Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Lysfølsom, flimmer og svært ved at læse + jag i hovedet

Redigeret 2 maj, 2012, 02:48 i Åben debat om øjne
Hej alle! Jeg var usikker på, om jeg skulle stille dette spørgsmål her i øjen-debatten eller i 'hovedpine og migræne'.

Jeg har flere problemer, og jeg har svært ved at vurdere, hvor jeg skal starte, og svært ved at se, hvad der er hvad. Men jeg prøver...

For syv år siden var jeg i behandling med Roaccutan pga. akne. Dette gik fint, indtil jeg en dag i løbet af behandlingen fik et voldsomt migræne-anfald (jeg har lidt af migræne i mange år). Den dag og specifikt det anfald ændrede noget i mit hoved og især i mine øjne. Præcis hvad der er sket, har jeg svært ved at sige, men siden den dag har jeg været utrolig lysfølsom og bliver stadig svimmel og decideret dårligt tilpas af lysstyrker, som før var fine - fx er det nu dybt ubehageligt at stå på en scene pga. spots eller blot at færdes udendørs uden solbriller. Siden anfaldet har mine øjne også været underlige på en anden måde. Det er svært at forklare det ordentligt, men jeg har svært med at holde blikket på et bestemt punkt - det hopper rundt - og jeg har svært ved at have overblik over ting, som står foran mig - hvis jeg fx skal finde en bestemt vare på en hylde i supermarkedet. Det gør, at det er virkelig svært at læse - noder er især helt umulige. Og det flimrer generelt en del med mørkere felter i dele af synsfeltet. Og siden anfaldet har jeg også ofte meget ondt i hovedet, især i den siden af hovedet, hvor min migræne normalt sidder. Som om der nu kronisk sidder noget og niver i den side af hovedet. Og jeg kan fx slet ikke sove på den side af hovedet, for så er den helt gal hele den næste dag. Og i perioder kommer der virkelig hårde jag i hovedet. Som lyn i hjerneskalden. Det varer nogle sekunder og går væk igen, men det er meget ubehageligt. Og hver gang, føles synes en smule sløret i den side af hovedet, jaget har været.

Som sagt kan jeg ikke finde ud af hvilke af disse ting, som er forbundne, og hvilke som er uafhængige problemer. Og det var muligvis en rodet forklaring, men forhåbentlig ved nogen noget, som kan føre mig videre...

Jeg håber! På forhånd mange tak.

Kommentarer

  • Indstillinger
    I første omgang vil jeg spørge dig om, hvad du har været til at undersøgelser i den forbindelse?

    Egen læge, specialundersøgelser ?

    Du har døjet med migræne i længere tid. Er det blevet undersøgt nærmere, for migræne er jo ikke "bare" en voldsom hovedpine.

    Og nu sidder du sikkert og tænker: "Ja, ja, jeg har rendt panden mod en mur alle vegne."

    Migræne f.eks. Der findes en ganske virkningsfuld medicin, den er rasende dyr, men den findes, hvorfor mange læger desværre er tilbøjelige til bare at skrive en recept på dem - og så ud med dig.

    Jeg kunne godt forestille mig at den medicin, du fik mod acne kan have forstærket din migræne, så du netop har alle disse bivirkningner. En del af disse "vidundermidler" er ikke helt så vidunderlige endda. Og noget sådant kan sidde i kroppen i mange år.

    Hvis du har været ved læge, hvis du ellers er blevet undersøgt, og alle bare siger, at de ikke kan hjælpe dig, så vil jeg foreslå dig at kontakte en akupunktør og der forelægge dit problem, for den medicin kan godt have forårsaget en belastning af vitale dele, og ved akupunktur kan du få tilført mere energi til disse dele. Ja, jeg vil i øvrigt foreslå dig at gøre det under alle omstændigheder.

    Selv har jeg døjet med migræne, der efterhånden blev nærmest invaliderende og min læge gave mig bare recept på piller. Jeg opsøgte en akupunktør og efter en tid er mine anfald blevet gradvist mindre og mindre.
  • Indstillinger
    Tak for svar! Jo, jeg har skam været til diverse læger uden rigtig at finde løsning. Især fordi det både er hovedsmerte-delen og især øjenproblemet.

    Angående hovedet. De voldsomme smerter jeg har i hovedet dagligt i perioder er ikke decideret migræne (det ved man, hvis man har haft rigtige migræne-anfald - der er man jo ikke i tvivl). Men det sidder hovedsageligt i den side af hovedet, hvor min migræne sidder, når den er der. Især omkring og bag øjet - og ligesom migrænen, men uden af være det. Og alt det siden lige præcis et bestemt anfald år tilbage. Altså nærmest som et latent aftryk lavet af migrænen og Roaccutanen i fælleskab.

    Du nævner akupunktør, og det tror jeg også, er et forsøg hver. Jeg vil opsøge en snarest. Kender nogen en god akupunktør i København + omegn?

    Tak tak
  • Indstillinger
    Jo, jeg tror faktisk godt, jeg forstår din beskrivelse. Har du i øvrigt også været ved øjenlæge? Bare for at udelukke, at det ikke skyldes en øjensygdom?

    Nej, jeg bor ikke i københavnsområdet, men jeg kan foreslå dig at undersøge, hvad der er af klinikker og så kontakte, forelægge dit problem og forhøre, om det er noget, de har erfaring med.

    Det er desværre ikke helt billigt, og du skal altså påregne muligvis en række behandlinger, dog bør du efter ganske få behandlinger kunne mærke måske bare en minimal forbedring, og så bør det gradvist gå fremad.

    Det er dog vigtigt, at du netop får alle aspekter med. Det kan f.eks. have betydning, hvis du også har ondt i maven en gang imellem - ja, bare et eksempel, men hvor læger går ind og behandler lige præcis der, hvor man er syg, så går en akupunktør ind over det hele, så dine problemer kan muligvis skyldes, at du har ubalancer et helt andet sted i kroppen og noget, du måske overhovedet ikke ville ane, kunne have forbindelse, vil være af stor betydning i behandlingsforløbet. Ja, akupunktur er en helt anden tankegang.

    F.eks. er jeg nu blevet overbevist om, at mine migræneanfald skyldes, at jeg for mange år siden fik fjernet min galdeblære, og derfor har øget belastning på lever og nyre. Og nej, den tanke faldt mig overhovedet ikke ind, da mine anfald bare blev værre og værre, og min læge har da heller aldrig hæftet sig ved, at der kunne være en forbindelse der, men det gjorde min akupunktør øjeblikkeligt, og har forklaret mig, hvad især en øget belastning af leveren kan betyde for hele ens helbred.

    Måske andre brugere her på siden kan anbefale en god akupunktør i dit område?
  • Indstillinger
    Hej alle sammen.
    Jeg ved godt at dette er et rigtigt gammelt indlæg.
    Othadell8 det du skriver er noget jeg helt præcis har haft siden februar. altså kun det med øjnene. læsebesvær, øjenflimmer(kan især ses når du befinder dig i mørke rum), øjensmerter når du går udenfor, øjensmerter når du sidder på pc og en skær af røde øjne.
    Jeg har været hos så mange øjenlæger og alle sagde at øjet ikke fejlede noget som helst. Det sidste jeg fik at vide var at jeg skulle bruge Opatanol i 6 mdr. pga stor øjenslimhinder, som jo er 30 måneder siden jeg startede. Men symptomerne er der stadig. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

    Defor vil jeg spørge dig hvad du har gjort? Hvad var grunden? Hvilken behandling fik du ? JEg har så meget brug for en der ved noget om det her for som du skriver er det så svært at beskrive det der sker.
    Jeg håber du ser dette.

    Have en rigtig god dag.
  • Indstillinger
    sorry 3 måneder
  • Indstillinger
    Jeg kender det problem...
    Specielt mit højre øje har det flimmer som gør at jeg ikke kan fokusere og kniber øjne sammen.

    har det oftest om morgenen men senere på adeg er det helt væk.

    Kan specielt få det når jeg dyrker sport og min læge har da også diagnostiseret det som noget sports migræne.

    Hvilket man ikke kan fortænke ham i da jeg ind imellem får alle migræne symptomer.

    Men for det meste er det blot det uklare flimrende syn jeg får.
    Hovedpinen og soven i armen er ikke mange gange om året.
Log in eller Registrér for at kommentere.