at han forstod dig og du også tidligere har haft det sådan, så kan du ringe og få en tid hos en anden læge - du behøver ikke at skifte for at komme hos en anden.
  • Indstillinger
    Hej begge to.
    Jeg har ikke et særlig godt forhold til min læge. han tager mig ikke seriøst. men jeg vil nu prøve at tage til min egen læge og ellers skifter jeg, og mange gange tak for jeres svar.
Log in eller Registrér for at kommentere.