Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

P-pille stop

Redigeret 29 juli, 2010, 16:55 i Prævention
Jeg har taget p-piller en uge. Jeg har ikke lyst til at tage dem, og har heller ikke brug for dem (jeg har ingen kæreste). Jeg startede på p-pillerne efter pres fra min hudlæge, hun stillede dette krav for at jeg kan få udleveret noget aknemedicin, som er fosterskadeligt. Nu fortryder jeg at jeg er startet på dem, og vil gerne stoppe. Kan jeg stoppe efter en uge (får jeg så "dobbelt-mens"), eller skal jeg bruge pakken ud nu eller hvordan? Jeg håber der er nogle af jer med erfaringer der kan hjælpe.

Forresten kan jeg fortælle, at min mens ikke stoppede, da jeg startede på p-pillerne for en uge siden (jeg har stadig mens) men egentlig vil jeg bare vide, hvornår jeg kan stoppe med at tage dem. Håber på svar og på forhånd tak :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er ikke meningen at menstruationen stopper når man starter på p-piller. Man har en normal blødning.
    Men at du bliver ved med at bløde er også delvis normalt - kroppen skal vænne sig til dem.

    Jeg syntes egentlig at det er dejligt, at du ikke har lyst til at fylde dig med hormoner. Du kan godt bare stoppe med p-pillerne, men du må forvente at der går lidt kuk i din menstruation.

    Min lillebror bruger et eller andet han smører i hovedet mod acne - noget giftigt stads godt nok, men det VIRKER og bruges jo i det mindste kun udenpå, og ikke som p-piller og acne-piller indefra. Det er noget min mor har købt på apoteket.
  • Indstillinger
    For det første synes jeg, du alvorligt skal overveje om din akne virkelig er så slem, at du skal tage medicin, som er fosterskadelig? Det lader øjensynligt til at være kradse sager, der også kan påvirke andre dele af din krop. Jeg gætter på, at du ikke er så gammel og det er bestemt ubehageligt at have akne, men det er desværre en ret almindelig ting at have, når man er i pubertetet - det forsvinder af sig selv. Tror du ikke, du kan afhælpe bare lidt af problemet med noget, der er knap så effektivt og ?

    For det andet, så har din hudlæge vel netop insisteret på disse p-piller fordi det vil være en meget dårlig ide, hvis du blev gravid under behandlingen, men hvis du ikke har en kæreste, så bliver du jo heller ikke gravid, og hvis du i øvrigt er helt klar over risikoen, så findes der jo andre metoder til at undgå graviditet.

    Du bør nu nok tage denne p-pille pakning færdig, for at lave mindst muligt rod i det - det er jo kun 21 dage, og så kan du stoppe igen. Hvis denne ene pakning giver forstyrrelse i dine blødninger, så er det da et tegn på, at p-piller i det hele taget nok ikke er sagen for dig, men den store skade sker der ikke ved en enkelt pakning.
  • Indstillinger
    Ok, tak, jeg troede faktisk at p-pillerne ville stoppe menstruationen.

    Lotte, det er rigtigt at det er kradse sager, og ja det ville da være skønt hvis det ville forsvinde af sig selv. Jeg er 26 og har gennem de sidste 13 år været igennem ALT på markedet, så det er efter grundige overvejelser jeg har valgt denne (forhåbentligt) sidste udvej.

    Jeg kan med glæde meddele at jeg har taget min sidste p-pille, selvom det jo er ærgeligt at der måske går kuk i min cyklus. Jeg synes det er forkert at man kan tvinge folk til at tage medicin, og vil råde alle andre herinde til aldrig at lade jeres læger presse til at tage medicin i ikke er tilpas med!

    Sommerhilsner :)
Log in eller Registrér for at kommentere.