Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Skæve tænder, kan ikke bide sammen

Hey, jeg er en 17-årig dreng og jeg har et problem med nogle skæve tænder og det gør at jeg ikke kan bide ordenligt sammen.
Mine hjørnetænder er skæve og mine øverste fortænder er længere end de andre tænder foroven det resulterer i at når jeg bide sammen så er fortænderne de eneste tænder som rører hinanden.
Det meste jeg kan bide sammen, er sådan at det er mine fortænder og et par kindtænder som rører hinanden, men det er meget iriterende at det er sådan.

Jeg var til tandlægen for et år siden hvor jeg spurgte hvad jeg skulle gøre ved det og det sagde det var ok, men det er blevet værre nu.
Jeg ville rigtig gerne finde ud af om det ikke er noget der kan rettes med bøjle, fordi at det er frustrerende at rende rundt med åben mund fordi man ikke kan bide ordenligt sammen.
Men kan jeg bare spørge tandlægen om det kan rettes med bøjle. Hvad så hvis de finder på at sige at jeg skal se tiden an? Så er jeg 18 og skal betale for det selv, det ville være ret nederen.

Men jeg ved sgu ikke hvad jeg skal gøre. Hvad synes I, herinde?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej igen Kilroy
    I må ha' noget der hedder skoletandplejen, de er meget fremme i skoene for at rette tænder.
    Netop som du selv er inde på at du som 18 årig selv kommer til at betale, derfor er det hamrende vigtigt at du får noget sat i værk inden denne skæringsdato.
    Jeg har forstået det sådan at baredu er påbegyndt behandling inden du fylder 18, skulle det være OK.
    Hvis du, som du beskriver ikke kan bide sammen med særlig mange tænder skulle der være en god mulighed for behandling hos skoletandplejen som du kan benytte til du er 18 år.
    Hvis det går helt skævt kan du benytte dig af Tandlægeskolen på Vennelyst Boulevard i Århus, det eneste jeg ser som et problem der er at det er langsommelig da det jo er et undervisningssted.
    Hilsen Rita
  • Indstillinger
    Hejsa.

    Du behøver ikke nødvendigvis at gå igennem din egen tandlæge for at få tjekket om dine tænder kunne trænge til en regulering. Du skulle meget gerne selv kunne opsøge en special tandlæge i ortodonti i nærheden af dig, hvor du kan komme til et tjek lige som alle andre steder.

    Eftersom det er deres speciale, skulle de meget gerne kunne se med det samme om det er nødvendigt for dig, og så er det netop bare med at komme i krig med det!

    Held og lykke.
  • Indstillinger
    Du siger, at det er et år siden, at du var ved tandlægen, og at det er blevet værre. I så fald er det da bare med at komme afsted igen, og fortælle at du har store gener af det.
    Når du har deciderede problemer, skal du nok få det betalt - men du har helt ret; det skal være før du bliver 18.
Log in eller Registrér for at kommentere.