Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvad kan det være?

Hej

Jeg vil forklare det hele, fra da jeg starte med at have det som jeg har det til nu.

for en måned siden skulle jeg af sted til en hygge aften hvor jeg bliv hentet af en kammerat i bil, efter vi havde kørt i ca. 10min blev jeg pludselig meget køresyg hvilket kom meget bag på mig for det bliver jeg ellers aldrig "er normalt en person som gav den fuld skrue i rutchebaner og lign.". vi stoppede ind og jeg fik købt mig nogle transportsyge piller, jeg tog en af dem og drak 1L vand. Det gav en lindring og jeg fortsatte dagen som intet var sket, to dage efter skete en lign episode også i bil. efter de to gange har det svinget Meget, nogle dage bliver jeg køresyg bare jeg ser en bil andre dage er der ingenting. de sidste par dage har jeg dog haft det anderledes, der er kommet kvalme hver gang køresygen kommer. jeg føler dog ikke rigtigt jeg kan kaste op men at jeg skal bøvse, men kan bare ikke. Derudover de sidste par dage er det også begyndt at komme bare jeg sider ned, jeg behøver ikke engang bevæge mig, det kommer bare lige ud af den blå luft og varer fra 5-60min med kvalme og svimmelhed. Når det kommer får jeg det bedst af at gå og kigge direkte ned i jorden, sidder jeg stille får jeg det endnu dårligere.

Først troede jeg det var væske mangel her i varmen, men har fået anfald selvom jeg har drukket rigeligt med væske, så har jeg fået læst mig frem til at der er noget der hedder øresten og virus på balance nerven. Men følger mig ikke helt sikker på at det er en af dem, for deres symptomer stemmer ikke helt overens med mine.
Håber nogen kan give den triste mand en løsning på hans problem

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg tænker på, om det kan være et slags angstanfald? Det kan give svimmelhed. Angst har en tilbøjelighed til at 'brede' sig, så man f.eks. efter at have været utilpas i en bil, derefter kan blive utilpas af bare at se en bil og så måske endda blive utilpas af at sidde ned.
    Hvordan har du det rent psykisk? Nogle problemer? Stress? Var du anspændt, da du kørte først? Eller var du 'oppe at køre' på den ene eller den anden måde?

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Jeg føler mig fysisk godt tilpas så længe jeg ikke har anfald, og stress vil jeg ikke mene det kunne være.

    Jeg føler lidt angst for at køre bil, men det gjorde jeg ikke de to første gange jeg fik mine anfald. men angsten kommer fordi jeg tænker meget over hvordan jeg har det hele tiden, det har jeg aldrig gjort før på samme måde.
  • Indstillinger
    Det kan forstærke sig selv. Du oplevede et måske meget harmløst ubehag ved at køre bil. Ubevidst er du måske blevet bange for, at det skal ske igen. Det vil sige, at der er kommet en angst for, at det gentager sig. Første gang kan svimmelheden og utilpasheden måske være kommet af noget helt harmløst men nu er det angsten og de negative forventninger, der skaber svimmelheden.

    Hvis det er det, det handler om, så kan det nogle gange hjælpe bare at være bevidst om, at det ikke er noget fysisk, der er problemet men simpelthen angst for, at du får det dårligt igen.
    Hvis du kan berolige dig selv med det, så du kan sige til dig selv, at det altså ikke er mere farligt at køre bil, end det plejer at være og at der ikke sker noget ved at føle noget ubehag, kan det måske også hjælpe. Det handler i så fald om at få brudt de negative forventninger.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Jeg tror ikke helt det er angst, for anfaldende kommer også selvom jeg har det super sjovt og slet ikke tænker over det, altså bare ud af den blå luft, og det sker oftere og oftere.

    Men en ting mere, det er første gang i dag, at svimmelheden var der når jeg vågnede
  • Indstillinger
    Mit umiddelbare gæt er, at du har fået en virus på balancenerven, og det kan der ikke gøres noget ved; det er en tilstand, der varer så og så lang tid og så forsvinder det igen.

    Men - det kan jeg ikke vide, hvorfor jeg vil foreslå dig at gå til din læge, og der muligvis få en henvisning til en øre-næse-hals læge, der kan undersøge dig, og give dig en diagnose.

    I lige præcis dette tilfælde vil det være helt fint for dig netop at have en diagnose, også selv om det er en, der ikke kan gøres noget ved, så du derved kan tage det mere roligt, hvis du en periode skal have det sådan.

    Dog - gå til læge, for det kunne jo også være, det er noget andet, som der kan og skal gøres noget ved.
Log in eller Registrér for at kommentere.