Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kontrastvæske.. Hvad er det ?

Redigeret 20 marts, 2011, 05:23 i Ris og ros til Netdoktor
Har hørt at kontrastvæske er et radioaktivt stof... Er det ikke skadeligt ?
Min 8 årige skal Mr scannes igen, nu med kontrast væske. Vil helst ikke have det, da det ikke gir nogen mening for mig. Hun er henvist fra en øjenlæge og jeg kan ikke komme til at tale med en læge om det.. Hun vil selvfølgelig ikke ind i den larmende maskine igen... Åhh...
Men spørsmålet er. Hvad er den væske og hvilke bivirkninger kan det give ?
Venligst Lee

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej med dig ^^
    jeg har været til scanninger før hvor jeg skulle ha kontrastvæske sprøjtet ind i en blodåre.
    det er det samme vi snakker om er jeg sikker på.. det lyder sådan.
    og det er simpelthen i så små mængder at det er ude af kroppen efter et døgn og det erikke spor farligt..
    der er ingen bivirkninger overhovedet.. jeg har aldrig kunne mærke nogle bivirkninger hverken før eller efter..
    du kan roligt sende din datter til denne undersøgelse

    kh jeanne
  • Indstillinger
    Jeg er også blevet scannet med kontrastmiddel og har heller aldrig mærket noget til bivirkninger. Jeg ville ikke være nervøs.
    Når det er en øjenlæge, der har henvist er det sikkert en hjernescanning.
    Det har jeg prøvet, jeg mærkede intet.
    Jeg er meget bange for nåle, så jeg fik lov at vælge om jeg ville stikkes eller drikke det. Jeg valgte at drikke det. Så skulle jeg bare vente en halv time før det virkede.

    Jeg har også fået nyrerne undersøgt, det blev sprøjtet ind. Det var heller ikke slemt.
    Men nyrepatienter skal være forsigtige med hvilke kontrastmiddel, der bliver brugt.
    Omniscan er et af de midler, der ikke bør bruges, hvis nyrerne er syge.
  • Indstillinger
    Tusinde tak for jeres svar.
    Det er jo nemt for os voksne at lægge os ind i den forbandende larm(Mr) Synes det er synd for hende. Men mest fordi vi ikke kan tale med en læge om, hvorfor og hvad de leder efter.
    Men tak.
    Venligst Lee
  • Indstillinger
    Hej Leeanna
    Jeg tror du blander to forskellige undersøgelser sammen, den du tænker på med radioaktive sporstoffer hedder skintigrafi.
    Jeg har lagt et link ind som viser og forklare om Skintigrafi af hjertet. http://www.hosp.dk/webpjecer.nsf/0/C828 ... penElement
    Mr-Scanning er almindelig kontrast stof, og der vil du få at vide at din datter skal drikke rigeligt i timerne efter for at skylle kontrasten ud af kroppen igen,
    Jeg syntes du skal spørge på afdelingen hvilket kontrasstof de bruger for så kan du søge på det når du kommer hjem.
    Her har du noget generelt om Kontrastvæske https://www.sundhed.dk/Artikel.aspx?id=18238.1
    Jeg håber det kan berolige dig en smule.
    Hilsen Rita
  • Indstillinger
    hej.
    jeg har en datter der er en pige på 14 år og jeg skal have et røntgenindersøgelse af tyndtarmen. hun er ret nervøs, fordi hun ved ikke om kontrastvæske er farligt. det kontrastvæske hun skal have hedder isafkølet kontrastvæske. hun vil gerne vide om det er farligt eller om det smager godt, fordi hun er en pige, der ikke kan lide at drikke noget der ikke smager godt. hun er meget nervøs, fordi hun ved ikke om det gør ond.
    venlig hilsen Dania.
  • Indstillinger
    Jeg skulle have tjekket min skjoldbruskkirtel, og der fik jeg sprøjtet kontrastvæske/sporvæske ind i kroppen også. Der fik jeg også at vide, at det ikke var farligt pga. de små doser. Så de og deres datter har så vidt jeg er orienteret ikke noget at være bange for :)
  • Indstillinger
    Hun har fået et brev hvor på der står at hun får 600ml isafkølet kontastvæske at drikke og det er nu det hun er lidt nervøs for, fordi hun en pige, der ikke kan drikke sådan noget. og derfor vil hun gerne vide om det smager godt.
    men tak.
    venlig hilsen dania.
  • Indstillinger
    Hej jeg er en selv en pige på 18 år, der har fået fortaget en scanning af tyndtarmen. Jeg skulle drikke ca 2 liter kontrast væske tror dog det var blandet op med vand så det bliver ca. til de 600 ml. Desuden skulle jeg skylle nogle loppefrø skaller ned med væsken, mon din datter også skal det? - det er heller ikke ligefrem en smagsoplevelsen
    De første par glas smager ikke dårligt, men jeg må ærlig indrømme, at det efterhånden smager rigtigt grimt. På afdelingen vil de sandsynligvis tilbyde hende at blande lidt saft i, det kan evt. afhjælpe den grimme smag.
    Mvh
  • Indstillinger
    okay. menge tak skal du have for svaret. :)
Log in eller Registrér for at kommentere.