Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hej, vdr. Seroqumel, Lamictal og Lithium, hjælp

hej jeg er en 31 årig mand, har levet et nogenlunde normalt liv hele mit liv efter min egen overbevisning ihvertfald :).
Siden jeg har være en 16-17 år har jeg haft perioder med overdreven melankoli, mangel på energi og hvad jeg selv synes minder om en smule Selvmedlidenhed. Fra 20 års alderen er det blevet værre og værre, dvs. Perioderne er blevet længere og koster mere i form af energi og livs lyst. De sidste 6 år har der været 3-4 slemme perioder hvor jeg ikke har kunnet stå op og har ikke kunnet lave mad, hvis jeg ikke havde haft en kæreste havde jeg ikke fået mad eller drikke. Det tror jeg ihvertfald.

nu er det sådan at jeg til daglig ikke har problemer med hverken dårligt humør eller stilstand, faktisk tværtimod. Meget energisk, spiller musik arbejder med børn og generelt rimelig vellidt blandt de fleste tror jeg da :) Men de her perioder er ved at få bugt med mig. Mest fordi de kommer uden at jeg opdager det, lige pludselig er de der og jeg er nærmest ubrugelig som menneske. har spist Acarin, og får nu det andet som jeg ikke lige kan huske hvad hedder men som skulle gøre det samme. Jeg har nu været til en psykiater for første gang, og hun sagde så at jeg højest sandsyndlig har bipolar depression. Og har givet mig de her 3 piller at vælge imellem.
Mit problem er nu, at jeg har læst om de her piller og som jeg har det lige nu, kan jeg slet ikke forstå jeg har brug for dem. Jeg ved godt at jeg kommer ned i en anden sindstilstand på et eller andet tidspunkt men som det er lige nu kan jeg nærmest ikke huske hvor slemt det har været.

Det jeg godt kunne tænke mig hjælp med er, folk som har prøvet et eller flere af de her medikamenter. Så jeg bedre kan få et indblik i hvad de præcist gør. Jeg ved jeg bliver nødt til at gøre noget for jeg tror ikke jeg overlever alt for mange af de her perioder, og under alle omstændigheder overlever mit forhold ihvertfald ikke hvis jeg ikke gør noget.

Jeg håber der er nogen der kan oplyse mig en smule :)

På forhånd tak.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hejsa :-)

    Jeg er 25 og har selv lidt af udsving i humør og energiniveau i flere år, og jeg har fået en blanding af Seroquel og Efexor for at stabilisere det, men det har bare ikke givet tilstrækkelig virkning... Idéen med den blandning var, at Efexor skulle løfte humøret fra den depressive tendens og seroquellen skulle dæmpe de mere flyvske tendenser... Min diagnose var personlighedsforstyrrelse...

    Min ny psykiater var meget opmærksom på hvad jeg fortalte om min ustabilitet, og jeg førte derfor stemningsregistrering i to måneder, hvor jeg dagligt satte kryds ud for hvilken sindstilstand jeg havde haft. Ud fra det kunne vi se, at jeg har en atypisk form for affektiv bipolar lidelse.

    Jeg begyndte på Lamotrigin (hvilket er det samme som der er i Lamictal), og allerede i løbet af få uger følte jeg en mærkbar stabilisering af mit humør og overskud.

    Lamotrigin er egentlig udviklet som epilepsimedicin, men det har vist sig at have en stemningsstabiliserende effekt så det nu også bruges ved psykiske lidelser.
    Jeg trapper langsomt op som man skal, med 25 mg hver 14. dag, og jeg er nu oppe på 225 mg. Jeg skal helt op på omkring 400 mg om dagen, men selvom jeg ikke er længere end jeg er, så har jeg fået noget nær et nyt liv. Det er fantastisk!

    Og oveni hatten er jeg trappet ned i Efexor (antidepressiv) fra 225 mg til 75 uden at det har gjort nogen forskel. Jeg havde dog lidt seponeringssymtpomer hver gang jeg trappede et hak ned, men det var til at have med at gøre.

    Lamotrigin er helt klart det rigtige for mig. Ved at trappe så langsomt ind i det som jeg gør er der ingen bivirkninger. Men lynhurtig positiv virkning :)

    Seroquel er et antipsykotisk middel. Det hæmmer nogle stoffer i hjernen, og man risikerer at blive ret tanketom, træt og initiativløs...

    Da jeg begyndte på Seroquel havde jeg rigtig, rigtig mange bivirknigner. Bl.a. nattesved, rystelser, tendens til at min tunge føltes slap, mundtørhed, mareridt, svimmelhed og tanketomhed.
    Seroquel virker ret sløvende, så derfor skal det tages om aftenen.

    Det første års tid eller mere blev jeg så sløvet af det, at jeg blev decideret skæv hvis jeg tog det og så ikke kom i seng inden for et kvarter. Jeg gik ind i dørkarme og sådan fordi jeg var helt ør i knolden, og jeg sov ekstremt tungt.
    Nu efter flere år er jeg vænnet så meget til det, at jeg ikke sover lige så tungt på det. Hvis jeg af en eller anden grund glemmer at tage det, så ligger jeg i en ubehagelig overfladisk sovende drømmetilstand i halvanden times tid før jeg vågner; og så kan jeg ikke sove mere... Men jeg husker nu også at tage det på nær yderst sjældent.
    Jeg finder det ret ubehageligt og foruroligende at min krop er blevet så afhængig af det, og selvom det er meningen, at jeg skal prøve at trappe ud af det når jeg er kommet op på den dosis Lamotrigin som jeg skal have, så tror jeg ikke det bliver nemt.

    Jeg har aldrig fået Lithium, så det vil jeg ikke udtale mig om.
    Som du måske godt kan uddrage af det jeg har skrevet, så vil jeg helt klart anbefale Lamotrigin/Lactal over Seroquel. Men jeg kan ikke forstå, at din psykiater har overladt det til dig at vurdere hvad du skal have. Det er sgu da vedkommendes job at gøre.
  • Indstillinger
    Mange tak for et dejligt uddybende svar Anna.

    Præcist sådan et svar jeg håbede på, Lithium har faktisk ikke være inde over mine overvejelser, da min psykiater anbefalede seroqumel foran de 2 andre.
    Men det med tanke tomhed er noget der skræmmer mig meget, da jeg på bare helt almindelig acarin har svært ved at gøre de ting som jeg holder af. Spille Piano og guitar og skrive sange er fuldstændig umuligt for mig.

    Umiddelbart lyder det til at Lamictal kunne være det jeg skulle bruge.
    Med hensyn til at psykiateren sagde jeg skulle checke op på det har jeg egentlig ikke tænkt over da jeg ikke har prøvet at være hos en før. Kun psykologer.
    Har ingen anelse om hvordan det virker, og ærlig talt var jeg overrasket, var kun inde ca. 15-20 minutter og gik derfra med de her 3 valgmuligheder eller jeg kan selvfølgelig lade være med at tage noget af det, men det er nok ikke den bedste mulighed for mig.

    Jeg har sådan set ikke lyst til ændre mig for meget, og er vildt nervøs for hvad de her piller kommer til at gøre ved mig, vil bare gerne fjerne mine dårlige perioder.
    Men igen tak Anna

    Hilsen Kim
  • Indstillinger
    Velbekomme!
    Nu lige forbeholdet: Det er ingen naturlov at det der virker på mig også virker på dig.
    Med seroqumel er jeg sikker på at du mener seroquel - jeg kan ihvertfald ikke finde noget om det andet nogetsteds. Men tjek lige om vi taler om det samme.
    Jeg mener ikke at du behøver være bange for at ændre dig. Der er ALTID risiko for bivirkninger når man starter på et nyt præparat, men jeg syntes, at det er værd at tage den risiko med, for den rette medicin kan være det der skal til at leve i en normal sindstilstand. Man skal jo heller ikke undvære svingninger, for dem har alle mennesker, men vi vil jo gerne undvære dem af dem der forhindrer et normalt liv. Forhåbentlig vil du kunne trappe ud af det du får nu som giver dig bivirkninger.
    Pøjpøj :)
  • Indstillinger
    hej
    jeg har også det samme problemer som jer kan ikke styrre mig humør svingninger overskud af tid. lige nu er jeg på seroquel behandling 50 mg. har prøvet litium tog op til 5 stykker om dagen, der gik ikke så lang tid jeg tog 10 kg på.
  • Indstillinger
    Hej leila.

    Du tog op mod 5 lithium om dagen...?????
    Havde du ikke en fast dosis du skulle tage? Sådan plejer det at være, og så er det vigtigt at følge lægens anvisning.
Log in eller Registrér for at kommentere.