Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Netdoktor og klamydia.. Hmm?

I bunden af Netdoktors information om klamydia står der da en lang liste over penicillin og antibiotika man kan bruge mod sygdommen. Metronidazol er en af disse på listen.

Imidlertid undersøger jeg sagen lidt nærmere, da det irriterer mig, at klamydia ikke direkte nævnes i informationen om Metronidazol, der primært skulle angribe såkaldte anaerobe bakterier (?).. og gæt engang, det viser sig så at klamydia er en AEROB bakterie.. Så min logik siger mig jo, at Metronidazol ikke burde virke en s...

Så hvorfor skriver Netdoktor det bruges mod klamydia???

Er der gået lidt for meget Copy-Paste i den nå (eksperterne?) opgiver informationer her på siden, eller er der noget om sagen? .. Nogen bud?

PS.. Jeg spørg ikke netdoktor, da de ikke kan kontaktes pga. ferie.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det bør nok skrive og spørge Netdoktor om og ikke skrive i debatforummet.

    For her slipper du ikke for moralprædiken:
    Det er simpelthen direkte dumt at tage medicin uden at have haft lægen ind over! Desuden dur det ikke at gå og klat-medicinere. Tilstanden kan svækkes men vende tilbage. Og du kan ikke selvdiagnosticere en ting som klamydia.
  • Indstillinger
    Nogen der ved om Metronidazol virker mod klamydia?
  • Indstillinger
    Metronidazol (Flagyl) er et præparat der normalt gives mod en svampeinfektion i underlivet.

    Mod Klamydia bruges der antibiotika f.eks. tabletter med tetracyklin.

    Du kan læse mere her.

    Men du bør kontakte en læge for det er ikke noget du kan klare selv:-)

    http://www.medicinmedfornuft.dk/dk/den_ ... tioner.htm

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    Jep, det var bla. også det jeg læste mig frem til..

    Men hvorfor skriver de da herinde at det skulle virke mod klamydia??

    Er det mon en fejl, eller ved lægen/personen der har skrevet Metronidazol på listen noget man ikke lige kan læse sig til på nettet??.

    Som bruger af Netdoktor ser jeg jo helst at man kan stole på det de skriver.
  • Indstillinger
    Metronidazol er et smalspektret antibiotika hvorimod Tetracyklin er et bredspektret antibiotika.

    Jeg mener jeg har læst et sted, at man ofte bruger begge præparater mod Klamydia, men er ikke sikker. Jeg forstod det på den måde, at man kan supplere med Metronidazol. Så måske er de på Netdoktor ikke så tossede endda :-)

    Men se nu at få fat i lægen, for du skal hurtig i den rigtige behandling.

    Hilsen Sofie
Log in eller Registrér for at kommentere.