Hjem Sex & samliv Ægteskabsproblemer

Ægteskab og 70 år

Redigeret 18 juli, 2010, 05:25 i Ægteskabsproblemer
Hej
Jeg har en kammerat som jeg har besøgt enkelte gange. Jeg syntes det var et hyggeligt par, som så ud til at have det godt med hinanden. Nu fortæller manden at der er problemer i ægteskabet, de elsker hinanden siger begge parter. Det startede for et ½ år siden siger manden, de bliver let fornærmet på hinanden. Konen sover sommetider ved nogle veninder for at få ro i sine tanker. Hun skriver altid hjem til manden om aftenen for at sige godnat på mobil.
Begge parter en nedtrykt og spiller fornærmet over for hinanden, hvis den anden laver fejl. F.eks. kom manden til at smage på maden som han lavede ved en fejl, det så hun og gik og sagde at nu skal hun ikke have noget at spise. En gang sagde hun at hun havde aftalt at de besøgte nogen ,det mente manden ikke at have hørt noget om, så gik en tur med hunden. Da han kom hjem var virkede hun glad og de delte en flaske rødvin. Manden er indstillet på at de kan komme i terapi ,men det vil hun ikke. Jeg har spurgt om hun ikke har nogen som hun har tillid til ,så kunne man måske finde ud af en løsning af den vej. Det har hun ikke, dem hun sover hos kender hun vist ikke særlig godt. Hun har 3 børn med en anden mand fra tidligere, og nogle af dem er der også problemer med, dog er det vist en søn som hun har det godt med og han komme på besøg om ca. 2 uger.
Begge har tabt sig, siger manden og han er meget bekymret over hvor hun går hen, han mener hun er meget nedtrykt. Nu siger konen at hun har fundet en lejlighed hvor hun kan bo en tid for at få nerver i ro, men hun ønsker heller ikke skilsmisse.
Manden siger han vil gøre alt for at få ægteskabet til at fungere igen, men det er svært hvis hun ikke vil, hun vil heller ikke fortælle hvad hun føler det er galt i ægteskabet. Som det sidste vil han bo ude bl.a. hos mig, for at hjælpe hende. Er der nogle som har et råd.

Kommentarer

  • Jeg har først set dit indlæg nu, så jeg håber du stadig er her?

    Jeg har læst det nogle gange og er lidt forvirret: Det drejer sig om et par på 70 år? Godt nok nævner du, at hun har tre børn fra tidligere forhold, men har de været sammen i rigtigt mange år?

    De fortæller begge, at de elsker hinanden, men de går alligevel i dagligdagen og vrisser ad hinanden, og ind i mellem tager konen af sted og sover et andet sted, men hun giver altid besked og siger godnat?

    Sammenholdt med det øvrige, du skriver, så tror jeg muligvis, der kan være lidt aldersrelateret hos konen, ikke demens, men måske er hun noget konfus og forvirret ind i mellem. Noget tyder også på, at hun har døjet med nogle problemer i sit liv – dårligt forhold til børnene, nævner du.

    Som jeg læser dit indlæg, så har manden talt lidt med dig om problemerne, men ikke hende? Jeg er ikke helt sikker på, jeg helt har forstået, hvad du skriver, men for mig at se, at lader det til, at de med årerne har udviklet hver deres ”særhed”, og at de er glade for hinanden, men ind i mellem ikke kan holde ud at gå op af hinanden – de er vel begge pensionister og har derfor 24 timer i døgnet sammen, og det kan være meget svært, især hvis man også har dette ”behov” for gensidigt ”vrisseri” - og det er der rigtigt mange ægtepar, der udvikler.

    Som sådan synes jeg da, det er en helt fin ide, hvis de har mulighed og økonomi til, at konen har en lejlighed, hvor hun ind i mellem kan være sig selv.

    Du fortæller jo også, at når de har været væk fra hinanden nogen tid, så er hun glad og de hygger med en flaske rødvin.

    Så vidt jeg forstår, så har manden bedt dig om råd; og mit forslag er da, at han taler med sin kone om, hvad hun gerne vil, og respekterer at hun har behov for at være sig selv ind i mellem. På den måde tror jeg de begge vil få det meget bedre.

    Men – jeg er lidt i tvivl om, hvad det handler om – det er svært; det handler om nogle mennesker, du kender, og ikke en gang særligt godt. Der kan gå mange ting tabt, når det skal gå gennem flere led.

    Du kunne måske forslå din kammerat, at han skriver ind her og selv fortæller om sine problemer, så kan det være nogen kan se noget helt andet.
Log in eller Registrér for at kommentere.