Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hævet tandkød?

Har et sted i min højre side af munden hvor det er meget hævet og ømt. Samtidig bløder det tit - især når jeg børster tænder. Tak på forhånd :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du kan have fået en tandkødsbetændelse. Selv om det bløder skal du børste dine tænder. Du skulle gå til din tandlæge og få det set efter. Du skulle nødig udvikle paradentose.
    Hvis du er ryger bør du holde op. Det forværrer det. Paradentose er ikke godt, det kan få dine tænder til at løsne sig og du mister dem. Den slags skal der gøres noget ved. Jeg vil ikke håbe for dig, det allerede er galt.
    Men kun tandlægen kan give en sikker diagnose.

    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/parodontose.htm
  • Indstillinger
    Jeg ryger ikke.

    Okay, det lyder ikke helt godt, stedet blev først meget ømt efter jeg havde noget kød sidende i et længere stykke tid, fordi jeg ikke kunne få det ud. Efter jeg fik det ud, begyndte det så at bløde, og det er det så blevet ved med :(
  • Indstillinger
    Hejsa.

    Lider selv meget af det samme problem, og specielt også med tandkød der 'trækker' sig selv tilbage og blotter tandhalsene, men ofte om aftenen hvis jeg sidder og ser tv eller lignende, så sidder jeg enten med tandtråd eller en tandstik og renser forsigtigt. Det hjælper ofte, da det tager alt det, man ikke får med ved tandbørstning.

    Ved godt, det er irriterende dét med tandtråd og rengøring mellem tænderne og er selv ret dårlig til det, da jeg slet ikke har tålmodighed til den slags, men gør det som sagt samtidig med at jeg ser tv, og hvis man bruger tandtråd, så kan man jo købe den slags tandtråd som er på en lille plastik'pind', så sidder man ikke og fedter sig selv ind i alverdens urenheder på fingrene.

    Og NÅR du så begynder at bruge enten tandtråd eller stikkere, så vil det sikkert bløde lidt og være enormt øm de første par gange/dage, men det går hurtigt væk, da du jo meget gerne skulle få renset urenhederne væk (krummer o.lign) og dermed kan det komme til at hele.
    Ellers må du nok et smut til tandlægen.
    Held og lykke med det!
  • Indstillinger
    Hej igen, mange tak for svarene. Sætter jeg stor pris på!

    - Efter at have kigget lidt nærmere på det (det sgu svært når det foregår inde i munden! - så ligner det umiddelbart et 'åbent' sår. Hvis jeg f.eks bruger tandtråd kan jeg få tråden 'op' i såret. Lidt svært at forklare. Tror du bare jeg skal prøve at tygge i den anden side, til det evt. heler?
  • Indstillinger
    Hvis det var mig tog jeg lige en tur omkring tandlægen.
    Jeg vil ikke male fanden på væggen, for det er højst sandsynlig ikke noget særligt.
    Men hvis det er betændelse skal der måske gøres noget ved det.
    Et sår i munden skal man ikke tage alt for let på.
  • Indstillinger
    Hej igen.

    Kunne godt forestille mig at det var ualmindeligt mørkt deromme bagved! ;).

    Tror desværre ikke, at dét at du tygger i den ene side løser problemet, da madresterne jo godt kan 'vandre' lidt rundt i munden, og dermed stadig nå over i såret. Desuden er det også for at forebygge selve bakterierne i munden, som jo er over det hele.

    Jeg er enig i at du nok lige skal et smut til tandlægen hvis ikke det bliver bedre, men indtal da, så børst meget forsigtigt på selve såret i cirkulære bevægelser. JA det gør avser snavser, men madresterne skal væk, da det er dem der er skyld i at såret ikke vil hele.

    :)
Log in eller Registrér for at kommentere.