Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Den dumme lænd

Redigeret 8 september, 2015, 17:38 i Rygsmerter
Uhh... efterhånden er jeg ved at være rigtig træt af det. Jeg har ondt i den dumme lænd. Værst er det om natten. Det går fint med at sove nogle timer. Så bliver jeg vækket. Af smerter. Vender mig hele tiden i håb om at få fred til at sove. Det virker ikke. Falder måske i søvn 5 minutter. Jeg prøver igen at arrangere. Lægger mig evt lidt op af min kæreste eller væggen for at prøve at stabilisere lænden. Måske hjælper det lidt. Men ikke længe. Alt dette bøvl hver eneste nat. Vågen kl 04-05 stykker hver nat og kan næsten ikke holde ud at ligge ned længere. Jeg går ikke tidlig i seng. Mellem 23-24 stykker. Går jeg tidligere i seng vågner jeg alt for tidligt. Om dagen kan jeg også sagtens "mærke" min lænd. Men det er bedre. Som om leddene eller musklerne skal varmes lidt op. Men jeg bøjer mig ondt-i-ryggen-agtig. Løfter odt-i-ryggen-agtig. Men det er ok. Det kan jeg godt leve med. Men jeg er dødtræt af det hér natteroderi. Jeg er træt. I nat er det helt tosset. Vågner klokken 02. Jeg er hypermobil, måske har det noget med det at gøre. Jeg ved det faktisk ikke. Jeg er blevet røngtenfotograferet - alt er fint. For 5 år siden blev jeg MRskannet - der er en lille frembuling mellem 4 og 5 lændehvirvel. Men kan det virkelig stadig drille? Forstyrre mig sådan? Er det blevet værre? Jeg har jo ikke forstyrrelser/smerter ned i benet. Smertetillende virker ikke. Det forstår jeg ikke. Min læge er flink og forstående og giver mig smertestillende. 800 mg Ipren retard. Dolol 50 mg/100mg/200mg(retard). 800 mg Ipren og Dolol 200mg retard hjælper. Men jeg er virkelig ikke glad for Dolol. Jeg bliver meget sløv i lang tid. Orker næsten ikke snakke eller blande mig i noget. Bliver helt slap. De piller vil jeg ikke tage. Men som min læge siger, efterhånden er alle smertestillende muligheder afprøvede. Jeg konstaterer, at så må jeg jo simpelthen lære og leve med smerterne. Men det er sørme lidt svært synes jeg. Min nattesøvn er for alvor forstyrret, hvilket er problematisk, når man har er rigtig godt job at passe. Et job der kræver, jeg er ret nærværende og skarp i hjernen. Jeg ved ærlig talt ikke, hvad jeg skal stille op. Men jeg er virkelig træt af den dumme lænd og drømmer sådan om at få lov til at sove... Jannie9
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja, man har kun et ønske, at alle besværligheder var overstået.

    Jeg har slidgigt i den ene hofte på grund af mit ene ben er længere end det andet, 6 mm. Jeg havde gået alt for længe uden der blev gjort noget.

    Nu løftes den ene hæl på skoen de 6 mm. Det har hjulpet meget mere end man lige skulle tro.


    Jeg havde stærke smerter i lænden og hele underlivet.
    Lægen kunne ikke finde noget og sendte mig til rigshospitalet for at få undersøgt blæren. Der var intet galt.
    Sådan gik flere år med smerter meget af tiden. En dag fik jeg voldsom hovedpine og fik en henvisning til en fysioterapeut.
    Det var et mirakel, for hun vidste hvad der var galt. Hun målte mine ben og hun fjernede mine smerter med trykmassage.

    Hun var simpelthen så dygtig. Desværre rejste hun kort efter, hun havde fået en meget bedre stilling. Men hun hjalp mig. Min madras blev også udskiftet. Jeg havde slet ikke troet det kunne have så meget at sige, men det har det.

    Jeg prøvede simpelthen at ligge på madrasser indtil jeg fandt en, jeg med det samme kunne føle var god for mig. Det kommer an på vægt o.s.v.

    Du skriver I ligger sammen, det kan jeg godt forstå, det er rart, men det er ikke sikkert din lænd kan holde til det.
    Det betyder så meget, hvordan madrassen er og den skal passe til dig. Min mand og jeg har hver sin madras.

    Nu har du da nogle ideer, du kan efterprøve, hvis du vil.

    Du skal passe lidt på med de smertestillende piller, der kan være farlige bivirkninger, hvis du får for mange.
  • Indstillinger
    Jeg er helt enig men Persille, jeg synes bare du skulle have et pip fra en mere. Få hurtigst muligt en henvisning til en fysioterapeut, der kan lære dig nogle gode øvelser.

    Jeg har selv nogle problemer og er selvfølgelig et kvaj, for jeg får kun lavet øvelserne, når det gør ondt, men så hjælper det også hurtigt.

    Og ideen med madrassen er også afgørende. Øvelser og en ny madras, så er du hurtigt fit for fite igen og fri for smertestillende medicin.

    Held og lykke.
  • Indstillinger
    Madrassen er meget, meget vigtig. Du kunne prøve at købe sådan en trykaflastende topmadras, ikke under 5 cm. Helst en på 7 cm. Det skal være en der svarer til tempurmadrasserne. De har dem i jysk.
    Jeg har købt en madras til min mand, den er 20 cm tyk. Han har aldrig haft en bedre, selvom vi er forvænte med madrasser, Denne madras er ligesom "bulet" på den ene side. Den er rigtig god.
    Jeg lider af lændeproblemer, og er blevet opereret i hele lænden.
    Jeg fik det råd af min fysioterapeut, at lægge et håndklæde sammen og lægge det under lænden om natten. Det må ikke være for højt. Det hjælper også.
    Jeg lægger håndklædet i tre lag, på den lange led. Når jeg går i seng, lægger jeg håndklædet rundt om det smertende sted inden jeg går i seng. Når jeg ligger i min seng, lægger jeg det ud i sengen. Så kan jeg vende mig hele natten og håndklædet bliver hvor det skal være.
    Nogle gange tager jeg en muskelafslappende pille til hjælp.
    Jeg klarer mig med Kodipar som eneste smertestillende medicin.
    Jeg har mange smerter, hvis ikke jeg tager hensyn til min ryg. Der er mange ting jeg ikke må.
    Så må du ikke kalde din lænd for "den dumme lænd", den gør jo alt muligt for at "råbe" dig op og gøre opmærksom på, at den lider.
    Hvis du virkelig kalder din lænd for sådan et skældsord, så prøv at lægge mærke til, hvad der sker i din lænd når du bruger sådan et udtryk. Prøv så i stedet for, at sige noget andet om din lænd, det er trods alt dig den er afhængig af, og du kalder den bare for dum i stedet for at afhjælpe problemet.
  • Indstillinger
    Redigeret 1 august, 2010, 02:03
    Hej igen.
    1000 tak for jeres tilbagemeldinger. Det blev jeg rigtig glad for. For ca 2 år siden købte jeg nye senge. Jeg købte nogle halvdyre nogen, der har netop denne trykaflastende topmadras (a la Tempur). Jeg ligger rigtig godt i sengen, men bare alt for kort tid af gangen...
    Jeg har som de fleste andre (af vores slags) gået til kiropraktor, fysioterapeut og massør i flere omgange gennem årene. Jeg har sandelig brugt mange penge hos dem. MEN jeg er nok også et kvaj, som én af jer siger. Jeg får det ikke lavet øvelserne regelmæssigt. Kommer i gang, men synes ikke det hjælper - og begynder lige så stille at droppe ud. Det er jo DUMT bare fordi man ikke lige efter en uges tid begynder at få bonus for indsatsen.. Jeg har i rigtig mange år gået til gymnastik. 1 eller 2 gange om ugen. Jeg ved, det slet ikke er nok til rygtræning. Men ved gymnastikken løb jeg af og til også ind i problemer, fordi jeg sommetider lavede øvelser, der bestemt ikke var gode for mig. Når man er hypermobil mærker man ikke, hvad der ikke er godt for én. Det er først dagen efter prisen betales.
    Jeg har tænkt en del på dét, I har skrevet. Nok især mest dét du skriver Linette1. For du har jo fuldstændig ret i, at jeg bruger skældsord og har elendige tanker om min lænd. Jeg føler virkelig, den er roden til meget ondt og træls. Men jeg vil vende mine tanker nu. Du har jo ret i, min lænd i den grad fortæller mig noget. Min lænd og jeg taler ikke helt samme sprog. Temaet er dog tydeligt: "Det gør ondt :-(" Jeg må lære, hvad min lænd kan lide og prøve at efterkomme dens krav. Jeg synes bare, jeg har gjort det i mange år. Men det er ikke godt nok. Mit problem bliver større og større jo ældre jeg bliver.
    Jeg har en sundhedssikring på min arbejdsplads. Hvor man kan få(jeg tror) det er 12 fys behandlinger betalt. Jeg beder min læge om en henvisning og får
    "maskineriet" op at køre. Jeg må gå til fys med en anden indgangsvinkel, end jeg tidligere har haft. Lidt mere positiv uden tvivl.
    Men jeg er virkelig træt af denne situationen. Træt af at have ondt. Hele tiden, men allermest om natten. Jeg er glad for min lænd fortæller mig noget er galt. Men jeg er DØDTRÆT af at være hypermobil. Måske er det i virkeligheder dét, der er roden til alt ondt...
    Til allersidst: Linette1: Du skriver om muskelafslappende. Hvad får du? I sin tid kunne man få Somadril, som jeg synes, er det allerbedste præperat man kunne få. Jeg behøvede næsten ikke smertestillende, når jeg tog Somadril til natten. Jeg fik en pakke hos lægen med 30 tabletter i: Det løste mit problem ret hurtigt, og jeg havde måske lænde"fri" op til et halvt år. Som mange ved, er Somadril blevet taget af markedet, fordi nogen misbrugte dem. Det er selvfølgelig rigtig ærgeligt. De muskelafslappende jeg får nu, er jeg lidt tvivlsom overfor deres virkning. Nogen gange tager jeg 2 inden sengetid. Men ved ikke rigtig om de virker...
    Jannie9
  • Indstillinger
    De muskelafslappende tabletter jeg får hedder Klorzoxazon 250 mg.
    Der er en anden grund til, at jeg ikke må lave for meget med min ryg, og det er noget der modicforandringer.
    Træning kan forværre dette. Så hvis ikke træning hjælper dig, vel at mærke træning der er tilpasset dig, så må du endnu en tur til lægen.
    Hvad med en rheumatolog? Det var sådan en der hjalp mig og hjalp mig hurtigt igennem systemet.
    Jeg er glad for at høre, at du holder op med at bruge grimme ord om din lænd.
    Det interessante er om kan du mærke hvad det gør ved den, når du omtaler din lænd som "den dumme lænd". Hvis ikke du har prøvet det, så prøv.
    Musklerne krymper sig, trækker sig sammen, fuldstændig som hvis nogen siger til dig at "du er dum".
    Øvelser du kan gøre er nogen der stabiliserer dit indre muskelkorset. Du kan træne det hele tiden, altid, også når du sidder ved computeren. Det kræver ikke bevægelse udover, at du sidder rigtigt på stolen, og tænker på, at suge navlen om til ryggen og trykke den fast med en tryklås. Samtidig kan du træne bækkenbunden.
    Det aflaster din lænd, hvis du træner dine mavemuskler.
  • Indstillinger
    Når du er hypermobil er der en vis risiko for, at du er blevet platfodet. Jeg fik indlæg for 1½ år siden, og det har virkelig været en stor hjælp både for lænden og benene! Fysioterapeuten eller en bandagist kan hjælpe med at finde ud af om du har det.

    Ellers vil jeg støtte op om de øvrige råd du har fået. Og så er der ikke andet for end at sænke "overlæggeren", så du i alle funktioner kommer ned i et niveau, som du kan holde til. Også jobmæssigt... Tror også at du måske bør scannes igen - jeg har også (som en anden skriver) modic forandringer, og det er vigtigt at vide det, hvis det er sådan noget, som er på spil...
  • Indstillinger
    Jeg får de samme muskelafslappende tabletter, som dig Linette1. Jeg kan helt ærligt ikke præcis huske styrken, men tager 2 til nat.
    Modic-forandringer.... Jeg har aldrig hørt om det, men læst om det nu hvor Linette1 og Pia321 nævner det. Jeg synes, jeg genkender ALT.
    Jeg kontakter min læge i morgen. Hvor er det vildt at læse om.
    Jannie9
  • Indstillinger
    Hvor er det rart at høre, at jeg ikke er alene om natlige kramper i lænden:-) som et lille ekstra pip vil jeg sige, at mine ofte bedres ved at jeg netop ikke går i seng for sent, helst før 22, og i øvrigt sørger for at holde mig stressfri - ikke meget nemt:-/
  • Indstillinger
    Hej ...

    Vil lige sige at du stadig kan få somadril.. jeg har en veninde som stadig får dem. Det er din læge som skal ansøge lægemiddelstyrelsen om du stadig kan få dem. Og kan du det , så når du får en recept skal den indleveres på posthuset og så går der yderligere en dag før du kan få det , da de bestiller det fra 'Sverige.. Bare en oplysning... Jeg har selv fået somadril i mange år, men nu får jeg så nogen der hedder klorzoxazon.. de hjælper i et godt stykke tid, men som alt medicin så går det jo over når kroppen har fået det for længe .. Desværre..
    har selv flere diskus, så føler virkelig med dig.. Endvidere vil jeg sige hvis det går ned og lammer dit ben eller "måsen" så bed om at at nogle piller som hedder Gabapentin.. det er godt nok epilepsi medicin men man kan også få dem mod smerter, og de er guld værd.. Jeg døjer meget med uro i benene pga ryggen, og benspjæt.. og det hjælper de altså på , så man i det mindste kan få ro på benene så det ikke holder en vågen.. Håber at dette kan hjælpe dig ... mange hilsener sascha..
  • Indstillinger
    Mit ene ben er 2 cm længere end det andet.

    Jeg har været til en fysioterapeut, der har undersøgt mine ben og hofte. Det viser sig, at min muskulatur/sener omkring venstre hofteskål ikke er stærk og mangler over 50% af den styrke jeg har i højre side.

    Resultatet er, at knoglen fra benet ikke sidder lige så godt fast i hofteskålen - deraf det "længere" ben. Der er ikke muskler nok til at holde benet i skålen, så når jeg fx løber en tur eller på anden vis belaster mine ben, bliver musklerne i "det lange ben" lynhurtigt trætte, og benet har svært ved at blive i skålen = det gør ondt.

    Jeg er derfor begyndt på 4 øvelser, der målrettet skal opbygge venstre hofte muskulatur til at blive lige så stærk som den højre. Derefter vil begge ben forblive lige lange. Der er i hvert fald planen....

    Jeg har været hos fysioterapeuten foreløbigt 3 gange nu.
    Mellem 2-3 gang var der ikke behov for at masere området omkring hoften for igen at få benene lige lange. Nu satser jeg på at træningen vil hjælpe mig med at få problemet til at forsvinde permanent.

    Budskabet er derfor at der kan være en anden vej end sko indlæg, som jeg også har prøvet.
Log in eller Registrér for at kommentere.