Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kronisk forstoppelse :(

Hej med jer.

Jeg er en ung pige på næsten 24 år som i mange år har døjet med forskellige afføringsmønstre som plager mig alle dage, hele året. Jeg har diagnose på diagnose og det eneste vi tit er kommet frem til er irriteret tyktarm men nu har jeg fået konstateret kronisk forstoppelse og kommer af med noget der svarer til størrelsen på en blomme. Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre eller ikek gøre andet end selvfølgelig at drikke vand hvilket jeg virkelig prøver på men det hjælper stadig ikke, ikke mere end at jeg tisser mere end at jeg kommer af med afføring. Jeg har også prøvet med HUSK, fiberpiller, afføringsmidler osv men det hjælper stadig ikke for meget på det hele.

Jeg er testet for cøliaki (gluten allergi) lactoseintollerence, mælkeallergi osv men uden resultater.

Jeg er virkelig på bar bund med hvad jeg skal gøre og frygter hele tiden at min mave går endnu mere i stå end den er i forvejen.

Hvad skal jeg gøre??

Nogle siger at jeg skal ringe til lægevagten med det samme og andre siger at jeg skal kontakte min egen læge, men sygehusets behandling på mine mave/tarm problemer er afføringsmidler. Diagnosen de gav mig var som sagt kronisk forstoppelse og lettere irritation i tyktarmen.

Please.... Hjælp mig !!!!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg forstår det som om, at du ønsker svar på hvad du kan gøre NU da din forstoppelse er ekstrem disse dage.

    I den situation har jeg selv haft brugt Microlax, som er en lille tube rektalhalløj man sprøjter op i rumpetten, holder inde så længe som muligt og så får det afføringen på gled i løbet af 5-15 minutter. Så vil du formodentlig da komme af med NOGET.
    Den akutte forstoppelse burde du kunne få sat skub i i løbet af et par dage ved at indtage Movicol (pulver man opløser i vand og drikker x antal gange om dagen) eller Perilax afføringspiller. Sidstnævnte hedder 1-2 piller om aftenen dagligt i nogle dage.

    Jeg har ved akutte forstoppelser taget 3 Perilax før sengetid og derefter 2 stk. 2 gange dagligt (bare lige til der er kommet fut i fejemøget), lavet maverulninger for at sætte gang i tarmene (lig på ryggen på gulvet med bøjede ben og lænden presset i gulvet, og rul med maven oppefra og ned ved at trække den ind øverst og så midt på og så nederst og forfra - som når man tænker på mavedans). Om morgenen har jeg så brugt en Microlax for at få tømt det nederste ud, så det Perilax sætter i gang kan komme igennem. Vær ikke bange for at bruge en ny Microlax igen efter den første hvis du stadig føler det sidder og klumper sig sammen. Alternativt kan du købe en Klyx, men jeg syntes det er svært at bruge selv fordi det er så meget væske.

    Dernæst vil jeg altså anbefale dig, at du bliver ved med at bruge HUSK. Det afhjalp mine forstoppelsesproblemer, og kender en der fik afhjulpet det modsatte problem, så hvis du tager det konsekvent tror jeg du over tid vil se en forskel.
    Du skal sørge for motion hver dag; personligt syntes jeg, at rask gang sætter bedst gang i maven.
    Og så kan det være at du skal overveje at opsøge en alternativ behandler for at få afklaret hvori problemet består. Der må være en ubalance der skal rettes op et eller andet sted. En kinesiolog/biopat vil nok være et godt valg. Det er da værd at prøve :-)

    Og så er der jo fiberholdige fødevarer og svesker.
    Jeg kan ikke lide svesker, men ved at lægge dem i blød nogle timer i vand, koge dem op (evt. tilsat lidt friske eller frosne jordbær), piske og evt. jævne lidt med maizena bliver det pludselig super med mælk på eller med græsk yoghurt rørt med lidt vanille. Spis det flere gange om dagen.

    Find du et døgnapotek og køb noget der kan lindre her og nu!
  • Indstillinger
    Hej igen..

    Som jeg har skrevet har jeg prøvet HUSK og jeg er meget skeptisk ved at skulle købe det igen da jeg kun brugte det MEGET få gange sidst, men måske jeg skulle stole lidt mere på mig selv og give det en chance ?

    Samtdig har ejg flere gange prøvet både Microlax og det andet du nævner. Har prøvet at holde på det i 10 min og det eneste der kom var mindre end ½ dl grumset vand og INTET andet.

    Måske jeg skulle prøve det med en biopat men på en anden side tror jeg at min tarm er blevet doven efter at jeg i mange år (tidligere) har været misbruger af afføringsmidler, helt op til 16 piller om dagen, såå..

    Men tak for tippene
  • Indstillinger
    Okay... Men du skal huske, at HUSK ikke er et afføringsmiddel og derfor ikke virker hvis man bare tager det nogle få gange. Du skal tage det konsekvent flere gange om dagen hver dag, og fortsætte med at gøre det.

    En alternativ behandler kan hjælpe dig til at finde ud af hvad du kan give din krop for at hjælpe organerne tilbage i form på en naturlig måde.
  • Indstillinger
    Nej, er godt klar over at HUSK ikke er et afføringsmiddel men nok mere et samlingsmiddel, altså at det hjælper med at forme afføringen så det ikke er små knolde men at det i stedet bliver mere fast.

    Må se om jeg kan finde en biopat der kan hjælpe mig, måske jeg har heldet med mig at finde en i nærheden af min far inden jeg skal retur til Silkeborg igen..
  • Indstillinger
    Hvis du er i Kbh er Christina fra sundoggod.dk rigtig sød.
  • Indstillinger
    Min far bor 8km udenfor Køge og normalt bor jeg i Silkeborg
Log in eller Registrér for at kommentere.