Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Erfaring med migræne medicinen Relpax ?

Redigeret 23 januar, 2013, 05:48 i Hovedpine og migræne
Jeg lider af menstruations migræne og har fået medicinen Relpax mod anfald.

Jeg kunne godt tænke mig, at høre om der er andre, som får den medicin - og om erfaring med medicinen.

Hjælper medicinen på anfaldet? og er der nogen bivirkninger?

Har nogen erfaring med østrogen plaster?


Hilsen Anette

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med erfaring omkring lige netop den medicin, da jeg har fået noget andet for mine anfald, men jeg går da ud fra at Relpax hverken er bedre end dårligere end de andre præparater.

    Min erfaring er at det som sådan er yderst virkningsfuldt, og selv om de er dyre, så føler man, de er alle pengene værd. Relpax er i øvrigt i den billige ende.

    Men - men - men. Min erfaring siger mig også at den form for medicin udelukkende er symptombehandling. Dvs. du får smerter, så tager du en pille og så går smerten væk, og det er så det.

    Jeg fik efterhånden så mange anfald, ikke bare i forbindelse med menstruation, at det efterhånden blev nærmest invaliderende, at jeg gik nogle andre veje.

    Jeg kontaktede en akupunktør, der meget hurtigt kunne fortælle mig, at det her slet, slet ikke handlede om menstruation - eller overgangsalder, som læger jo uden videre putter på alle kvinders ubehag fra de er 40 til de er 60 år. Nej, det handlede om noget helt andet.

    Jeg ved godt, jeg her på disse disse sider har plæderet nogle gange for akupunktur, men det er fordi jeg i den grad har oplevet positiv effekt og fået nærmest et helt nyt liv.

    Så derfor er mit råd til dig, at du skal begynde at få undersøgt årsagen til disse anfald i stedet for at sløre dem med migrænemedicin, og der vil du med stor sandsynlighed ikke møde den store forståelse hos din læge, hvorfor jeg foreslår dig at kontakte en akupunkturklinik og der forelægge dit problem.

    Det er desværre ret dyrt at gå et sådant sted, og du skal givet regne med en række behandlinger, men allerede efter få besøg burde du kunne opleve nogen effekt, og så bliver det gradvist bedre.
  • Indstillinger
    Tak for dit svar :)

    Jeg har prøvet aku. mod abstinenser, og det virkede fint for mig.

    Jeg vil da prøve, at opsøge en aku. igen, hvis det også kan hjælpe mig vedr. migrænen.

    Jeg vil lige forsøge mig lige én enkelt gang med hormonplaster, for at se om det skulle have nogen effekt på migrænen.

    Dejligt at høre, at du har fået det meget bedre med din migræne :)


    Kh Anette
  • Indstillinger
    Jeg fik min migræne væk ved at tage levertran. Jeg er en gang holdt op, men 14 dage efter kom min migræne igen.
    Jeg ved det ikke er alle det virker på, men der sker jo intet ved at prøve en måned.
  • Indstillinger
    Jeg har taget Replax i snart 10 år og været meget glade for dem. De er meget effektive og der er færre bivirkninger end ved de andre 3-4 typer piller mod anfald, jeg har forsøgt mig med.

    Jeg bruger også akupunktur som forebyggende behandling mod anfald, men kan ikke komme migrænen helt til livs...Har dog fundet ud af at det meste skyldes hormonpåvirkninger, så jeg bør undgå p-piller, p-ring mv. Men nu er du jo et andet sted i livet - så ved ikke hvordan man skal forholde sig til hormonpåvirkninger omkring overgangsalderen.
  • Indstillinger
    hej

    Jeg har lidt af migræne i ti år. jeg har prøvet mange ting efterhånden.. akupunktur hjalp mig overhovedet ikke, der var snak om at det var dyrt osv men jeg blev henvist af min egen læge så jeg betalte ikke for det.. prøv det.. jeg har prøvet mange forskellige slags forebyggende medicin og flere slags samtidigt.. blev både halvtyk og deprimeret af det..:-) nu får jeg Amias forebyggende og det hjælper meget! jeg startede på 8 mg, fik sat det op til 16 mg om dagen, nu er jeg ved at trappe ned da det skulle være en medicin der bliver i systemet efter 1 år ca.. jeg har været på 16 mg i 2 år og er nede på 4 mg om dagen nu og om en månes holder jeg helt op så ser vi hva der sker! som anfaldsmedicin får jeg også RELPAX og det er jeg meget glad for.. men det er rigtigt at den kun tager smerten.. alle de andre symptomer er der stadig, trods det er jeg tilfreds.. smerten er jo det værste.. jeg har ikke haft en migræne-relateret sygedag efter jeg begyndte på amias og relpax.. allerhelst ville jeg at lægerne fandt ud af HVORFOR jeg har migræne... så kunne man måske blive helt fri for det..
  • Indstillinger
    hov, der var en der spurgte om bivirkninger også.. jeg oplever at jeg skal tisse mere end normalt...:-) og så efter jeg tager pillen (RELPAX) føles det lidt underligt når jeg spiser...hmmm.. sådan bagerst i kæbepartiet og ned til halsen-agtigt.. men ikke noget jeg ikke kan leve med:-)
  • Indstillinger
    Hej Nalamis,

    Du udtrykker ønske om, at læger fandt ud af hvorfor, du har migræne. Min erfaring fortæller mig, at så længe der kan udskrives en bare nogenlunde virkningsfuld medicin, så er der ikke den store hjælp at hente hos læger til at finde ud af årsagen.

    Migrænemedicin er jo udelukkende symptombehandling. Nej, du er desværre nødt til selv at prøve at finde ud af, hvad der kan være årsagen.

    For mit vedkommende kom jeg ved hjælp af dels en homøpat, dels akupunktur frem til, at det at jeg har fået fjernet min galdeblære for en del år siden, har en stor betydning. Den gang fik jeg godt nok at vide, at det ville betyde en øget belastning af nyrer og lever, men det betød "nok" ikke noget, men denne belastning - især af leveren har alligevel en ret så voldsom betydning, og det er for at få hjælp til at styrke leveren, jeg nu i nogle år har haft stor glæde af akupunktur, der også har hjulpet mine migræneanfald til ikke at forsvinde helt, men altså nu er nede på et niveau, jeg sagtens kan holde ud at leve med. Mine anfald er slet, slet ikke så voldsomme, og jo, jeg tager stadig en pille, når det er, men så er det væk i løbet af en times tid.

    Nu er det jo ikke kun en manglende galdeblære, der udløser migræne, men jeg vil foreslå dig at tænke over, om du har fejlet et eller andet - ligegyldigt hvad, som du er blevet opereret for, da det kan have betydning. Selv blindtarmen har man jo nu fundet ud af, ikke er helt så ligegyldig, som man før troede.

    Du bør også bede om at få undersøgt, om du har nogle mangler inden for vitaminer eller mineraler. Persille har foreslået levertran som et virkningsfuldt middel for hende, og det er da bestemt et forsøg værd.

    Ligeledes kan ubehandlede psykiske problemer både nuværende, men især også tidligere, være en ret så afgørende faktor for migræne.

    Men - desværre alt det her går en læge ikke i gang med - det skal du selv tage initiativ til.
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg lider også af migræne og bruger Relpax når jeg få et anfald.
    Synes at jeg oplever det samme som en anden beskriver. Sådan lige som om man bliver følelsesløs i kæberne og en stor klump i halsen og lidt hjertebanken. Lyder mærkeligt, men føles også som som ens hovedbund sitrer. Men den er effektiv mod smerter.

    Det er også rigtig det med hormonerne. Min neurolog sagde at p-pillerne godt kunne være med til at forårsage migræne. Synes ikke det er stoppet helt, men helt klart en kæmpe forbedring efter jeg er stoppet med p-pillerne. Det kan klart anbefales!
Log in eller Registrér for at kommentere.