Hjem Muskler, led og knogler Hypermobilitet

Smerter i ankler mm.

Redigeret 5 november, 2010, 15:15 i Hypermobilitet
Hej alle sammen.

For et års tid siden begyndte jeg at få smerter i mine ankler. Skal siges at jeg står og går meget på arbejde. Var ved læge og han kunne ikke give en forklaring. Man kan mærke at mine led knækker over, og de hæver helt vildt. Jeg var ved en special læge det konstaterede at nogle af mine led er hypermobile. (ligger til familíen.) Fik taget blodprøver som viste jeg havde mangel på D-vitamin.

I dag har jeg taget ekstra D-vitaminer i et år men lige lidt hjælper det. Tværtimod nu har jeg smerter i både ankler, håndled og i mine fingre.

Nogen der har noget der minder om det her? Gerne nogle råd om hvad I har prøvet?

Skal igen siges at jeg tager smertestillende næsten hverdag, men mængden kan variere.

Kommentarer

  • Har du fået checket dit d-vitamin niveau igen som opfølgning? Hvis ikke, så skal det gøres så du er sikker på at det er oppe.

    Hvis du er generelt hypermobil, så er det almindeligt at der kommer smerter i leddene. Prøv om du kan finde en god fysioterapeut som skal hjælpe med øvelser som stabiliserer dine led. Og hvis ikke du er udredt for f.eks. gigtsygdomme, så er det nok en god idé at blive det. Bed lægen om en henvisning til en reumatolog.

    Mht dine ankler, så er det meget vigtigt at du går i ordentligt fodtøj. Ingen høje hæle, ingen sko som ikke holder foden på plads. Du kan sagtens få smarte sko, som støtter dine fødder og ben ordentligt - gå ind i en af de større skoforretninger og bed om en ekspedient, som har forstand på hypermobile fødder og ankler. Er du platfodet? Der er større risiko for platfodethed når man er hypermobil, og hvis du er det, skal du have indlæg (løse) i dine sko. En fysioterapeut eller en bandagist kan undersøge om du er det. Måske kan du også have gavn af at tape dine ankler - igen er det nok en fysioterapeut som kan rådgive dig om dette.

    Hypermobilitet kan være en ret alvorlig tilstand, som giver skader henover årene. Derfor er det vigtigt at du lærer noget om hvordan du skal bevæge dig - og hvad du skal lade være med... Smertestillende kan være ok, men du skal være sikker på, at du er "på rette vej" - smerterne er jo en advarsel om at du gør noget, hvor leddene "skrider" lidt. Du kan finde information om hypermobilitet på www.gigtforenigen.dk, www.hypermobilitet.dk, www.hypermobile.dk og http://www.hypermobile.dk/behandlingsforslag.htm, men til syvende og sidst handler det om DIN krop og hvad der er rigtigt for lige præcis dig.

    Held og lykke med det - og skriv hvordan det går!

    Hilsen
    Pia
  • Mange tak for svaret Pia.

    Nej jeg har ikke været inde og få lavet en ny blodprøve. Føler ikke jeg bliver taget seriøst, da hverken røntgen eller boldprøve viste noget sidst. Udover D-vitamin. Mit problem er lidt at det er værst i sommerhalvåret, hvor man får mest D-viamin igennen solens stråler.

    Må bide det i mig og gå til læge igen igen igen. Må blive ved til de finder ud af noget. Er normalt ikke en pivs..d men kan mange dage ikke holde ud at være nogen steder, hvilket gør at jeg heller ikke får sovet igennem om natten pga. smerter.

    Skal nok lige give en melding når jeg har været en tur ved læge igen :-)
  • Hvis du stadig har smerterne du beskrev, så prøv, at læse om Fibromyalgi og Morbus Dercum på nettet... Håske genkender du noget der(mange læger anerkender ik fibromyalgi, men det SKAL de da sygdommen er anerkendt) MorbusDercum er en bindevævssygdom der gir mange a de samme symptomer, men denne sygdom KENDER de danske læger desværre ik meget til...
Log in eller Registrér for at kommentere.