Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Skovflåt

Redigeret 6 oktober, 2010, 04:19 i Åben debat om infektioner
Hej.
Jeg har i weekenden været på camping i et skov/strandområde. Har fået mit et ordentligt stik/bid på højre lår. Troede egentlig først at det var et myggestik, da det kløede lidt, i går lignede det så mere en bums (pga. der er en hvis betændt prik i midten af rådmen), jeg prøvede så at prikke hul på den, og fik lidt væske ud. AV AV AV, siger jeg bare. Jeg begyndte at få en underlig fornemmelse i mit ben (nede ved foden og læggen). I dag kontaktede jeg så en læge (desværre ikke min egen, da hun holder ferielukket). Han sagde egentlig ikke så meget, han sagde ikke direkte at det var en skovflåt, men det kunne da tyde på det. Han prikkede så hul på det, og kom lidt jod og plaster på. Jeg fik samtidig pencilin (pancillin 1,5 mll. IE - 3 om dagen i 10 dage), jeg har nu taget den første, og håber virkelig at det snart hjælper.
Jeg er hunderad, da man jo har hørt så meget frygteligt om skovflået og Borrelia (Borreliose), lammelser osv.
Jeg sidder nu og er noget træt og svag i min krop synes jeg, samtidig har jeg stadig en underlig fornemmelse i mit højre ben.

Er der nogle af jer, som har kendskab til dette?
Hvordan / Hvor slemt synes I at dette lyder?
Jeg har ikke fået nogle vacination / stivkrampe eller lign. Bør man ikke få dette?

Mvh.
anetandersen1985

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg tror, at stort set alle på et eller andet tidspunkt har fået en flåt, men det er altså de færreste, der får disse alvorlige følgesygdomme, for det "kræver" at flåten er inficeret, og så mange inficerede flåter er der altså heller ikke, selv om man altid bør være opmærksom på den slags. Det er en god ting lige gå sig selv og hinanden efter hver aften, når man har været ude i naturen med bar hud.

    Jeg tror dine symptomer lige nu primært handler om angst, for du har fået en god og fornuftig lægebehandling, dog kunne han godt have fortalt dig lidt om det her. Du har for en sikkerheds skyld fået penicillinbehandling - og tag nu kuren helt til ende. Man får ikke stivkrampe af en flåt, hvorfor du heller ikke er vaccineret, men når din egen læge kommer fra ferie, så er det da en helt fornuftig ting lige at få den vaccine, for så er du sikret - jeg tror det er i 10 år - hvis uheldet skulle være ude, at du udsættes for en skade, der kan give stivkrampe.

    Det er sket i week-enden - du er allerede i går kommet i behandling.

    Prøv at tage det helt roligt - sandsynligheden for at det her udvikler sig er minimal.
  • Indstillinger
    Hej Anet. Jeg tror slet ikke du behøver bekymre dig og jeg tror heller ikke du er blevet bidt af en skovflåt. Netop problemet med flåten er at man ikke mærker biddet og at den kan sidde i flere dage uden at man mærker den. Og det hverken klør eller gør ondt. Jeg har lige selv haft en sidende på ryggen som min mand pillede af og jeg ved ikke hvor længe den har været der. Det var i tirsdags og jeg har intet mærket til det, men er naturligvis opmærksom på evt. rødmen omkring steddet. Kun ca. 5 til 10 % af flåterne er inficeret med borrelia.
    Hvis du ikke allerede har været der så kan du læse meget mere om skovflåter bare ved at google dem.
    Håber du har det meget bedre i dit ben.
    Mange venlige hilsener fra Lise
  • Indstillinger
    Hejsa. Jeg har lige været ved min doktor og få fjernet en tæge under venstre bryst. Ved ikke hvor længe den har siddet der, for jeg opdage den først da, jeg fik smerter under brystet. Der er en stor "plet" på str. 5 x 5 cm. Det gør meget ondt og trækker helt ud i armen. Lægen har givet mig penicilin db. dosis i 15 dage, og så skulle det være ok. Er nok lidt nervøs for at det kan udvikle sig til noget værre, men vi må jo ikke male "fand..." på væggen. Smil
Log in eller Registrér for at kommentere.