Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kosttilskud råd for spiseforstyrret.

Redigeret 6 januar, 2011, 07:08 i Vitaminer og mineraler
Jeg væltede lige over debatten her, og tænkte at nogen derude måske kunne besvare et spørgsmål for mig:
Jeg er en 25 årig pige der har lidt af en spiseforstyrrelse i en lang årrække. (Både anoreksi og bulimi). Jeg har af min behandler fået råd om at det ville være en god idé at tage kosttilskud. Noget hun mener alle mennesker bør tage. Jeg har derfor været på apoteket og investere i en del forskellige ting som hun mente jeg kunne have glæde af. Mine blodprøver jeg har fået taget for vitamiler og mineraler viser dog fine tal. Tager jeg mine kosttilskud forgæves!?
Jeg er netop startet på dagligt at tage:
1 Omnimin (multivitamin)
4 EPA GLA + (Fiskeolie)
4 Symbioflor + Mælkesyrebakterier
1 Zink

Kommentarer

  • Indstillinger
    Tja... Det er svært at vurdere. Jeg har også haft spiseforstyrrelse, og jeg har også fået anbefalet en multivitamin-mineral tablet dagligt; hvilket alle vist skulle have udmærket af. Zink ved jeg ikke hvorfor du skal have...? Men det kan både virke stabiliserende på fordøjelsessystemet og hud og hår.
    Fiskeolie er godt for mange ting; bl.a. hjernen, og den skal fungere for at du får en psykisk stabilitet. Fik du tjekket dit d-vitaminniveau? Det er også vigtigt for knolden.
    Nu er igang med den positive udvikling, så vil jeg foreslå dig, at du får tjekket tænderne for syreskader hos tandlægen. Jeg har selv haft bulimi, og kommunen betalte tandlægeregningen.

    P.S.
    Jeg tager medicin for psykiske lidelse: Efexor, Seroquel og Lamotrigin.
    Og vitaminer o.l.: Multivitamin-mineraltablet. Stærk d-vitamin (havde for lavt niveau så er kommet på kur). Silica (for hud, hår og negle). Og jeg tænker, at jeg burde tage fiskeolie da jeg er vegetar, men det strider mod mine principper, så jeg underskylder mig med, at jeg spiser hørfrøolie hver dag som indeholder omegafedtsyrer.
  • Indstillinger
    Hej Anna.
    Tak for din besvarelse. Det lyder til at du som tidligere spiseforstyrret rigtig kan sætte dig ind i min situation.
    Det lyder til at de kosttilskud jeg tager, måske ikke er helt så forgæves - hvilket jeg egentlig heller ikke regnede med, men jeg syntes bare det er en noget dyr process, hvis det var unødvendigt, efter mine blodprøver var fine.
    Zink tager jeg eftersom jeg gerne vil have mit hår sundt igen. Spiseforstyrrelsen har gjort det lettere mat, tyndt og kedeligt, hvilket jeg håber på, mine zink tapeletter kan rode bod på. Ydermere for fordøjelses som du selv skriver. Og giver det sundere hud og negle, så klager jeg da heller ikke :-)
    Jeg ved faktisk ik om jeg har fået taget prøver for mit d- niveau. Jeg fik bare taget et hav af blodprøver hvoraf den ene var for vitaminer og mineraler, og det skulle efter lægen se fint ud.

    Jeg får også selv seroquel. Har fået et hav af medicin. Ikke mindst da jeg var indlagt, og efterfølgende i den periode hvor jeg blev udskrevet. Fik bla. respidal som depot, orfiril, oxopax, noget anti depressivt m.m.. Til sidst fik jeg SÅ meget medicin, så jeg gik følelses løs rundt. Det var SÅ ubehageligt. Jeg har siden den oplevelse været meget angst omkring div medikamenter lægen udskriver mig. Har det seneste halve år klaret mig KUN på 75 mg. seroguel. Her for en uge siden hvor jeg startede mit kosttilskud, da skar jeg mit i forvejen lave medicinforbrug af seroquel ned til 50 mg - med det formål at jeg vil HELT ud af medicinen om muligt, og i stedet for at fylde min krop med alle de tilsætningsstoffer, så forsøge at lave af kosttilskud og muligvis natur medicin.

    Mht. tænderne da har jeg indtil videre været RIGTIG heldig!! Til trods for jeg nærmest har kastet op HVER dag i flere år (og somme tider helt op til 20 gange dagligt), så har mine tænder ikke mærket den store skade. Jeg er begyndt at have let til huller godt nok, men ellers har jeg ikke oplevet at emaljen smuldrer, eller hvad tænderne ellers kan oplevce af bivirkninger. Min veninde som også har kastet op i mange år, hun har tabt op til flere tænder af det, men på den konto er jeg skuppet rigtig billigt - ihvertfald indtil videre. Har fået fortalt det pludselig kan komme.
  • Indstillinger
    Det var godt at høre :) Mine tænder havde ikke taget skade. Jeg fik røntgenfotograferet og sådan...
    Jeg forstår godt, at du gerne vil ud af medicinen, men pas nu på ikke at gøre det for hurtigt. Hellere tage medicin et halvt år længere end nødvendigt end ryge ud i dårligdom igen.
    Med hensyn til hårets og hudens glans, så gik det ret hurtigt for mig at få det normalt igen. Det kom af sig selv da jeg spiste ordentligt. Og også den tendens til "dun" der var kommet forsvandt.
    Held og lykke fremover :-)
  • Indstillinger
    Hej Solsikke,
    Jeg skal også til at tage kosttilskud pga. træthed. Hvordan virker de på dig? Jeg har tjekket her, hvor det er ret billigt. Har ikke så mange penge, så jeg vil ikke købe mig fattig i en masse kosttilskud, der måske slet ikke virker. Noget du kan anbefale her fra: http://www.naturoghelse.dk/shop/kosttilskud-9s.html
Log in eller Registrér for at kommentere.