Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

EFEXOR

Jeg startede med efexor for ca 2 mdr. siden. de eneste bivirkninger den gang var at jeg var træt. så for ca. 3 uger siden steg jeg til 225 mg daglig, nu er jeg begyndt at få bivirkninger, så som hovedpine vågner tidlig om morgen, svært ved at falde i søvn. Føler mig træt hele tiden. Sveder helt vild. Let til gråd om formiddagen, indre uro. Føler at bivirkningerne aldrig forsvinder. Det er meget svært at leve med de bivirkninger. Er der nogen der har oplevet det samme. Og er kommet på den anden siden og hvorlang tid tager det ? HJÆLP MIG

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej :)
    Jeg har taget Efexor i flere år. Er inden for det seneste lille halve år trappet ned fra 225 mg. dagligt til 75 mg. dagligt.
    Ved nedtrapning lagde min psykiater stor vægt på, at det med Efexor er meget, meget vigtigt at ændre dosis meget langsomt. Dvs. med 37,5 mg. hver 14. dag. Jeg kan ikke helt huske hvordan det var med mig og bivirkninger i sin tid. Men der gik flere måneder... Til gengæld kan det måske være en trøst for dig at vide at det højst sandsynligt går over (med mindre du er en af dem der skal have et andet præparat). Jeg var hårdt ramt af bivirkninger i starten (svimmelhed, manglende appetit, besvær med vandladning, nattesved, kriblen i kroppen, mareridt m.m.), men mine bivirkninger stoppede efter nogle måneder, og jeg taget Efexor uden bivirkninger i flere år.
  • Indstillinger
    tak for svar men det er ikke nemt at holde til har konstant hovedpine. Og jeg troede jeg snart skulle starte med mit flexjob igen. jeg har haft depression i ca 10 år. Og startede med fontex men de hjalp ikke mere. Så jeg håber snart de bivirkninger forsvinder.
  • Indstillinger
    Det kan jeg godt forstå. Har du talt med din psykiater om det? Hvis bivirkningerne først er kommet efter du trappede op på 225 mg. tyder det jo på, at du skal have en lavere dosis. Efexor kan jo eventuelt kombineres med et andet præparat.
  • Indstillinger
    Hej,

    Jeg tager selv Efexor. I flere år har jeg taget 75 mg., men før en graviditet blev jeg trappet langsomt op til 225 mg. Efter jeg havde født fik jeg det ret skidt, så jeg skulle trappe op til 300 mg.

    Nu er det snart 6 mdr. siden jeg fødte, og nu er jeg over 1 mdr. ca, trappet ned til 150 mg.

    Hver gang jeg trapper op eller ned, får jeg også mange bivirkninger: Hovedpine - som vel at mærke ikke kan fjernes med massage eller panodil, "lysglimt" inde i hovedet, træthed, nedsat appetit og alle mulige andre ting.

    Hver gang ryger mit stemningsleje op og ned - det er frygtelig belastende, men det går over efter nogle uger.

    Jeg plejer at snakke med min psykiater om det, og vi har tit snakket om anden medicin, men jeg skulle lige have graviditet og fødsel overstået.

    Du må hvile dig så meget du kan. Drik en masse vand, det KAN hjælpe på hovedpinen. Tal med din psykiater hvis du ikke magter det. Måske ville en anden slags medicin være bedre for dig?
  • Indstillinger

    NYT SPØRGSMÅL

    Puh... Jeg begyndte ca. i april at trappe ned i Efexor samtidig med at jeg påbegyndte Lamotrigin som stemningsstabiliserende. Det gik rigtig fint. Havde nogle dage med seponeringssymtpomer hver 14. dag når jeg gik et trin (37,5 mg.) ned i Efexor, men det var også det.

    Nu har jeg i ca. en måned ligget på 75 mg. Efexor, og nu går det ikke. Jeg har i en uge eller halvanden været depressiv. Jeg vil selv betegne det som let til moderat. Træthed, tristhed, ingen appetit, selvværdet er i bund, jeg er ekstremt ensom (jeg har ikke megen omgangskreds, men plejer dog at have det nogenlunde okay med det), det hele virker så håbløst og tomheden er begyndt at snige sig ind på mig.

    Min psykiater har ferie men kommer tilbage i næste uge. Jeg har været på nippet til at tage 37,5 mg. mere end de 75 jeg er kommet ned på, men for det første er jeg bange for, at jeg vil få det endnu dårligere på grund af bivirkninger og for det andet vil jeg helst vende det med min psykiater først.

    Jeg kunne dog allerhelst tænke mig at blive på de 75 mg. Vil gerne have så lidt medicin som muligt.

    Derfor er mit spørgsmål: Er der nogen af jer andre der har prøvet at kombinere alternativ medicin med Efexor? Jeg vil naturligvis ikke kaste mig over det uden accept fra min psykiater (risiko for dårlig kombination), men jeg vil gerne høre andres erfaring. Jeg tænker for eksempel på perikum...

    P.S. Jeg har personlighedsforstyrrelse og stemningssvingninger (cyklotymi).
  • Indstillinger
    Hej Anna

    Det var da frygtelig træls, at du har fået det dårligt. Jeg har ikke selv erfaringer med Efexor og heller ikke med lamotrigin for den sags skyld. Men hvis jeg var dig, ville jeg nok trappe op til det niveau, hvor du var, inden du fik det dårligt.

    Jeg forstår dog godt, at du helst vil tage så lidt medicin som muligt, og at du er ked af, at en ellers vellykket nedtrapningsplan ikke helt holder. Men når nu psykiateren har ferie, er du jo nødt til at gøre noget på egen hånd. Et alternativ kunne være at ringe til en af Psykiatrifondens psykiatere og bede om et råd. Når man ringer til Psykiatrifonden, kommer man til at tale med en almindelig ikke-lægefaglig uddannet person. Men man kan bede om at blive ringet op af en af deres psykiatere.

    http://www.psykiatrifonden.dk/Forside/T ... a5dgivning

    Derimod har jeg erfaringer med naturmedicinen perikon, som jeg har taget næsten uafbrudt i over 8 år forebyggende mod svære depressioner. Jeg er trappet ud af det her i foråret, og jeg klarer mig fint.

    Jeg vil stærkt fraråde dig at tage perikon sammen med Efexor. Efexor er jo et antidepressivt middel, der virker på to forskellige signalstoffer, serotonin og noradrenalin. Min fornemmelse - som næsten har karakter af erfaring – er, at perikon også virker på flere forskellige signalstoffer, i hvert fald noradrenalin. Det er formodentlig derfor, at perikon kan bruges ved svære depressioner.

    Men hvis du på egen hånd begynder at blande perikon og Efexor (og lamotrigin) bliver virkningen fuldstændig uoverskuelig!

    Jeg ved godt, at psykiatere ofte udskriver flere forskellige slags antidepressiv medicin. Det største problem ved perikon er, at man som regel selv skal dosere det, fordi lægerne ikke har erfaring med at bruge det. Derfor vil jeg sige, at man kun skal bruge perikon, hvis det er den eneste antidepressive medicin, man tager. Kun i det tilfælde vil det være muligt at finde en passende dosis.

    God bedring og mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Tak for svaret.
    Som jeg siger, vil jeg heller ikke begynde at tage eksempelvis perikum uden at tale med min psykiater om det. Netop fordi at der jo er risiko for, at det er en uhensigtsmæssigt blanding rent kemisk.
    Med hensyn til at ringe og tale med en psykiater, så er det ikke noget jeg har, eller egentlig vil, overveje. Efter flere år på medicin anser jeg egentlig mig selv som fuldt ud i stand til at træffe beslutningen om at gå lidt op i dosis igen indtil jeg kommer til min psykiater. Det ved jeg også, at min psykiater vil sige at jeg kan gøre. Overvejelsen går mere på, om der er en anden løsning end at øge dosis. Og ikke en jeg vil kaste mig over i morgen - vil blot gerne høre andres erfaring.
    Som du siger med at gå tilbage til den dosis jeg var på inden jeg fik det skidt kan jeg ikke. Jeg ved jo ikke hvilken dosis det var, eftersom jeg er trappet ned løbende - men det jeg overvejer er at stige et enkelt "trin".
  • Indstillinger
    Vil bare lige oplyse, at min nedtur er overstået.
    Vågnede mandag morgen og havde det fint igen.
    Det tyder på, at det var en af de for mig normale stemningssvingninger der stak hovedet frem, og det kan jeg godt leve med.
    Jeg har heldigvis ikke længere stemningssvingningerne fra time til time og/eller dag til dag, så jeg kan godt acceptere de periodevise udsving.
    Nu ved jeg til en anden gang, at det "bare" er det, og så er det lettere for mig at håndtere det.
Log in eller Registrér for at kommentere.