Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Menstruation

Redigeret 9 juli, 2010, 11:59 i Anoreksi
Jeg er en pige på 25 år, der har lidt af en spiseforstyrrelse i mange år (anoreksi OG bulimi). Inden jeg blev syg startede jeg på p-piller, hvilket jeg har taget i alle årene frem. Det har gjort at min menstruation var regelmæssig, og ikke udblevet grundet for lav vægt. Da jeg var indlagt blev jeg af lægerne bedt om, at stoppe på mine p-piller. De sagde pillerne holdte kunstigt gang i min menstruation, og det bedste ville være at stoppe, så min krop klart kunne give udtryk for, om jeg overhoved havde menstruation (hvilket jeg dengang klart ikke ville have). Jeg nægtede dog at opgive dem. Følte tildels det ville være et nederlag for mig hvis min menstruation udeblev, og jeg havde ikke brug for at føle mig endnu mere syg og anderledes, end jeg allerede gjorde. Jeg har egentlig ikke tænkt videre meget over det siden, indtil for nylig hvor min læge rådede mig til at stoppe på p-pillen af samme grund. jeg overvejer det nu kraftigt. Tænker jo også på længere sigt, hvis jeg gerne vil have børn en dag - hvilket jeg HELT sikkert vil!. Jeg er dog i et fast forhold, og syntes derfor ik særlig godt om, at skulle stoppe på pillen. Har I nogen erfaringer eller gode råd at dele ud af? Jeg tænker lidt;
- Tror I overhoved min menstruation vil udeblive? (har pt en BMI på knap 16)
- Hvis den udebliver, har I så erfaring med hvor længe den kan udeblive? (Frem til man kommer sig HELT i vægt og runder omkring de 18,5 i BMI, eller hvad?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Den bliver ihvertfald aldrig normal så længe du fortsætter med p-pillerne, og da det kan tage tid for kroppen at finde den naturlige rytme, bør du stoppe nu hvis du vil have børn i fremtiden. Hvad med at tale med lægen om kobberspiral eller pessar?
  • Indstillinger
    Nej det tænker jeg nemlig også at den ikke gør. Og jeg vil jo simpelthen ærge mig gul og blå hvis jeg en dag når så langt ud af min sygdom og ønsker at blive gravid, og jeg grundet mine p-piller ikke kan! Jeg har hermed taget mig sammen til at bestille en ny tid ved lægen til endnu en samtale om det. Så må jeg vel bide i det sure æble og ty til en af de andre præventioner ja :-/ Har vel bare været så glad for de skide p-piller, og dermed ik ønsket at stoppe på dem med mindre det var en nødvendighed.
  • Indstillinger
    Jeg kan sagtens forstå dig :) Det er sgu også dejligt nemt. Men fokuser på, at din krop slipper for en masse unødige "tilsætningsstoffer" hvis du dropper pillerne.

    Det kan også sagtens være, at din læge kan komme med andre forslag. Der er kommet en del flere præventionsformer end der var da du og jeg var i puberteten. Bl.a. hormonprodukter der i og for sig fungerer som p-piller men indeholder færre hormoner.

    Du kan jo forberede dig til lægebesøget ved at besøge www.praeventionsguide.dk
Log in eller Registrér for at kommentere.