Hjem Hjerte og blod Blod og blodsygdomme

Blodprocent på 5,4

Redigeret 24 august, 2010, 02:20 i Blod og blodsygdomme
Kan det forklare svimmelhed, træthed, uroligt hjerte, manglende appetit (og dermed vægttab), diarre, iskiaslignende smerter ned i mit venste ben samt alment ubehag?

Og er den rigtige behandling jerntilskud og kikkertundersøgelse af maven?

Kommentarer

  • Hej White

    Det korte svar er ja!

    Jeg så dit spørgsmål ved en ren tilfældighed.

    Jeg kan fortælle, at jeg havde nøjagtig samme symptomer som du, dog kramper i benene og ikke iskias, og udover de symptomer, du beskriver, havde jeg også gentagne depressioner, og jeg tabte meget hår. Min blodprocent var 5,3, da jeg omsider fik lægen overtalt til at måle den.

    Jeg er lige stødt på nogle gamle notater fra bladet ”I form”, hvor der om symptomer på jernmangel blandt andet står:

    • Træthed og uoplagthed
    • Åndenød
    • Mørke rande under øjnene
    • Søvnforstyrrelser og psykisk uro
    • Svimmelhed
    • Træt og tørt hår, der måske falder af
    • Grimme negle
    • Tør og sprukken hud
    • Mange forkølelser og andre infektioner
    • Ture med ”uroligt” hjerte

    Århus Sygehus har noget om jernmangel på sin hjemmeside:

    http://www.aarhussygehus.dk/files/Hospi ... mangel.pdf

    Og Netdoktor har også noget:

    http://www.netdoktor.dk/vitaminer/jern.htm

    De eneste symptomer, man ikke finder i disse beskrivelser, er smerterne i benene og diarréen, men det havde jeg også. Men i listen af symptomer fra bladet ”I form” nævnes ”infektioner”, og diarré er jo også en slags infektion.

    Jeg tog to jernpiller (ferro-duretter) om dagen, og det betød, at min blodprocent hurtigt normaliseredes. Men man er jo nødt til at finde ud af årsagen til problemet. Hos mig var problemet (det viste sig efterhånden) alt for kraftige menstruationer. Problemet blev meget slemt, inden det omsider blev løst ved fjernelse af min livmoder.

    Kikkertundersøgelsen skal formodentlig iværksættes for at søge en årsag til din jernmangel. Cøliaki (altså at man ikke tåler mælk) kan give jernmangel, og man kan tjekke for cøliaki ved en kikkertundersøgelse af maven.

    Jeg fik også unde søgt maven, både oppefra og nedefra. Undersøgelsen nedefra skulle klarlægge årsagen til diarréen. Man fandt ingen årsag til diarréen, som i øvrigt gik over, da blodprocenten blev normaliseret.

    Jeg kender en anden, som har været igennem samme tur, også undersøgelserne af maven. Jeg tror, at det er helt normalt, at man ved jernmangel har diarré, formodentlig fordi immunssystemet skal bruge jern for at fungere ordentligt, så det kan beskytte os mod skadelige tarmbakterier.

    Når din blodprocent bliver normal, så husk at bede om at få plasma-ferritin tjekket. Det er et udtryk for, hvor meget jern, der ligger på lager. Hos mig var det helt i bund, og jeg senere haft meget vanskeligt ved at få tallet normaliseret.

    Min erfaring er, at man hurtigt får det bedre, når man begynder at tage jerntilskud.

    Mange hilsner og god bedring

    Kameliadamen
  • Hej White

    Jeg kom i tanker om, at jeg lige må tilføje noget:

    Som du kan læse på Netdoktor, kan der være 3 årsager til, at blodprocenten er lav, nemlig mangel på jern, mangel på folinsyre og mangel på B12-vitamin. Hos mig skyldtes den lave blodprocent mangel på jern, der igen skyldtes alt for kraftige menstruationer.

    Men du er for en sikkerheds skyld nødt til at få tjekket folinsyre og B12-vitaminstatus også. I det hele taget vil det være en god ide at få tjekket for alle de mangler, som en praktiserende læge kan tjekke for. I sin tid, da jeg havde problemet, gik jeg hos en kostvejleder, eftersom jeg ikke havde kunnet få lægen til at hjælpe mig. Det var hende, der hjalp mig med at få lægen overtalt til at undersøge min blodprocent.

    Men denne kostvejleder sagde, at en mangel på jern godt kan føre til andre ubalancer eller mangler, lidt ligesom én dominobrik kan vælte mange dominobrikker. I hvert fald begyndte jeg at tage mange vitaminer og mineraler. Jeg har indtryk af, at det, der virkelig hjalp på problemerne med mine ben (som jo var kramper og ikke almindelige smerter) var tilskud af magnesium. Jeg forstår det sådan, at min årelange jernmangel havde forårsaget så meget ubalance i min organisme, at der også var blevet underskud af f.eks. magnesium, selv om jeg ellers spiste mange magnesiumholdige fødevarer.

    Og når jeg siger, at det er en godt ide at blive tjekket for andre mangler også, så er det, fordi smerter i benene er et almindeligt symptom på D-vitamin-mangel, som mange danskere har. En undersøgelse fra Vejle-området viste, at ca. 40 % af danskerne har D-vitamin-mangel.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej

    Faldt over dette indlæg - og må lige rette dig ang. cøliaki. Det er altså gluten man ikke kan tåle ved cøliaki (dog følger der hos mange med cøliaki også en lacktose-intolerance).
  • Hej Mit navn

    Du har fuldstændig ret. Det var godt, at du gjorde opmærksom på det. Jeg kom åbenbart til at blande tingene sammen. Jeg beklager meget.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.