Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp

Hej med jer
Jeg håber der er nogen her inde der kan hjælpe mig. Jeg har været ved fire forskellig psykiater og været indlagt, de siger alle sammen noget forskelligt at jeg er manio, deprasiv, har damp, pesonligheds forstyrelse, bordeline og psykiske problemer, jeg tror jeg har stress syntes jeg har alle symptomer inde for det. Det hele startede da min første psykiater tog mine depressinos piller fra mig gennem 15 år, han ville have jeg skulle ramme bunden før han kunne se hvad jeg fejlede og det må man sige jeg ramte bunden og derefter gik det galt, jeg var helt oppe at køre kunne ikke slappe af og var ikke til at være i hus med. håber der er nogen der kan anbefale en god psykiater til mig.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Mette

    Nu ved jeg jo ikke, hvor i landet du bor. Hvis du bor i Nordsjælland, så har jeg vøret ved en god psykiater, jeg godt kan anbefale. Hvis det har din interesse, så kan du sende mig en mail (min mailadresse står under min profil).
    Har du været i terapi og arbejdet med årsagerne til, at du har det dårligt?

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Hej helene

    du må undskylde jeg ikke lige fik skrevet hvor jeg boede men jeg bor i Vallensbæk hvor i nord sjælland er det, er ikke helt med i det du skriver til sidst. Men jeg har gået ved en coach og haft en masse om personlig udvikling og psykolog. det har hjulpet en del men ikke nok.

    venlig hilsen Mette
  • Indstillinger
    Det Helene mener med, om du har arbejdet med årsagerne er, at der altid er en grund til, at man får det psykisk dårligt. Det behøver ikke være noget traumatisk som seksuelle overgreb eller vold i hjemmet, men kan også være, at man er blevet mobbet, at man har været rigtig dårlig til at sige fra og gjort alt for andre så man har glemt at gøre, hvad man faktisk selv har lyst til, men prøvet at passe ind og være som man tror andre vil have at man er, eller at man har manglet noget fra sine forædre; for eksempel nærhed.
    I terapi kan man tale om de ting, og man kan lære, hvordan man får fokus på at være god mod sig selv og blive tryg ved at være som man er i stedet for at gøre hvad man tror andre ønsker af en.

    Jeg vil mene, at stress er usandsynligt, når du har haft psykiske problemer i så mange år. Men du kan selvfølgelig sagtens have stress oven i en anden lidelse.

    Jeg kan godt forstå, at psykiateren mente, at du var nødt til at komme ud af den medicin du tog, hvis du ikke havde det godt nok på det. Det er svært at vurdere hvilke symptomer en person har hvis de er på medicin. Og dermed er det også meget svært at give den rette form for terapi og den rette form for medicin.
    Maniodepressive lidelser, personlighedsforstyrrelser (vist især borderline) og ADHD (damp) ligner hinanden meget.
    Jeg kan genkende mange af de ting du skriver, og jeg blev tidligere diagnosticeret som borderline.

    Du kan læse om borderline her:
    http://www.borderlineforeningen.dk/content/view/62/53/

    Men efter jeg fik ny psykiater, fandt vi ud af, at jeg har en maniodepressiv lidelse, sammen med en generel personlighedsforstyrrelse. Det er bare ikke den typiske maniodepressive lidelse med lange perioder mani eller depression, men nogle meget korte intervaller med stemningssvingninger. Det hedder cyklotymi. Det fandt vi ud af, ved at jeg i 2 måneder hver eneste aften skrev ned hvordan jeg havde haft det i løbet af dagen. Det kan du prøve at gøre, for det vil være en stor hjælp for din næste psykiater. Efter vi fandt ud af det, trappede jeg næsten helt ud af min antidepressive medicin samtidig med, at jeg kom på noget stemningstabiliserende. Og det har hjulpet FANTASTISK meget :-)

    Du kan finde skemaet her:
    http://www.bipolarforeningen.dk/User_fi ... 77530f.pdf
    Og her er der vejledning i hvordan man skal bruge det:
    http://bipolarforeningen.dk/?id=60543#skemaer

    Du kan læse om de forskellige former for maniodepressive lidelser her:
    http://bipolarforeningen.dk/?id=8605

    Og her er en brochure om voksne og ADHD:
    http://adhd.dk/fileadmin/dokumenter/vok ... edADHD.pdf

    Med hensyn til psykiater, så kan jeg anbefale Alice Madsen på Frederiksberggade (strøget).
    Husk at få en henvisning fra din læge :-) Det kan også være at han/hun kender en god psykiater.
  • Indstillinger
    Hej med dig
    Tak for dit brev og dine råd men som sagt har jeg gået ved coatch og arbejder med mig selv hver dag, men syntes ikke mine piller virker optimalt det burde de jo gøre har fået så mange forskellige diagnoser at jeg ikke ved hvad jeg skal tro og jeg giver ikke op. Men den første psykiater jeg gik ved som tog pillerne fra mig gjorde at jeg kørte helt ned i et sort hul så jeg kunne ikke kende mig selv. har fået af vide af mange at man ikke må stoppe med at tage piller fra den ene dag til den anden og at man skal trappe ned så jeg lå syg en hel uge på grund af det. de andre psykiater sage til mig at jeg skulle holde mig langt fra ham da han ikke havde et god omdømme så det var ikke så fedt at få af vide. men nu vil jeg til bunds i det her. hende psykiater du anbefaler hvordan er hun og hvad har hun som andre ikke har bliver nød til lige at vide det inden jeg ringer til hende for orker ikke flere dårlig mere.

    Venlig hilsen Mette
  • Indstillinger
    Hej Mette

    Jeg havde overset dit svar til mig.
    Anna har svaret meget fint på, hvad det vil sige at få bearbejdet årsagerne. Det er ikke nok kun at arbejde med nutid og fremtid - fortiden skal med, for det er i fortiden, årsagerne til dine nuværende problemer skal findes.
    Personlig udvikling er fint og nødvendigt - men man må også vide, hvad det er, der skal udvikles. Har du ikke fundamentet (fortiden) med, kan det være vanskeligt at bygge et godt, sundt, solidt bygningsværk ovenpå.

    Den psykiater, jeg var hos, hedder Anette Scherling i Stenløse. Hun var venlig, lyttende, forstående, respektfuld og havde stor indsigt omkring mine problemer. Hun respekterede ovenikøbet mit behov for ikke at blive medicineret.

    Hvis den psykiater, du nævner har et dårligt omdømme, har initialerne MH, så har jeg hørt en rigtigt meget negativt om ham og i så fald er han totalt inkompetent.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Hej Helene

    Tak for din besked andgående psykiater MH. så er det ham jeg taler om.
    jeg arbejder med mig selv hver dag og læser utrolig meget om det og det har givet mig meget, jeg øver hver dag på at sige fra og være ligeglad med hvad andre føler og tænker om mig, man skal leve hver dag som er det den sidste, og se mere positiv på livet. men det er en lang proces og det sker ikke fra dag til dag andgående min fortid har jeg tilgivet det der er at tilgive for det kan jeg ikke bruge til noget nu og fremtiden den tager jeg som kommer og er begyndt at sætte mig mål. Men der er måske flere ting der skal bearbejdes. men tror ikke det er de piller jeg skal have da jeg ryster af dem, er stadig lidt op at køre og kan ikke koncentrer mig og jeg er begyndt at udvikle eksem på benene har ikke den vilde lyst til at være sammen med folk.

    Venlig hilsen Mette
  • Indstillinger
    Hej Mette

    Bare lige et par korte kommentarer :-)

    Det lyder sandsynligt, at der er mere at bearbejde og mere at lære, når du stadigt har brug for medicin og stadigt ikke har det godt nok.

    Det er ganske almindeligt i en sådan udviklingsproces, at man slet ikke har meget lyst til at være sammen med andre mennesker. Alt det, man arbejder med indeni, fylder så meget, at det kan være svært at have energi nok både til den indre proces og til den ydre verden.
    For mig har det været helt nødvendigt at tage en time-out i forhold til den ydre verden. Jeg måtte først kunne forholde mig til mig selv, før jeg kunne forholde mig til andre.

    Og så vil jeg bare lige sige, at man jo ikke skal være ligeglad med, hvad andre føler – man skal bare lære at være mere opmærksom på, hvad man selv føler og først og fremmest tage hensyn til sig selv og sine egne behov. Men jeg tror, at jeg forstår, hvad du mener: At du ikke skal sætte andres behov og andres ønsker før dine egne og ikke leve dig så meget ind i andres følelser, som du måske hidtil har gjort.

    Endeligt synes jeg, det lyder rigtigt godt, at du læser og lærer og virkeligt arbejder med dig selv.


    Mange hilsner Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.