Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tandkød på bagsiden af tand

Hej
Vi har igennem de sidste par uger holdt øje med vores søns tandkød.
Han har på bagsiden af en fortand, tandkød der stort set dækker hele tanden. Det er som sagt kun den ene fortand. Han har ikke ondt når vi børster tænder, men klager lidt over det når han får sin nat sut. Vi har ingen idé om hvad det kan skyldes, men rart ser det ikke ud. Har i nogen ide om hvad det kan være?? Han er 2 år gammel.

Skoletandplejen har desværre lukket og vi ved ikke om vi evt skal finde på noget andet nu de først vender tilbage til august.

Hvad kan vi gøre?

Hilsen en bekymret mor

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg ved ikke, hvad det er, men jeg ville da spørge min tandlæge for en sikkerheds skyld.
    Går man til skoletandlæge med et så lille barn. ??? Jeg undrer mig bare.
  • Indstillinger
    Hej Persille1

    Ja vi var ved tandlægen et par uger efter vores søn blev 2 år. De havde indkladt os til et ganske alm. tjek. Men jeg blev da også lidt overrasket over at de allerede skulle ind der. Men det er nu fint nok. Han tog det i stiv arm og syntes det var alletiders med alt det nye legetøj de havde i venteværelset :O)

    God sommer.
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg spekulerer på, om det kan være tandkødsbetændelse, han kan have...??

    Der står noget om det her, at tandkødet bla. godt kan være hævet: http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... delse.html

    Jeg har selv haft tandkødsbetændelse i et godt stykke tid, hvor der var lidt rødme og lidt blødninger mellem tænderne. Det hjælper, hvis man børster tanden rigtigt. Her i den sidste tid har jeg fået D-vitaminer (fordi jeg havde for lav d-vitamin i kroppen), de hjalp rigtig meget på tænderne.

    Det var lige mine tanker. Ved ikke om det kan bruges til noget. :-)
  • Indstillinger
    Tak for svar.

    Som den anden skriver til dig kunne det jo være en infektion af en eller anden art.
    Jeg er kommer til at tænke på, jeg har da prøvet at have hævet tandkød ved en tand. Det føltes ikke rart, jeg kunne virkelig mærke det.
    Det forsvandt på et tidspunkt igen, men med så lille en dreng ville jeg nok lige forhøre mig hos tandlægen.

    Også god sommer til dig.
  • Indstillinger
    Hej!
    Når den kommunale tandpleje er lukket, kan man bruge de private tandlæger i stedet, hvis det er noget man vurderer som værende akut.
    Så I kan ringe til jeres egen tandlæge og høre om det er noget de vil kigge på. Det giver man ikke noget for heller, da regnigen bliver sendt videre til den kommunale tandpleje.
    Der sidder en spytkirteludgang lige bag fortænderne foroven, som evt kan være hævet. Tegn på tandkødsbetændelse er at tandkødet er mørkere og ikke fint lyst samt at det nemt vil bløde hvis man børster grundigt ved kanten.
    Der kan komme gevaldig infektion hvis der er kommet noget op ved tandkødet ( fx. æbleskræl osv.....)
    håber det kan hjælpe
  • Indstillinger
    Sidder der en spytkirteludgang bag fortænderne. ja, så blev jeg så klog.
    For længe siden havde jeg betændelse i en spytkirtel, det gjorde ondt.
  • Indstillinger
    Hmm bliver helt i tvivl mht til spytkirtel - vist for længe siden jeg læste.
    Det er en dims kaldet papilla incicivus - som min anatomilærer kaldte pizza-papillen, da man ofte brænder den på den varme ost. Den kan hæve gevaldigt op. Godt der er nogen der er vågen. Spytkirtel udgangene sidder øverst på kinden og ved fortænderne forneden.
    Pu ha der skal repeteres snart...................
Log in eller Registrér for at kommentere.