Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

HJÆLP!! Dreng vil ikke sove!!!

Redigeret 9 juli, 2010, 03:08 i Små børn
HJÆLP!
Har en dreng på 4 uger der ikke vil sove, og vi har prøvet alt!! Jeg er i gang med proces putning, men det virker ikke!!!! Min egen SP kommer og lægger ham og vupti sover drengen!! Men når vi selv skal duer det ikke!! Jeg er ved at være godt træt!! Når han har fået mad, skiftet blev og har været oppe max en halv anden time putter vi ham, med en sutteklud, en sut som han IKKE gider, og svøber ham ind, han skriger når der er noget om ham, og til sidst når vi har prøvet i flere timer, kan vi ikke trøste ham mere, og skriger bare vi prøver at ligge ham i liften!!! Hvad fanden gør vi galt!!!!! Min egen SP siger det skal virke!!!!! MEN DET GØR DET IKKE!!! Han sover max 2 timer om dagen!!! HJÆLP - HJÆLP - HJÆLP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Den eneste måde vi kan få ham tilat sove er i slyngen, og når jeg ligger ham fra mig vågner han efter 10 min!!!!

MVH fjordparken82@kystfiskerihorsens.dk

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det minder mig lidt om, da jeg havde fået min ældste datter.
    Jeg kunne heller ikke få hende til hverken at spise eller sove, men når min svigerinde kom og hjalp, så både spiste og sov min datter uden problemer.
    Det var min egen uro, der smittede af på hende. Min svigerinde var rolig og upåvirket og vidste, hvad hun havde med at gøre og hendes ro og sikkerhed smittede af på min datter.
    Så måske det kan handle om, at du 'smitter' din dreng med din egen uro og negative forventninger om, at nu kommer problemerne? Det er jo lidt det samme, når din sundhedsplejerske sagtens kan få ham til at sove - hun udstråler givetvis også en ro og sikkerhed, fordi hun er vandt til at have med børn at gøre.

    Hvis det er det, der er problemet, så handler det om, hvad I som forældre ubevidst udstråler og signalerer til Jeres dreng. Små børn er meget sensible overfor den slags.


    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Tak for dit svar :o)

    Ja det har vi godt tænkt på, og hvordan kommer man af med den uro??!!
    Vi vil jo bare have det til at kører..... Og det vil det bare ikke...
    Øv øv øv - vi er på bar bund?? Gør vi det rigtigt?? Putter vi rigtigt???
  • Indstillinger
    Det er ikke så let, når han stadigt er så ny, for i de første måneder er det ikke rigtigt muligt at få en fast ramme i dagligdagen.
    I starten her kan det måske hjælpe ligesom at prøve at træde et skridt tilbage og se det hele lidt udefra. I har fået et nyt menneske ind i Jeres liv, som I nu skal til at lære at kende. Hvem er han? Hvad har han brug for? Hvad vil gøre ham godt tilpas? Ganske som hvis I havde fået en anden vildtfremmet person ind i huset, som I skulle sørge for.
    Hvis I kan prøve at forstå og leve Jer ind i Jeres søns føleleser og fornemmelser, så vil I måske efterhånden kunne mærke i Jer selv, hvad han har det godt med og ikke har det godt med. Det kan give Jer en indre ro, hvis I prøver at mærke efter, hvordan det ville være for Jer, fremfor kun at tænke på, hvad han har brug for. D.v.s. at i stedet for kun at tænke på, om I gør det godt nok og hvad I måske gør forkert - så prøv følelsesmæssigt at forestille Jer, hvordan Jeres dreng har det. Det er ikke let - især ikke i de første måneder, hvor alt er så nyt og man naturligt er usikker. Men prøv at fokusere på ham og hans signaler i stedet for på, hvad I selv gør. Hans signaler vil fortælle Jer noget, så det handler om, at I lærer at forstå hans 'sprog'.

    De første måneder bruger man så på at lære ham at kende; studerer ham, ser at der begynder at tegne sig et mønster, hvornår han er træt og sulten og hvornår han har brug for opmærksomhed m.v. Så er det vigtigt, at I prøver at oparbejde en rutine, så I er sikre på, at han har fået mad nok, stimulation nok (uden at være blevet overstimuleret), opmærksomhed og omsorg nok og øjenkontakt og berøring nok- og selvfølgeligt er blevet skiftet. Når I ved, at I har gjort, hvad der er nødvendigt for, at han kan have det godt, så må I prøve at finde en ro i Jer selv, fordi I stoler på, at I har gjort det godt nok. Ro, renlighed og regelmæssighed kan faktisk være en stor hjælpe ikke bare for barnet men også til at give forældrene en struktur i dagligdagen, så den bliver mere overskuelig.
    Det er dén ro, der vil smitte af på Jeres dreng, for hvis I føler Jer sikre på, at det er godt nok, så kan Jeres dreng også føle sig sikker. Hvis han mærker, at I har kontrol over tingene, så kan han slappe af. Hvis han mærker Jeres usikkerhed, kan han 'være nødt til' at holde sig vågen. Hvis I viser usikkerhed, så oplever Jeres dreng det som om, der er 'fare på færde' og så er det jo ikke sikkert og trygt at sove.

    Viden skaber sikkerhed og tro på sig selv. Jeg kan anbefale bogen 'De kære børn' af Anna Wahlgren. Den er gammel men god. Det var min bibel og den var guld værd, da jeg fik min første datter. Uden den ved jeg ikke, hvad jeg skulle have gjort. Anna Wahlgren er selv mor til 9 børn og fuld af sund fornuft. Bogen går lige fra undfangelsen og til barnet fylder 18 år. Barnets første år er beskrevet måned for måned.
    (Sammenlign priser: http://www.bogpriser.dk/work-88701-de-kaere-boern/ - den kan også lånes på biblioteket)


    Mange hilsner Helene
  • Indstillinger
    Tusinde tak for dit svar, jeg vil låne bogen på biblioteket.

    Nu er vi begyndt at putte ham i slyngen når han skal sove, og når han sover lægger vi ham i liften, nogle dage sover han 1-2 timer andre dage ikke, er det ikke ok man gør sådan, nu når vi ikke helt har den ro i os som skal til den rigtige putning??

    Med mor0706
  • Indstillinger
    Jeg synes, det lyder som en god løsning, I har fundet ud af.
    Hvad som helst, der kan gøre, at I bevarer roen mest muligt, er positivt. For så bliver Jeres dreng roligere - og så bliver i roligere o.s.v. En positiv cirkel.
    Man har jo nogle idéer om, hvordan man gerne vil have, at tingene skal være, men man må først og fremmest forholde sig til realiteterne. Når det I ønsker, ikke fungerer lige nu, så er det bedre at finde på noget andet, der fungerer.

    De første måneder kan man ikke regne med en fast rytme men efter to måneder begynder man måske at kunne ane et mønster i, hvornår han er træt og hvor længe han sover af gangen. Når han er omkring tre måneder, vil I kunne begynde at lave en mere fast struktur med faste sovetider og spisetider (hvis man ønsker det). Det giver tryghed, forudsigelighed og dermed sikkerhed i hverdagen - både for drengen og for Jer.
    Men det skriver Anna Wahlgren meget mere om i sin bog :-)

    Mange hilsner Helene
  • Indstillinger
    Tak for hjælpen :o)
Log in eller Registrér for at kommentere.