Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mange smerter

Redigeret 5 november, 2010, 15:09 i Hypermobilitet
Hej derude

Jeg er en ung kvinde på 19 år, som i efterhånden mange år har haft problemer med smerter i specielt ryggen. Hidtil er det blevet behandlet hos fys, men er ofte sendt tilbage efter kortere eller længere tid.
For nylig har jeg så endelig fået bekræftet at jeg er meget hypermobil i mange af mine led, efter en grundig undersøgelse hos en reumatolog, som ikke gav noget 'positivt' resultat.

Mit problem er nu, at jeg tit, ofte i perioder, døjer med mange smerter i både ryg, knæ, hofte, ankler, håndled osv. Efterhånden er jeg dog begyndt ikke at henvende mig til sundhedsvæsenet, da jeg ikke føler jeg bliver taget seriøst, men 'blot' får af vide at jeg skal træne.
Og ja, det ved jeg godt at jeg skal, men jeg har bare aldrig fået af vide HVORDAN jeg skal træne, for at belaste mine led mindst muligt. Det er kun i forhold til min ryg, men som sagt er det langt fra det eneste sted at jeg har smerter.

De sidste par dage har jeg især haft mange smerter, og jeg mistænker lidt det fugtige vejr for at forværre det.
Er der andre der har oplevet det? Og hvad er jeres erfaringer med 'behandling' af hypermobilitet?

Sommerhilsner Mai

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Mai
    Jeg vil foreslå at du bassintræner i tempereret vand, for det belaster ikke dine led, selvfølgelig er det vigtigt at du hele tiden er obs på at du ikke overstrækker dine led også når du er i vandet. Jeg tror du kan have glæde af Aqua Punkt hvilket skulle være en effektiv træning.
    http://www.gigtforeningen.dk/om+gigtfor ... /aquapunkt
    Her kan du se hvilke steder man tilbyder denne for for bassintræning: http://www.gigtforeningen.dk/om+gigtfor ... tr%c3%a6ne
    Min datter havde stor glæde af varmtvandstræning da hun døjede med smerterne og havde svært ved at træne.
    Du kan læse lidt mere om Hypermobile led her: http://www.gigtforeningen.dk/viden+om+g ... rmobilitet
    Jeg håber det kan hjælpe dig
    Go' bedring
    Mange hjertelige hilsner
    Rita
  • Indstillinger
    Tusind tak for dit hurtige svar! :)

    Jeg har selv kigget lidt på aquapunk, men har aldrig rigtig fået gjort noget ved det.. Tænker lidt om jeg måske kan finde et sted hvor der er undervisning i det, så jeg træner helt rigtigt.

    Lige pt er jeg på ved ud af døren til en uge i Egypten, hvilket jeg glæder mig meget til, ikke mindst på min krops vegne! Tør varme og en varm pool, det er ikke helt dårligt! :)

    Endnu engang tak, jeg vil helt klart kigge nærmere på det når jeg vender hjem.
  • Indstillinger
    Hej Mai.
    I det midterste link er det delt op i Regioner så der kan du sikkert finde noget i nærheden af dig.
    Du ønskes en rigtig god ferie.
    Hilsen Rita
  • Indstillinger
    Nu har jeg fået taget mig sammen til at komme til fys igen. Han går nu i gang med at hjælpe mig med alle mine hypermobile led, både hvad angår træning/stabilisering og smertelindring hvis det er nødvendigt - fx i perioder hvor det psykiske overskud halter.

    Så nu håber jeg på at kunne få de rigtige råd og vejledning i fremtiden, når jeg heller ikke skal igennem læge og henvisning hver gang. :)
  • Indstillinger
    Det er rigtigt godt at dyrke pilates, som stabiliserer de dybe muskler i ryg og mave. Min erfaring er, at instruktøren skal være uddannet fysioterapeut og at et hold på en fysioterapi-klinik er bedst, da niveauet ellers let bliver for højt.

    Du kan også få din læge til at henvise dig til et træningsophold på et af Gigtforeningens træningscentre. Der er godt nok lang ventetid, men udbyttet er godt!
  • Indstillinger
    Hej med jer.

    Jeg har præcist de samme problemer.
    Det der gør det lidt mere underligt for mig er dog, at min sidste fysioterapeut sagde, at jeg muligvis var hypermobil, men han ikke var stærkt overbevist.

    Men hvad nu, hvis man ikke er hypermobil i alle de fem led (tror jeg det er) de tester i den klassiske test af det? Hvad nu, hvis jeg fx. er hypermobil i ryggen, men ikke i albueleddene? Så er vil testen jo have et negativt udfald.

    Jeg har helt tiden ondt i albuerne, fodleddene, nakken og skuldrene
    Jeg har ofte også ondt i lænnen, håndleddene, knæene og i leddet v. lysken.
    Desuden har jeg altid skinnebensbetændelse og tennisalbue. Men jeg ved ikke, om det har noget med hypermobilitet at gøre?

    Jeg har altid fået at vide, at jeg skal træne, og nu er jeg så igang med ca. tre gange om ugen. Men det giver mig slet ikke noget. Det gør hverken smerterne værre eller bedre. I hvert fald ikke i det store hele.

    Jeg har også opgivet at gå til fysioterapeuter, fordi de altid siger, at de gerne vil arbejde generelt og forebyggende med mig, men så altid siger efter to gange, at jeg bare skal træne og lave øvelser.

    Ved I hvad man kan gøre, når man får rigtig ondt? Jeg havde engang verdens bedste fys, som behandlede alle mine smerter rigtig godt. Hun talte selvfølgeligt om forebyggende, men samtidig tog hun det alvorligt, at jeg ofte gik og havde så ondt.

    Pt. har jeg haft ondt i skuldrene og lænnen i over en måned nu. I den tid har jeg både prøvet at tage en uge uden træning, en uge med normal træning og en uge kun med yoga. Og det er kun blevet lidt bedre. Men jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre, andet end at tage piller. Men jeg synes ikke de virker mod spændingerne, som nok er det største problem for mig.

    Hilsner fra Oktober
  • Indstillinger
    Hej Oktober

    Du kan sagtens være lokalt hypermobil - det her med at man skal være det alle fem steder, opfatter jeg som noget læge-teknisk. Det, der tæller er, om du er hypermobil der, hvor du har smerter, og har du det, så skal hypermobiliteten tænkes ind.

    Hvad hjælper på smerterne? Åh ja, hvis vi bare vidste det, så fik en Nobel pris :-). For mig handler det om at kende og forstå hvad der gør ondt og hvorfor, og så lægge belastningen (dvs alt hvad jeg laver) i forhold til det. Jeg vil også sige, at du ikke skal være så bange for smertestillende, hvis du har behov for det, men du må ikke bruge det til at kunne klare mere, end din krop kan.

    Det lyder som om du ikke er blevet ordentligt udredt? Du bør nok undersøges for i hvert fald gigt, bindevævssygdomme og andet godt, samt MR scannes.
  • Indstillinger
    Hej Pia.

    Mange tak :-)

    Min læge mener ikke der er noget, men samtidig kunne hun godt følge mig i, at der nok findes mange folk, der bevæger sig mindre end mig, der ikke har ondt i hele kroppen altid. Så der er en masse underlige ting ved min krop.

    Men måske er det hele rent muskulært? Der er i hvert fald ikke noget at bemærke ved min led. Ingen hævelser, ingen overbevisende hypermobilitet.

    Men hun har henvist, så jeg vil bliver undersøgt grundigt, selv om ingen af os regner med, at der kommer noget ud af det. Men så har vi i det mindste gjort det vi kan.

    Men tak for skubbet!
  • Indstillinger
    Til Love4life... Ved det er længe siden du har skrevet, men vil alligevel sige du burde læse, om fibromyalgi, da det kunne lyde som det du døjede med?????
Log in eller Registrér for at kommentere.