Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

sovende fingre

Redigeret 12 juli, 2010, 04:05 i Håndskader og musearm
Hej

Jeg har i 4 dage gået med en sovende fornemmelse i min højre lille og halvdelen af ringefingeren (er venstrehåndet), det opstod men jeg lå og læste en bog i min ferie, så det burde ikke skyldes overbelastning da jeg ikke har været fysisk aktiv modsat normalt hvor jeg træner hver dag.

Hvad kan det være?
Kan jeg selv gøre noget ved det eller skal jeg gå til læge?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Hustler

    Den type forstyrrelse har jeg aldrig hørt om. Men jeg har selv haft karpaltunnelsyndrom, hvor man har denne prikkende fornemmelse i tommelfingeren, pegefingeren, langfingeren og halvdelen af ringfingeren, men ikke i lillefingeren.

    Karpaltunnelsyndrom skyldes, at medianus-nerven inden i håndleddet bliver klemt på grund af overbelastning.

    Og karpaltunnelsyndrom har du altså slet ikke, og du mener heller ikke, at du er blevet overbelastet.

    MEN… når jeg nævner karpaltunnelsyndrom, så er det, fordi du har denne skillelinje ned midt i ringfingeren på samme måde som ved karpaltunneksyndrom. Prøv at se tegningen i dette link:

    http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/ ... elsyndrom/

    Du har bare problemer på den anden side af denne skillelinje, så vidt jeg forstår.

    Logisk set burde der jo være en anden nerve end medianus, der har med lillefingeren og halvdelen af ringfingeren at gøre, og logisk set må den blive klemt et eller andet sted.

    Men dette er kun gætteværk fra min side. Jeg er ikke læge eller på anden måde sundhedsuddannet. Jeg håber dog, at mine overvejelser kan bringe dig lidt nærmere en forklaring på problemet.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Den har jeg til gengæld hørt om og haft selv.

    Det kan være noget med en nerve oppe bag skulderen, der er lidt i klemme og det er vist en helt almindelig lidelse, selv om jeg heller aldrig havde oplevet det før.

    Jeg skal prøve at beskrive øvelsen: Højre arm: Du lægger hovedet ned på siden mod venstre skulder og så strækker du armen og spreder fingrene - prøv at spænde helt ud, så du mærker det helt fra halsen og helt ud i fingrene.

    Hold den et minuts tid eller så.

    For ikke at strække nogle muskler skævt, bør du også gøre det samme med venstre arm. Lav øvelsen 8- 10 gange dagligt.

    Det skulle gerne hjælpe ret hurtigt og du skulle mærke bedring allerede i dag, men lav alligevel øvelsen nogle dage.

    Det hjalp perfekt hos mig. Lad mig vide, om det også hjælper på dig.

    God bedring.
  • Indstillinger
    Hej,

    mange tak for jeres svar og ikke mindst for øvelsen, jeg vil staks gå igang med at strække ud :-)
  • Indstillinger
    Hvordan gik det? Har det hjulpet?
Log in eller Registrér for at kommentere.