Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Rå æg når man styrketræner?

Redigeret 7 august, 2010, 14:37 i Motion
Hey jeg er en mand på 21år og har styrketrænet de sidste 4 år sådan lidt on and of, men de sidste to år har været rimelig seriøst. Så nu går jeg lidt og tænker på om man skulle lave gode gamle Rocky og drikke rå æg.
Jeg kunne godt tænke mig en læges, eller en der har en uddannelse til at støtte op om sin mening, til at fortælle lidt om de positive og de negative sider ved dette.
Har desuden læst at rå æg skulle være godt for immunforsvaret, endda kræft forebyggende. Er det nogen nogen ved noget om?

Venlig hilsen Jonas

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvis det er lægerne du spørger, så skal du skrive til brevkassen i stedet for her i debatforummet.

    Når det er sagt, så kan jeg anbefale dig også at skrive på iform.dk hvor der ligeledes er debatforum.
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg vil tro, at en læge eller en ernæringsekspert stadig vil advare mod faren for salmonella, selv om risikoen formodentlig er blevet nedbragt ved en målrettet indsats fra ægproducenternes side.

    Men jeg tør i hvert fald ikke spise rå æg endnu. Jeg elsker kærnemælkskoldskål og råcreme, men laver det aldrig mere på grund af faren for salmonella.

    Jeg vil tro, at man kan få de fleste sunde ting, der findes i æg, også selv om æggene er (let) tilberedte, f.eks. blødkogte æg, som jeg spiser ret mange af.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Kameliadamen:
    Du kan da bare bruge pasteuriserede æg til de ting :)
  • Indstillinger
    Hej Anna

    Ja, det kan jeg da! Men det er ligesom ikke det samme! Alene tanken om, at der er tale om "gamle æg" og ikke frisklagte æg, gør, at jeg kun sjældent bruger pasteuriserede æg.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Som du er inde på, så er proteiner en nødvendighed for at restituerer og få mest ud af superkompensationen der gør dig større og stærkere. Men du behøver ikke at spise rå æg, da proteinerne "virker" lige så godt i tilberedt æg.

    Sly æder dem nok bare rå i filmen for at det skal virke sejt.

    Som hovedregl siger man at en mand der træner jævnligt skal indtage 0.8 gram protein pr. krops kilo, bare husk at fordel dit indtag jævnt fordelt hen over dagen for at opnå den bedste optagelse.

    Min erfaring som atlet er dog et indtag på 1.2 gram pr. krops kilo er optimalt hvis man træner 4 - 5 gange om ugen for at opnå større muskelmasse.

    Men disse ting svinger jo lidt fra person til person.

    God træning..
  • Indstillinger
    Silver99, tak! endelig en der skriver noget man kan bruge til noget.
Log in eller Registrér for at kommentere.