Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Når lægerne giver op?

Redigeret 19 august, 2010, 12:40 i Åben debat om kræft
Vil virkelig gerne vide hvad man skal gøre når lægerne giver op.
Min mor har lidt af kræft i 11 år, og vi har altid fået at vide det kunne holdes nede.
Hun fik brystkræft for 11 år siden, 7 år senere fik hun kræft i knovlerne, hvor de også fandt på lever og lunger.
Når lægerne giver op, men godt vil give hende stråler, hvad så?
Synes virkelig lægerne er dårlig til at informere os, men når de stadig gør lidt er det godt eller skidt?
Jeg ved godt det ikke er nemt at svare på, men er så forvirret...
Hun har en åben indlæggelse, og jeg frygter sådan at det snart er tid til jeg skal sige farvel til hende.
Men kan man leve med det når lægerne har givet op?
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Angel
    Det er ualmindelig hårdt at være pårørende i sådan en situation.
    Jeg håber din mor høre til under sygehus lillebælt, for så kender jeg det team jeg her vil anbefale.
    Kender I eller har I haft kontakt til Det Palliative Team???
    Hvis nej, så få det etableret hurtigst muligt da de kan støtte vejlede og presse på de rigtige steder.
    Du kan læse mere om det her: http://www.sygehuslillebaelt.dk/wm262232
    Jeg kunne forestille mig at de giver stråler som smertelindrende behandling efter de har opgivet.
    Klag over den manglende information, det er meget vigtigt i forhold til din mor og jer at I får den information i har brug for og som I forstår.
    Jeg ved godt det lydet vildt, Jo over et år men det kommer an på den kræftsyges indstilling til livet, for ikke at glemme lysten til at leve, for den kan vi som pårørende ikke presse på for at ændre, men blot gi' den syge lysten til at blive ved, ved at være god, kærlig og omsorgsfuld ved vedkommende, også selvom det bliver en meget hård tid, så glem aldrig hinanden.
    Har din mor brug for at tale med jer om døden og hvad der kommer derefter er det vigtigt at I giver hende rum og plads til at tale om døden og efterfølgende begravelse, det kunne jo være hun har nogle ønsker I kan indfri for hende, så LYT TIL HENDE, lad hende eller hjælp hende med at udfylden "Min sidste vilje" som fåes hos bedemanden, det kan måske gi' lods for hendes ønsker.
    Jeg er sikker på hvis I beder bedemanden/kvinden komme og hjæpe med at udfylden den gør de det gerne.
    Du tænker nok hvad har det med mit spørgsmål at gøre, men jeg forstod på min svigermor at det var usigelig vigtigt for hende at få ordnet, men ville ikke tale med hendes mand og børn om det, derfor blev det mig.
    Mange tanker sender jeg til dig.
    Hilsen Rita
  • Indstillinger
    Hej med dig.
    Når kræften har bredt sig, som det har gjort for din mor, så kan man kun give lindrende eller livsforlængende behandling.
    Nogle ting her i livet kan man ikke ændre på, så det gælder om, at være glad ved din mor, så længe du har hende. Sørg for at gøre noget der gør hende glad, og noget som du gerne vil huske, når hun ikke er her mere.
    Jeg har selv en døende mand, han har fået stråler for at tage smerterne i knoglerne. Vi har fire voksne børn, som på hver sin måde glæder os i denne svære tid, samtidig med, at de skaber gode minder for dem selv.
    Vi ved at tiden er knap, så det vigtigste er bare at være. Der er ikke kræfter til de store ting, så her er det de små ting der er det vigtigste.
    Vi har også børnebørn, som ved, at deres farfar har de ikke så længe mere. Så de kommer ofte for et kort besøg. Det er vi meget, meget glade for.

    Når kræften har bredt sig til knoglerne, så får man som regel meget stærke smerter. Derfor giver man din mor strålebehandling.
    Det virkede godt for min mand.
    Det er vigtigt at i som pårørende accepterer, at her er i nået til noget, hvor det hele handler om, at din mor har det så godt som muligt. Hun kan stort set være smertefri.
    Har i ikke fået information om at give morfin i tilfælde af smertegennembrud?
    Vi har kontakt med det pallitative team, som hjælper og støtter hele vejen.
    Tal med din mor, også om de svære ting. Lad din mor styre processen, hvor i hjælper med at udføre hvad hun ønsker.
    Min mand har selv aftalt med alle omkring hans begravelse. Det er ikke sikkert din mor kan eller vil det. Men brems hende ikke, hvis hun gerne vil.
    Det kan blive en utrolig dejlig tid for jer, hvor alle ligegyldigheder er fjernet fra jer, og kun det vigtigste er vigtigt.
    Mange tanker til dig.
    Hilsen Linette
  • Indstillinger
    Tak for svar.
    Nej vi har ingen kontakt til nogen, da vi slet ikke har vidst rigtig noget om det.
    Men vil helt sikkert prøve at kontakte dem.. Da det hele er uoverskueligt lige pt.
    Vi fik først meldingen i går, så det er stadig utrolig hårdt, og det eneste der køre rundt i mit hovede er at hun skal dø, måske meget snart.

    Det har været en lang og hård kamp..
    Håber også at strålerne kan hjælpe hende, synes dog hun har utrolig ondt hele tiden...
    Mor er meget indelukket med dette (da hun prøver at skåne os), så ved ik noget om morfinpiller hvis det bliver slemt.

    Men endnu engang mange tak for svar.

    Mvh Zanne
  • Indstillinger
    Kære Angel25

    Kom til at tænke på kræftlinjen., hvis du har lyst til at tale med nogen om situationen.. osv... :

    http://www.cancer.dk/Hjaelp+viden/raadg ... eftlinjen/
  • Indstillinger
    Angel, din mors egen læge kan/skal kontakte det pallitative team. Sådan gjorde vi. Vi fik det at vide fra andre uhelbredelige patienter, ikke fra sygehuset.
    Ja, det er hårdt, og en svær tid, men den kan også blive en rigtig dejlig tid, som i husker tilbage på.
    Din mor skal ikke have smerter, og det pallitative team er eksperter i smertebehandling, og samtidig tilbyder de hjælp og støtte til de pårørende.
    Nu nævner du ikke din far, men hvis han stadigvæk er hos din mor, så er det ham man først og fremmest orienterer om situationen.
    Hos os ringer det pallitative team til os en gang om ugen. Vi kan kontakte dem, hvis vi har behov.
    Som pårørende til en kræftpatient har du også ret til psykologhjælp hvor det offentlige betaler et stort tilskud. Jeg betaler selv 308,00 kr. pr. gang. Vi har også en forsikring der yder psykologhjælp, og de timer jeg får gennem den er uden egenbetaling. Henvisning får du hos din egen læge.
    Nu nævner du ikke noget om hvor gammel du er. Er du voksen med egen økonomi, så kig dine forsikringer igennem. Har du abonnement hos Falck, yder de også psykologhjælp ved kræftsygdomme.
    Sygehuset kan også tilbyde dig psykologhjælp, jeg ved ikke om det koster noget. Jeg fik tilbuddet, men var begyndt hos en. Så jeg tog ikke imod sygehusets hjælp til dette.
    Endelig findes der sådan noget som hospice. Det er også din mors læge der kan ordne det. Det skulle være en god og positiv måde at tilbringe den sidste tid på et hospice.
    Min mand ønsker at dø herhjemme hos os selv. Det er rart at jeg selv passer ham. Men her er vi mennesker meget forskellige. Vi oplever det som en rolig tid, godt hjulpet af vores børn, venner og naboer. Vi har plejeseng og hjemmesygeplejen står parat når vi har brug for det, vores egen læge kommer når vi beder om det, sygehuset hjælper med det de kan, og vi har fået nødkald, så vi blot skal trykke på en knap, så er hjælpen her.
    Det er din mors egen læge der skal være tovholder i alt det der nu skal ske.
    Håber dette kan være en hjælp til dig og din mor.
    Hilsen Linette
  • Indstillinger
    Hej Angel
    Det er korrekt som Linette henviser til om Det Palliative Team.

    Da vi stod i den svære situation med min svigermor forrige år kontaktede vi selv Det Palliative Team, om der kom min svigermor i deres regi med det samme men hun havde på daværende tidspunkt været terminal patient ( døende) i godt 1/4 år.
    De hjalp med at finde den nyeste og bedste medicin så hun var mest mulig smertefri, skubbede på når sygehuset havde svært ved at finde tider, eller når vi ikke fik den information vi skulle have, være der for os pårørende, var der for at bakke os op når hjemmeplejen svigtede, eller det kommunale system svigtede.
    Den dag hun sov ind, stod de der også pga et aftalt møde og der blev taget hånd om dem der havde brug for det.
    Så det handler om at hvis din mor ønsker kontakten, at der tages kontakt til Det Palliative Team og uanset hvem der gør det, som vi fik at vide papirerne kommer i anden række.
    Hilsen Rita
  • Indstillinger
    Hvor er i søde alle sammen...
    Det er stadig meget nyt det hele, men i har virkelig været en hjælp.
    Jeg stod og vidste ingenting om noget den anden dag, og nu synes jeg faktisk jeg ved en del mere.
    Vi har en samtale på Herning sygehus senere på måneden, så vil jeg høre dem efter hvad de har tænkt sig, og hvis ikke de vil hjælpe tar jeg sagen i egen hånd, og kontakter det palliative team.
    Virkelig mange tak for hjælpen.
    Mvh Angel25
  • Indstillinger
    Hej Angel
    Det glæder mig at du har fået lidt ud af at skrive herinde.
    Jeg har prøvet at søge på det palliative team i midtjylland, der er det Århus der varetager den opgave: http://www.aarhussygehus.dk/om+%C3%A5rh ... ative+team
    Jeg håber de er lige så imødekommende som de var i Vejle.
    Vil du fortælle hvordan det gik når i har været på Herning Sygehus, her tænker jeg på om der er villig til at henvise din mor til teamet.
    Mange hjertelige hilsner
    Rita
  • Indstillinger
    Hej Rita :)
    Skal nok skrive hvordan det går når vi har været i Herning.
    Har endnu ik snakket med min mor om disse ting, da hun lige har så meget. Men vil navne det når vi skal til samtalen, som jeg håber bliver i starten af næste uge.
    Mvh Zanne
  • Indstillinger
    Desværre ved vi ingenting...
    Lægen som vi har haft alt kontakt til før har selvfølgelig ferie, så kan først ringe og aftale tid med hende på mandag 8 dage :(
    Var hos min mor i dag, hun er utrolig bange..
    Men synes egentlig hun virker til at have det oki...
    Vi fik snakket om lidt forskellige ting, og hun glæder sig rigtig meget til vi kan komme til samtale, da de infomationer vi har fået pr brev ik stemmer over ens med det vi tidligere har fået at vide.
    Håber så inderligt der er en som har klokket i det, ved godt det ik er pænt at sige, men håber det...

    Mvh Zanne
Log in eller Registrér for at kommentere.