Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

allergi mod insekt stik-HJÆLP SØGES!?

Redigeret 25 juli, 2014, 10:14 i Allergi
Hej!
Nu forholder verden sig sådan at jeg stort set altid har vist jeg ikke kan tåle myggestik. Det er hevet fuldstændig op, klør, er ømt, stenhårdt og varmt. Har så fået både nogle piller og noget gel mod det, som virker.
Men her i går blev jeg stukket af hestebremser tre gange, og de to af dem er bare blevet til en lille fin rød prik efter påføring af gel og indtagelse af piller. Men det sidste, har overhovedet ikke reageret positivt på det. Det sidder på mit inderlår, hvilket er et rigtig dumt sted! Jeg går næsten som en der har reddet på hest i 24 timer. Men altså, det her stik er hævet, varmt, hårdt, klør og i midten er der en mørkerød plet, som var lille i starten, men nu har udvidet sig til diameter på ca. 5 mm. og omgivet af en lidt lysere rød ca. 2 cm i diameter. Men selve det der omgiver lige der hvor jeg er blevet stukket, har nu udvidet sig til en oval form i ca. 10x20 cm. Ja, CM!!

-Har ingen idé om hvad jeg skal gøre!?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Christina
    Du skal søge læge, jo før jo bedre.
    Det kan være lægen vurderer at du skal ha' en sprøjte med antihistaminer liggende i tasken.
    God bedring.
    Mange hjertelige hilsner
    Rita
  • Indstillinger
    Når man bliver bidt af en hestebremse (ja, de bider - de stikker ikke), gør det rigtigt avs. Jeg har selv prøvet det for nogle år siden, og det er rigtigt grimt! Jeg blev ret forskrækket over, hvor voldsomt det var og kontaktede det lokale apotek i Tyskland, hvor de sagde, at det var normalt at biddene hæver meget. Det er sjældent at man reagerer direkte allergisk på det, men der kan nemt gå lidt infektion i såret - på den anden side er det heller ikke ualmindeligt at biddene bliver megastore og at man har "fornøjelse" af dem i flere uger. Men jeg synes også at du skal kigge forbi lægen, måske kan du få noget bakteriehæmmende salve.
  • Indstillinger
    Hej Christina

    Nu ved jeg ikke hvordan det står til med dit stik længere.

    Jeg vil allerførst lige sige at det nok ikke er en hestebrems du er blevet bidt af, da de kun ligger æg på hestene og ikke bider. Det er nok mere en klæg(regnklæg el. guldklæg) du er blevet bidt af.

    Jeg er selv allergisk overfor klægbid, og tager clarityn mod stikkene og smører dem med xylocain da det er lokalbedøvende og tager kløen.

    Når det engang imellem ikke virker er jeg nødt til at kontakte lægen, og så får jeg for det meste ordineret pennicillin pga. at det har sat sig sig som en betændelse under huden. I værste tilfælde kan det føre til blodforgiftning hvis der ikke bliver gjort noget ved det.

    Har selv 2 stik på venstre hånd og håndled jeg skal til lægen og have undersøgt imorgen. Fordi at allergipillerne ikke virker. :(
  • Indstillinger
    Janni - ja, du har ret - det var også en klæg, jeg blev bidt af! Tager ofte fejl af dem :-)
  • Indstillinger
    Hej

    Tilfældigvis efter at have fået mellem 10 og 15 stik af flere hestebremsere opdagede jeg at øl på sårene og stikkene hjalp. Hævelsen blev hurtigt mindsket og kløen holdt op efter et par dage, da jeg havde duppet stikkene med øl flere gange dgl. - ligeså meget som muligt.

    Vh

    den stukne
  • Indstillinger
    Hestebremser stikker ikke.
Log in eller Registrér for at kommentere.