Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Hjaelp - vi faar besoeg af en allergiker!

Redigeret 7 juli, 2010, 13:14 i Allergi
Min familie og jeg har 5 katte, som for det meste opholder sig udendoers.

Nogle venner har netop meldt deres ankomst - og desvaerre er deres soen paa 10 aar allergisk overfor katte.

Kattene kommer aldrig ind i gaestevaerelset, MEN de loeber om benene paa os naar vi er ude, hvilket vi er stort set hele tiden.

Hvad kan vi goere - foruden rengoering - for at hjaelpe soennen i den uge han skal vaere sammen med os???

Findes der noget medicin vi kan koebe til ham som forebygger og som kan holde ham fri for symptomer??

Alle gode raad er velkomne!!
Paa forhaand tak!!

Kommentarer

• Tja det er en lidt svær en..
    er hans allergi meget slem? hvis ikke, så går det jo nok at de snurre lidt om hans ben når han er ude..
    har et nært familiemedlem som er allergisk overfor dyr generelt, men både min mor og jeg har kat, og min søster har hund, så længe det ikke er længe ad gangen, og det ikke er i hendes eget hjem, så tager hun bare sin vanlige medicin og klarer den alligevel.. så mon ikke jeres venners søn også nok skal klare den?
    beklager hvis jeg støder nogle når jeg udtaler mig om dette, men vil ikke mene det er folks ansvar at venner og evt familie er allergiske (kommer an på rellationen, og hvor tit man ses). selvfølgelig skal man da gøre rent hvis der er dyr og en allergiker kommer, men vil ikke mene at det er jeres opgave at skærme vennernes søn fra jeres udendørskatte..så må hans forældre tage ansvaret :) (dette er selvfølgelig bare min mening),
  • Selvfølgelig skal man da tage hensyn til folk med allergi, og derfor vil jeg da foreslå, at I fortæller jeres venner, at I altså har disse katte - det undrer mig en anelse, hvis ens venner ikke ved sådan noget, men det er altså forældrene, der må tage ansvar for deres barns medicin.

Der fås en hel del udmærkede præparater, som man godt kan tage lidt ekstra af i en kortere periode, men det må barnets forældre da lige tale med deres læge om.

Hvis barnet også er allergisk overfor visse fødevarer, så er det en rigtig god ting, at I lige konfererer, så I kan undgå at servere disse ting.

Den slags hensyn kan man bestemt godt udvise, men I skal bestemt ikke købe medicin, med mindre forældrene udtrykkeligt fortæller jer hvilket håndkøbspræparat, I skal have i huset. Receptpligtigt medicin til en barn din læge ikke kender, kan du jo ikke få udleveret.

Så - tal med barnets forældre i forvejen. Vi har flere venner og familiemedlemmer, som er allergiske overfor katte, som vi har to af, så vi minder altid disse venner om det i forvejen, og så er det ikke noget problem.
  • Jeg har selv allergi for katte, men jeg kan sagtens være hjemme hos min ven som har et par katte uden at jeg får allergiske reaktioner. Det afhænger selvfølgelig også af hvor allergisk man er, men et godt råd er at du lufter ud, og sørger for at der ikke er spor som katten har sat.
  • Mange tak for jeres svar paa mit indlaeg om vores besoeg af en allergiker.
    Jeg boer nok lige forklare, at vi er bosiddende i udlandet. Det er derfor ikke er hverdag vi faar besoeg af venner.

I februar fandt vi en lille forfrossen og forladt kat, som vi besluttede os for at adoptere. Og det viste sig at vaere en fem-i-en-kat. Nu har vi moderen og fire killinger droenende rundt, og vi forsoeger saa vidt muligt at holde dem ude af huset. Og da vejret naesten altid er varmt, saa gaar det ogsaa fint.
    MEN, de er hele tiden omkring os udenfor.

I sydfrankrig, hvor vi bo, har man en anden mentalitet omkring. "Tag nogle tabletter - naesten alt kan koebes i haandkoeb - saa gaar det nok".

Derfor vil jeg gerne vide hvilke medikamenter man ville bruge til et ti-aarigt barn i Danmark, saaledes at jeg kunne koebe noget medicin med det samme aktive stof.
    Jeg haaber, at nogen har et godt forslag
  • Jeg vil fortsætte som ekko af Lotte, du skal ikke begynde at købe medicin i Frankrig til venners barn på 10 år.

Håber ikke at der er nogle her der vil foreslå noget medicin.

Skræmmende at meget medicin kan købes i håndkøb i Frankrig, og ja de har et meget afslappet forhold til at ”sluge en tablet”, det er jeg godt klar over, men det er absolut ikke særlig godt.

Lad du forældrene til barnet selv tage medicin med, det er trods alt deres ansvar, og hold dig langt fra at ”spille doktor”.

Hilsen Sofie
  • Hej

Tror også som de andre, at det kommer an på, hvor meget allergisk drengen er overfor katte. Min mor har også noget allergi overfor katte. Kattene må gerne være der, men hun skal ikke røre ved dem f.eks. Det er hårene fra katten, som man skal holde sig fra. Så rengøring i hjemmet kunne være en hjælp, tror jeg.
    Få en snak med forældrene om, hvor slem allergien er. Det kan være, det ikke er så slem. Hvis det er, så må forældrene have en plan for det, når de også kan opleve lignende situationer fremover eller allerede har prøvet det før hos andre venner.....
  • Det er bestemt forældrene, der skal sørge for medicin, hvis det er nødvendigt. Er han allergiker kan han også være det over for medicin.
    Min afdøde bror fik noget medicin og måtte køres med udrykning til sygehuset.

Min søn kan ikke få luft, hvis han er i nærheden af katte. Han har en inhalator på sig altid. Dog kan han tåle at være her, hvor naboens kat løber rundt. Men han kan mærke det og vi har aldrig katten inde, når han er her.
    Jeg støvsuger også inden han kommer.

Så forældrene skal informeres om kattene og de må vide, hvad drengen kan klare.
    Det er ganske uforsvarligt, hvis I begynder at give barnet noget, som I ikke ved om han kan tåle.
Log in eller Registrér for at kommentere.