Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er jeg en tiggede bombe?

Redigeret 8 september, 2013, 14:31 i Personlighedsforstyrrelser
CITAT FRA ANDEN POST INDLÆG:
Syv tegn på psykopati

Hvad skal der til for, at man kan kalde nogen psykopat? En gruppe psykiatere og psykologer fra USA har sat sig for at analysere mønsteret i de træk, som i vore dage anses for at udgøre den psykopatiske personlighed. Tegnene på psykopati er inddelt i syv egenskaber, som altså udgør de syv vigtigste symptomer på psykopati, sådan som begrebet bliver opfattet i USA p.t.:

1) Impulsiv hensynsløshed.
2) Tendens til at give andre skylden for alting.
3) Aggressiv selvhævdelse.
4) Krav om ønskeopfyldelse her og nu.
5) Frygtløshed.
6) Tendens til at manipulere med andre mennesker.
7) Følelseskulde (manglende medfølelse med andre).
Det gælder for hvert af symptomerne, at de ikke i sig selv er nok til at stille diagnosen psykopati. Det er kun når alle eller næsten alle træk er til stede, at man med god ret kan kalde en person psykopat.


Jeg kan med sikkerhed svare ja til 3 af disse punkter.
Og kan nikke genkendende til et par af de andre en gang imellem.

Jeg har ofte tanker om at slå tilfældige folk ihjel.
(Og voldtægt af piger (13-ca 20år)) Og tager mig selv i at "lege med tanken". Og skynder mig rette mine tanker væk fra det.
+andre ting såsom "phykisk krigsførsel" af et eller flere endivider, ved at fremtvinge stress eller depration hos dem.

Jeg er en intelligent(IQ: ca 130) ung mand på 27 vintre, og har holdt mig selv i skindet siden jeg først fik disse tanker - ca 20 år.

Jeg er expert i "falske føelser" Og kan bringe en hvilken som helst facade op på kommando, såsom selvsikkerhed, åbenhed, overblik - Simulerer at jeg er en "Man of the world, whit check on his shit!
Til øjeblikkelig at skifte til en der ligner han er dyb depration, og har den værste dag i hans liv. Og tilbage, eller en hel anden facade.

( har tested det på fagfolk )
Hos den ene lod jeg som om jeg følte skyld over "mit store forbrug" af kvinder som Casanova.
Hos den anden simulerede jeg at være i en dyb depration.
( Begge var løgn )


Anyways, til mine spørgsmål.
Jeg har ikke virkelig gjort nogle af disse tanker i 20år.
Men jeg ved at jeg nærmer mig "Seriemorderens standart profil" billede @ FBI. Og jeg viser ingen tegn på at jeg nogle sinde skulle reagerer på dem.


Mit spørgsmål er; Har jeg mulighed for ved fuld anonymitet at blive testet/chatte med en Phykolog, uden at min han/hun ved hvem jeg er?

Så jeg kan finde ud af om jeg er en bombe ventende på at springe, og hvis det skulle være tilfældet tage skridt for at undgå det.
(Nyder livet/friheden, har ikke lyst til at være overvåget/spæret inde for noget jeg måske ville gøre).
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Jezebeth

    Vi lever i et frit land, og jeg kan da ikke se nogen hindring for, at du kan blive testet hos en psykolog, hvis du ønsker det. Det handler bare om at ringe til en psykolog og bestille en tid. Ved tidsbestillingen kan du bede om at være anonym, altså således at psykologen hverken kender dit navn eller dit personnummer.

    Prisen for en sådan test ligger nok på ca. 10.000 kr. Det er selvfølgelig et gæt, men hvis vi forestiller os, at testen tager 3-4 timer til en pris af ca. 1000 kr. pr. time, og der så også skal betales for efterbehandling af dine svar på testspørgsmålene, og at psykologen skal skrive en samlet konklusion, så er mit gæt nok ikke helt ukvalificeret.

    Du skal nok lige forhøre dig, inden du ringer til en tilfældig psykolog. Det skal være en, der er vant til at foretage den slags tests, f.eks. for myndighederne.

    Men synes du, at det ville være pengene værd? Det synes jeg ikke. Psykologi er ikke nogen eksakt videnskab, og to forskellige psykologer ville med garanti komme til 2 forskellige resultater. Hvis du har en meget udtalt personlighedsforstyrrelse, ville resultaterne nok ligne hinanden, men der vil være forskelle i beskrivelsen af grad og alvorlighed.

    Desuden er nogle af de test-modeller, som psykologerne anvender, i høj grad omdiskuterede, f.eks. en computermodel til brug ved tolkning af den berømte blækklat-test (Rorschah-testen).

    Hvis jeg var dig, ville jeg i stedet for bruge mine surt tjente penge på at få kvalificeret hjælp og rådgivning hos en psykolog. Du skriver, at du nyder livet, og det lyder godt, men jeg er sikker på, at du kan få hjælp til at tackle de tanker, som er et problem for dig.

    Jeg synes, at det ville være en god ide først at chatte med en psykolog på nettet, sådan som du skriver. Der må være flere muligheder. Jeg ved, at www.depnet.dk med mellemrum har tilbud om chat med en psykolog:

    http://beta.depnet.dk/uni0/news/newsite ... fault.aspx

    Ovenstående er godt nok et gammelt tilbud, men jeg ved, at det bliver gentaget med visse mellemrum. Og når jeg søger på www.google.dk på ordene ”chat” og ”psykolog”, kan jeg se, at der er flere muligheder for anonym rådgivning.

    Den slags rådgivning ville jeg benytte mig af, hvis jeg var dig, inden jeg kastede mig ud i at bruge en masse penge på en personlighedstest, hvis resultat egentlig ikke ville være nogen hjælp for dig.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Tak for svaret, ja - jeg har bestemt ikke tænkt mig at smide penge efter nogle som helst.
  • Indstillinger
    Hej Jezebeth

    Jeg har stor respekt for din ærlighed og selverkendelse og for, at du ikke ønsker at eksplodere.
    Netop fordi du har den selverkendelse, tror jeg ikke, at der er så stor risiko for eksplosion. Der er normalt meget langt mellem den slags tanker og det at føre dem ud i livet.
    Havde du været en 'ægte psykopat', ville du formentligt ikke selv have spekuleret nærmere over disse personlighedstræk. Så ville det ikke have været et problem for dig - kun for dine omgivelser.

    Men jeg tænker, at når du har så mange aggressioner i dig, så har du det vel næppe særligt godt med dig selv? Eller har du?
    Hvis ikke kunne det måske tænkes, at du faktisk selv ville kunne få udbytte af at tale med en psykolog, så du måske kunne komme af med nogle af dine aggressioner uden at være til fare for andre.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Tja, jeg er faktisk ikke en aggressiv person, eller kriminel for den sags skyld.
    Min forståelse af "jeg´et", den fysiologiske viden jeg, hjernen´s opbygning mht. dens signal stoffer og mit moralske kompas, er alle "våben" jeg bruger dagligt mod mig selv.
    Derfor drikker jeg meget sjælden alkohol og tager ikke stoffer.
    ( foruden smøger, og massere af slik/sodavand ) Og jeg er ikke bruger a medicin generalt hvis sy)/#B"0ø'<^| §føJ¨<
  • Indstillinger
    Hvorvidt du er psykopat eller ja det kan jeg ikke gisne på - men hvis du er så intelligent kan du vel selv svare ?

    En ting er sikkert - du lyder som en der ikke har normal kontakt , sund følelsesmæssige tilknytning til det andet køn - og derved opstår de her tanker bla. Du er har med andre ord ikke gode relationer og derfor lever du i en pseudovirklighed og skaber fantasier - så ja du skal kontakte psykolog endda ret hurtigt for nej det er ikke normalt.

    De fleste kan kende træk fra sociopater...en gang i mellem.
  • Indstillinger
    Pff..

    Okay, nu er jeg også en ret typisk mand, og fnyser af psykologer osv, men måske er det fordi jeg bare er psykisk stærk og har svært ved at se andre virkelig har brug for det.

    Anyway. Jeg kan da godt genkende selve tankegangen. Dog har jeg den ikke ofte som du skriver. Men det at man visualisere noget 'forkert', er da noget jeg også kommer til, ved ikke om det er en gang om ugen eller to, og skyder da tanken væk fordi det er fy-fy.
    Det kan være alt fra at skubbe en ud foran et tog, ha sex med en gammel kvinde man bestemt ikke finder tiltrækkende, eller visualisere at man hopper ud fra en bygning. Alt muligt.

    Jeg er overhoved ikke bekymret over det, for jeg ved at jeg aldrig i virkeligheden kunne finde på nogle af tingene. Jeg føler heldigvis afsky ved at skulle gøre nogle af de ting i virkeligheden. Håber ikke vi to er forskellige på det punkt.

    Nå men, det interessante er jo så, hvorfor faen tænker vi så på de ting?
    Jeg er overbevist om, for mit eget vedkommende, at det er det samme som at drømme.
    Mere konkret, vi forbereder os på det der skræmmer os, i tilfælde af at det sker. Er du bange for noget, drømmer du sikkert om det, for så har hjernen forbredt dig på det, skulle det ske. Og det er jo faktisk ret smart !

    Jeg synes ikke du skrev noget om, hvordan dit forhold til piger er. Men hvis det er ret normalt, så er det vel bare dine fantasier/tanker der bekymre dig?

    Jeg er selv intelligent, og nyder de tests man kan ta'. Elsker dokumentar film og har set nogle af dem der omhandler mænd og kvinder, og hvorfor vi er forskellige. Du ved måske at testosteron er med til at højne intelligensen, tid og rum og helt specielt manipulering af 3d objekter.
    Jeg kan forestille mig at du kan google det, evt prøve Discovery for at se disse dokumentarer selv.
    MEN, testosteron er 'desværre' også med til mindre medfølelse overfor andre.
    Jeg havde selv meget svært ved at trøste andre når de var kede af det, og svært ved at sætte mig ind i det - mest fordi jeg selv ville ha været ligeglad hvis det var mig med problemet.
    Har øvet mig i mange år, og er faktisk ret god til at trøste nu. Men dybt inde tænker jeg stadig 'åh for helvede det er jo kun en bagatel'.
    En lille tåre af og til når jeg ser film bliver det også til, så det går fremad :)

    Når nu du selv er intelligent, hvilket jo gør en i stand til at løse et problem på flere måder end andre, så skulle du prøve at tænke over hvad det kunne være.

    Hvad får du ud af det når du manipulere andre?
    Eller, kan det være en facade du sætter op? og hvorfor så?
    Eller, gør du det for sjov? er det et mind-game, et tankespil du spiller mod andre? altså en slags intelligens test mod andre?

    Der kan være en milliard løsninger, og kun du kan finde dem.

    Grav ned i din lidt uhyggelige hjerne af din ( he he ), og find ud af HVORFOR du tænker de tanker.

    Nå ja.. du skriver at du skynder dig at slå tankerne ud af hovedet, men ikke om du synes de er rare eller ej, og det er jo ret vigtigt. Hvorfor kan du lide dem, eller ikke lide dem?
    Er det tanken om at gøre noget noget forkert? og hvorfor får du så ikke det samme ud af det som at gå over for rødt?

    Hvis du nu rent faktisk gjore en af de ting du tænker, hvad ville du så føle ved det tror du?

    Ved ikke om du kan bruge noget af det jeg har skrevet til noget, men jeg kan da også nikke genkendende til noget hist og her, mon ikke de fleste kan, mænd i hvert fald.
  • Indstillinger
    ...Hvorvidt du er psykopat eller ja det kan jeg ikke gisne på - men hvis du er så intelligent kan du vel selv svare ?
    *HVIS JEG HAVDE SVARENE SELV VILLE JEG IKKE VÆRE HER.

    ...En ting er sikkert - du lyder som en der ikke har normal kontakt , sund følelsesmæssige tilknytning til det andet køn - og derved opstår de her tanker bla. Du er har med andre ord ikke gode relationer og derfor lever du i en pseudovirklighed og skaber fantasier - så ja du skal kontakte psykolog endda ret hurtigt for nej det er ikke normalt.
    De fleste kan kende træk fra sociopater...en gang i mellem.
    *UMMM MÅSKE, VIL TÆNKE OVER DET...

    ... Jeg føler heldigvis afsky ved at skulle gøre nogle af de ting i virkeligheden. Håber ikke vi to er forskellige på det punkt.
    *JEG VED AT DET ER FORKERT, MEN MIT "MEDFØELSESBAROMETER" VISER 0, SÅ AFSKY FØLER JEG IKKE.

    ...Mere konkret, vi forbereder os på det der skræmmer os, i tilfælde af at det sker. Er du bange for noget, drømmer du sikkert om det, for så har hjernen forbredt dig på det, skulle det ske. Og det er jo faktisk ret smart !
    *NEJ JEG FØLER IKKE FRYGT. (KAN SELVFØLGELIGT GODT BLIVE FORSKREJKET)

    ...Jeg synes ikke du skrev noget om, hvordan dit forhold til piger er. Men hvis det er ret normalt, så er det vel bare dine fantasier/tanker der bekymre dig?
    *JEG HAR ALDRIG HAFT ET LÆNGEREVARENDE FORHOLD TIL EN KVINDE, MEN HAR RELATIVT TIT SEX

    ...Jeg er selv intelligent, og nyder de tests man kan ta'. Elsker dokumentar film og har set nogle af dem der omhandler mænd og kvinder, og hvorfor vi er forskellige. Du ved måske at testosteron er med til at højne intelligensen, tid og rum og helt specielt manipulering af 3d objekter.
    *JEG SER I GENNEMSNIT 3-4 DOCUMENTARER OM UGEN OGSÅ :)
    *SELV OM JEG ER DYGTIG TIL NETOP AT VISUALIZERER 3D FOR MIT INDRE ØJE, SKULLE JEG MENE AT MIT TESTOSTERON LEVEL ER LAVERE END GENNEMSNITSMANDEN.

    ...Har øvet mig i mange år, og er faktisk ret god til at trøste nu. Men dybt inde tænker jeg stadig 'åh for helvede det er jo kun en bagatel'.
    En lille tåre af og til når jeg ser film bliver det også til, så det går fremad :)
    *KAN NIKKE GENKENDENDE TIL DET.

    ...Hvad får du ud af det når du manipulere andre?
    *DYBT AFHENGIGT A SITUATIONEN.
    ...Eller, kan det være en facade du sætter op? og hvorfor så?
    *NOK MEST FOR IKKE AT SKILDE MIG UD.
    ...Eller, gør du det for sjov? er det et mind-game, et tankespil du spiller mod andre? altså en slags intelligens test mod andre?
    *KAN VÆRE SJOVT NOGLE GANGE, MEN JEG MINDFUCKER SJÆLDENT. OG MEST KUN I DISCUTIONER.

    ...Der kan være en milliard løsninger, og kun du kan finde dem.
    *VAR NU IKKE DET SVAR JEG LEDTE EFTER...

    ...Grav ned i din lidt uhyggelige hjerne af din ( he he ), og find ud af HVORFOR du tænker de tanker.
    *DET ER DERFOR JEG ER HER, FOR AT ANDRE KAN "GRAVE".

    ...Nå ja.. du skriver at du skynder dig at slå tankerne ud af hovedet, men ikke om du synes de er rare eller ej, og det er jo ret vigtigt. Hvorfor kan du lide dem, eller ikke lide dem?
    *HVERKEN ELLER, FØLER IKKE NOGET SPECIELT FOR ELLER IMOD. VED DOG HVAD DER ER "RIGTIG OG FORKERT" OPFØRELSE.
    ...Er det tanken om at gøre noget noget forkert? og hvorfor får du så ikke det samme ud af det som at gå over for rødt?
    *YEEES SIR, DET ER "MIT PROBLEM" I NØDESKALD, JEG TROR IKKE JEG VILLE FØLE ANDERLEDES VED AT SLÅ EN IHJEL, END NÅR JEG GÅR OVER FOR RØDT, DET RØR MIG BARE IKKE.

    ...Hvis du nu rent faktisk gjore en af de ting du tænker, hvad ville du så føle ved det tror du?
    UD OVER ET ADRENALIN RUS, NADA, ZIP, NOTHING.

    Ved ikke om du kan bruge noget af det jeg har skrevet til noget, men jeg kan da også nikke genkendende til noget hist og her, mon ikke de fleste kan, mænd i hvert fald.
  • Indstillinger
    Hej igen.

    Jeg tænker på, hvad du vil bruge de svar til, du får her?

    Du skriver, at at du ikke er indstillet på, at 'grave i din hjerne og finde ud af, hvorfor du tænker de tanker' - du vil hellere have at andre skal grave.
    Ja, det er lettere at få andre til at gøre arbejdet og så kan du bagefter ryste på hovedet og sige: 'Nej, sådan er det ikke'. Det er også manipulation.

    Nå, men når du gerne vil have at andre graver, så vil jeg da godt sige tage det første spadestik: Dit følelsesliv (eller mangel på samme) er ikke 'normalt', men det er du vel godt selv klar over, siden du skrev herind. Formentligt kunne du få en psykiatrisk diagnose på én eller anden slags personlighedsforstyrrelse.
    Du har ikke selv lyst til at grave efter årsagen - så vil jeg da komme med et par bud: Omsorgssvigt, manglende kærlighed i barndommen, måske misbrug, måske anden form for fysisk eller psykisk vold.

    Der ligger altid en masse smertefulde følelser under en så udpræget følelsesløshed. Der ligger en masse afmagt bag behovet for at have kontrol over andre. Har man haft en opvækst med mange svigt, så ligger der også meget had og hader man andre, så hader man også sig selv.

    Om du så kan og vil bruge denne analyse til noget, tvivler jeg på. For hvorfor skulle du forandre noget og begynde at grave i noget, der kommer til at gøre ondt, hvis du faktisk har det okay med din følelsesløshed. Men jeg synes, det er synd for dig, for jeg ved, at den følelsesløse tilstand absolut ikke er ønskværdig. Jeg vil tro, at du kun eksisterer - du LEVER sikkert ikke. For et godt liv kræver også et sundt følelsesliv.


    Mange hilsner Helene
  • Indstillinger
    Update efter 1 år.
    Stadig ikke overtrådt nogle love.
    @Helene, jeg spurte her, fordi min ejen graven ikke har båret frugt, ikke fordi jeg ikke selv vil grave.
    Hmm... Vil skrive mere senere, skal lige tænke over tingene...
  • Indstillinger
    Hejsa.

    Jeg ville da tænke lidt over diagnose kriterier for den dyssociale personlighedsforstyrrelse (psykopati):


    Sådan stilles diagnosen

    For at opfylde kriterierne for at have en dyssocial personlighedsforstyrrelse skal man for det første opfylde kriterierne for overhovedet at have en personlighedsforstyrrelse, de generelle kriterier:

    Man har et vedvarende og karakteristisk mønster for sin adfærd og måde at opleve og fortolke tilværelsen på som er anderledes end det der accepteres i den kultur, man tilhører. Det skal gælde for mindst to af følgende områder:
    Ens erkendelser eller holdninger
    Ens følelser
    Ens kontrol over egne behov og impulser
    Ens forhold til andre mennesker


    Desuden skal man opfylde følgende fem kriterier:

    Man skal have en adfærd som er gennemgribende unuanceret, utilpasset og uhensigtsmæssig
    Den uhensigtsmæssige adfærd skal gå ud over en selv eller andre
    Den uhensigtsmæssige adfærd er startet i ens ungdom eller barndom
    Den uhensigtsmæssige adfærd skyldes ikke at man har en anden psykisk sygdom
    Den uhensigtsmæssige adfærd skyldes ikke misbrug eller en fysisk sygdom, f.eks. en hjerneskade.


    For at opfylde kriterierne for en dyssocial personlighedsforstyrrelse skal man desuden have mindst tre af følgende personlighedstræk.

    Man skal:

    Udvise grov ligegyldighed overfor andres følelser
    Mangle ansvarsfølelse og respekt for sociale normer eller forpligtelser
    Mangle evner til at fastholde forbindelser med andre mennesker
    Have svært ved at tolerere frustrationer og have en lav aggressionstærskel
    Være ude af stand til at føle skyld eller til at lære af erfaringer eller straf
    Have tendens til at komme med bortforklaringer og til at være udadprojicerende, dvs. til at give andre skylden for sine egne negative sider



    Du kan læse mere her:
    http://www.netpsykiater.dk/htmsgd/dyssocial.htm


    Hilsen Trine
Log in eller Registrér for at kommentere.