Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Dårlig smag og ånde i munden - bløder nogen gange!

Hej alle og tandlæger

Jeg skriver, fordi jeg er så nervøs for mine tænder og min mund.

Jeg har en rigtig dårlig ånde og smag i munden - har haft det i lang tid nu, og jeg går regelmæssigt til tandlæge nu hver 6. måned. Jeg har ikke fået konstateret paradentose, og mine tandhalse er 2-3 mm, som de skal være. Jeg bruger tandtråd og mundskyllevand plus elektrisk tandbørste, og det er da blevet en smule bedre. Men jeg har stadig dårlig ånde, og får specielt dårlig smag i munden når jeg bruger mundskyl. Jeg bløder også nogen gange, og det er ofte efter brug af tandtråd, men også bare ved tandbørstning - det kommer fra de samme steder mellem de samme tænder næsten hver gang.

Hjælp!! :(

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvor ofte børster du tænder og bruger tandtråd? Hvis du gør det mange gange om dagen af frygt for den dårlige ånde du mener du har, så kan det godt blive for meget af det gode.

    Med hensyn til den dårlige smag i munden og dårlig ånde, kan du eventuelt få en tid hos din læge. Der kan være mange årsager til det; og det behøver ikke nødvendigvis have at gøre med din mundhygiejne :)
  • Indstillinger
    Jeg børster morgen og aften, og nogen gange kun morgen. Netop af frygt for at overgøre det. Tandtråd bruger jeg når jeg husker det, så det er 1 til 2 gange om ugen.

    Det er helt 100% min mund og tænder, kan smage det kommer derfra :(
  • Indstillinger
    Det kunne måske lyde lidt som mandelpropper :) Hoster du nogen gange nogen små hvide uregelmæssige "klumper" op? Hvis dette er tilfældet skal du et smut omkring halslægen ;) det er i øvrigt ganske ufarligt
  • Indstillinger
    Nej, det gør jeg desværre ikke. Men når jeg vågner om morgenen, og går ud for at børste tænder, så hvis jeg spytter mit mundvand ud, så er det hamrende beskidt, og helt mørkt. Ved ikke om det er fordi jeg sover med åben mund, eller om det har noget med det at gøre?

    Jeg har slet ikke mine mandler mere, dem fik jeg fjernet da jeg var knægt, så det kan ikke være det. (Går ud fra man skal have sine mandler, når det hedder mandlerpropper? :D)

    Jeg er bange for at min tandlæge tager fejl? Og at hun har overset den mild og begyndende paradentose??? :(:(:(
  • Indstillinger
    Ja hvis du har fået fjernet mandlerne, så er det udelukket :) Det var mit bedste bud, så hvis det er tilfældet, så kan jeg desværre ikke hjælpe dig.. :(
  • Indstillinger
    Man hører jo jævnligt om dårlige tandlæger.

    Du kan tjekke om din tandlæge er nævnt på omdoemme.dk eller om Patientklagenævnet har haft sager på vedkommende http://www.pkn.dk/offentliggjorteafgoerelser/

    Men altså... Jeg kan ikke helt forstå, at du ikke har opsøgt din læge og/eller en anden tandlæge for at få deres mening.
    Der er jo tydeligvis noget der slet ikke er som det skal være.
  • Indstillinger
    Hej Hostrup

    Hvis jeg var dig ville jeg børste tænder med en blød tandbørste både morgen og aften og hvis du har mulighed for det også midt på dagen. Jeg synes også, du skal bruge tandtråd dagligt, og fordi det bløder, skal du ikke stoppe tværtimod skal du blive ved, for et sundt tandkød bløder ikke. Du er helt galt på den, når du snyder for tandbørstningen om aftenen og tandtråd hver dag.

    Du skal også tænke over, hvad du spiser, for der er nogle fødevarer der giver gasser i maven, og de kan godt give dårlig ånde. Spist sundt, fiberrigt og hold dig fra sukker og drik masser af vand hver dag.

    Hvis du ikke har tillid til din tandlæge, så søg en anden så du bliver sikker på, at du ikke har dybe lommer omkring tænderne. I disse lommer samler der sig en masse lugtende bakterier.

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    Har du evt prøvet at bruge en tungeskraber? det hjalp for min veninde fordi bakteriebelægningen og årsagen til dårlig ånde kommer fra tungen.
Log in eller Registrér for at kommentere.